Ik zoek een TAE1453 (Gezocht)

door Piet42, 03-10-2014, 09:31 (3944 dagen geleden)

Voor het maken van een relais schakeling voor mijn modelvliegtuigen zoek ik een IC type TAR1453.

Ik zoek een TAE1453

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 03-10-2014, 22:41 (3943 dagen geleden) @ Piet42
Gewijzigd door petrus bitbyter, 03-10-2014, 22:50

Zoek je een TAE1453 of een TAR1453? De eerste is een Siemens opamp, de laatste bestaat niet zover ik weet. Ik ga dus maar uit van een TAE1453 [image] Het is inderdaad wel een enigszins buitengewone opamp maar wat maakt hem zo bijzonder dat je geen andere kunt gebruiken? Kun je iets meer vertellen over de schakeling waar hij in moet? Ik vraag me namelijk af wat je met een opamp in een relaisschakeling doet. Als het alleen gaat om het aansturen van een relais zijn er vast wel alternatieven te vinden. De gewenste TAE1453 is zover ik weet alleen nog in China te koop [image]

petrus bitbyter

Ik zoek een TAE1453

door Piet42, 06-10-2014, 17:48 (3940 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hallo Petrus,

Hier spreekt Petrus Nicolaas Johannes Maria:-)

De TAE1453 zit in een oud Conrad SMD bouwsetje. Was ongeveer het eerste SMD setje wat ik in elkaar zette. Ik had er en stuk of 5 gekocht ...ooit... En dat nog zonder bril en vergrootglas! Dat setje met vroeger bestelnummer 19 06 75 en betreft een servo schakelaartje te gebruiken bij modelvliegtuigen, boten of auto's of wat dan ook. In / uit schakelen gebeurt met een schakelaar op de zender. Zie bijlage van schema. Afmetingen ca. 17x27mm. Dus lekker klein en licht van gewicht.
[image] Geen idee of er ook een andere gebruikt kan worden. Nog niet uitgebreid gekeken voor vervanger.

Ik zoek een TAE1453

door soundman2 @, Wouw, 08-10-2014, 20:36 (3938 dagen geleden) @ Piet42

TAA762G of TAA765G als die nog te koop zijn.
De handleiding vond ik hier

Soundman2

Ik zoek een TAE1453

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 11-10-2014, 22:39 (3935 dagen geleden) @ Piet42

Leuke schakeling maar dat is ook het enige positieve dat ik melden kan :( De TAA765G die Soundman2 aanraadde zag ik op e-Bay. Kost minstens $10,- voor je hem in huis hebt. Verder zijn er opamps in overvloed maar een vervanger die past kon ik zo snel niet vinden. Lagere spanningen, kleinere stromen en vooral andere pinouts. Er zijn minstens vijf verschillende pinouts in gebruik maar die van Siemens heeft minstens twee pennen verwisseld ten opzichte van alle anderen.

Als je lang genoeg zoekt, is er misschien nog wel wat te vinden maar in de benodigde tijd zou ik beter een eigen printje kunnen maken. Of heeft Velleman misschien iets bruikbaars?

petrus bitbyter

Ik zoek een TAE1453

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 14-10-2014, 14:06 (3932 dagen geleden) @ Piet42

Nog even naar mogelijke vervangers gekeken maar noppes.

Problemen voor een vervanging zijn de pinout en de stroom. Op het bestaande printje zie ik geen mogelijkheden en dat betekent een nieuw printje. Om zo dicht mogelijk bij het bestaande ontwerp te blijven zijn een andere comparator, een transistor en twee weerstandjes nodig. Daar kan ik makkelijk een schemaatje voor maken.

Voor een heel nieuw ontwerpje zou ik een PICje nemen. Voordeel: Nog kleiner. Nadeel: Het ding moet wel geprogrammeerd worden.

petrus bitbyter

Ik zoek een TAE1453

door Piet42, 26-10-2014, 10:51 (3921 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Heren,

Bedankt voor de informatie. Lijkt me niet zinvol hier verder mee te gaan. Zeker als ik zie dat er op de modelbouw onderdelen site van ""Hobby King"" electronische servo schakelaars, met of zonder relais, staan voor paar euro. Sorry voor het wat late antwoord maar ik moest met mijn ega mee op vakantie...... koffers dragen ed.

http://www.philipsradios.nl/forum/index.php#