canon A430 camera probleem (Toestel of techniek)

door fury, 10-10-2014, 00:17 (3936 dagen geleden)

Tis mss wat modern...en fijn... maar toch wie weet heeft iemand een idee.

Ik heb al jaren een Canon A430. Heel fijn cameraatje..echter onlangs heeft hij 2 maanden stil gelegen. Toen ik hem daarna aanzette leek hij alles goed te doen. Echter als hij nu een vlak ziet wat lichter is.. bijv een witte wand of zelfs een schutting met wat zon erop.. dan wordt de foto gelijk overbelicht. Alsof de diafragma geheel open staat. Nu weet ik niet of een digitale compact camera ook een diafragma heeft of dat dit electronisch geregeld wordt en alles op de CCD sensor komt.

Op internet heeft men het er wel eens over dat oudere series canon problemen kunnen hebben met de CCD. Echter heeft men het dan vaak over vervormde foto's. Mn foto's zijn niet vervormd. Enkel overbelicht op alles wat wit of lichter van kleur is. In een wat donkere woonkamer kan ik bijv wel foto's trekken.

Al gekeken of ik instellingen kon wijzigen..maar nix nuttigs kunnen vinden tot nu toe.

Iemand een idee wat het kan zijn, of er wat aan te doen is.. etc?

Greetz, Hans

canon A430 camera probleem

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-10-2014, 11:38 (3936 dagen geleden) @ fury

Dit soort toestellen heeft meestal toch een echt diafragma. Het is ook niet uitzonderlijk dat de lamellen na een tijdje gaan kleven. Geef eens een tik(je) tegen de zijkant van een lens (terwijl het toestel aanstaat), met het handvat van een schroevendraaier bvb.

groeten

Kris

door Drambuie @, Breda, 10-10-2014, 16:03 (3936 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Drambuie, 10-10-2014, 16:20

Dit soort camera's hebben zowel een diafragma als een sluiter (soms als combi).
ze kunnen inderdaad verkleven en schieten soms los na een vriendschappelijk schouderklopje.
Het verhaal wijst m.i. vooral naar de sluiter die open blijft staan (werking te controleren door in de lens te kijken als je een foto maakt; je moet dan met wat inschijnend licht de sluiter open en dicht zien gaan)
De sluiterunit beweegt met het voorste lenssegment mee. Na veel zoomen / in en uitschakelen gaat vaak de flexcable waarmee de sluiter met de body is verbonden kapot op een van de buigpunten.
Bekend euvel van deze (Canon) zoomcamera's en (economisch)einde van het verhaal tenzij je met "technische micro-chirurgie" de gehele camera wilt demonteren en er een, bv. op Ebay bestelde, nieuwe flexcable in wilt solderen.
Een "Videohandleiding" daarvan is soms op youtube te vinden.

Een hele nieuwe lensunit kost vaak hetzelfde als een nieuwe camera.

canon A700 camera probleem

door hdegreeuw @, Andijk, 10-10-2014, 17:26 (3936 dagen geleden) @ Drambuie

Ik zit ook met een probleem van mijn Canon A700 Power Shot.
Na een paar foto's krijg ik de kreet vervang de batterijen.
Nieuwe batterijen er in en na een paar foto's de andere dag weer de kreet vervang de batterijen.
Geen idee waar dat aan kan liggen
Heb nu wel een ander, maar deze lag zo lekker in de hand.

Iemand enig idee

door Drambuie @, Breda, 10-10-2014, 19:02 (3936 dagen geleden) @ hdegreeuw

HdG, deze vraag heeft weinig met het probleem van de topic-starter te maken.
Het is netter om in dat geval een eigen topic te beginnen.:-(

Veel Canon camera's zijn erg gevoelig (afgesteld?) voor een te lage voedingsspanning en geven dan een waarschuwing of schakelen zichzelf uit.
Als slechter wordende accu's of slechte batterijen als oorzaak uitgeloten zijn, zijn er, buiten een defecte of ontregelde elektronische schakeling, nog de volgende mogelijkheden:

Sluit het batterijklepje nog goed?
Zijn de contacten in de camera zelf en die op het batterijdekseltje goed schoon? (niet geoxideerd door lekkende lege batterijen?)
Veren deze contacten nog voldoende om goed contact te maken? (die in de camera kan je vaak met een haakje wat naar boven trekken)
Soms is de soldeerverbinding van de batterijcontacten naar/op de print in de camera losgewerkt door de repeterende verende beweging van de contacten of door een val. (voor opnieuw solderen moet de camera dan open)
In al deze gevallen ontstaat er ter hoogte van het slechte contact een extra (serie-)weerstand) waarover bij stroomgebruik een spanningsval optreedt waardoor de camera de "low battery" waarschuwing geeft of zelfs uitschakelt.

Naast soldeerbout en multimeter is "zelf gericht zoeken op Google.nl" een minstens zo onmisbaar stuk gereedschap voor de "transistorhobbyist"!;-)

door hdegreeuw @, Andijk, 10-10-2014, 20:03 (3936 dagen geleden) @ Drambuie

Ik dacht juist dat het bij deze topic van Canon aansloot.
Als dat niet hoorde dan sorry voor mijn bericht.
Was al een tijd aan het googelen maar kwam deze storing niet tegen.
Maar ga toch je opmerkingen nakijken evengoed bedankt

Hessel

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-10-2014, 21:21 (3935 dagen geleden) @ hdegreeuw

Dit probleem heb ik ook met mijn Canon SX1-IS compact camera dat na opgeladen batterijen in no time de mededeling VERVANG DE BATTERIJEN komt en dan weer terug moet grijpen op de veel oudere NIKON COOLPIX 990 camera.

Ik zal de tip van Alex eens opvolgen, bedankt.

;-)

--
Hans van Kampen

door fury, 11-10-2014, 00:23 (3935 dagen geleden) @ Drambuie

ik ga van het weekend eens idd goed kijken met een lampje in de lens en dan eens "hip" een soort ongewenste selfie maken.. lol,, en dan eens een klopje er tegen geven..en kijken wat het dan doet. Twas altijd een enorm fijn cameraatje..dus zou zeker blij zijn als deze toch weer tot leven zou komen.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken :)

Greetz, Hans

door Marotick ⌂ @, Huizen, 11-10-2014, 01:56 (3935 dagen geleden) @ fury

Volgens mij heeft Canon wel meer problemen met de diafragma's.
Een half jaar terug kwam mijn zoon met zijn Canon lens waarvan het diafragma bleef hangen. Hij dacht aan het kabeltje dat vanuit de lens naar het diafragma liep en had een nieuwe besteld. Om daar bij te komen mag je best een operatie noemen en toen de lens weer in elkaar zat bleef het diafragma nog steeds hangen.
Hij heeft toen een nieuw diafragma besteld (met kabeltje) en wederom na een hele middag uit en weer in elkaar werkte de lens weer. Probleem bij het in elkaar zetten was dat de bewegende delen met wat siliconen olie ingesmeerd moet worden en de lenzen moeten natuurlijk spat en stofvrij zijn.
Nu heb jij het over een cameraatje maar dat kan best ook nog wel eens een hele klus zijn. Wat kan helpen is dat je bij iedere stap een foto maakt, maar...
dan moet je dus nog een toestel hebben.
Succes.

Jack

door fury, 11-10-2014, 18:30 (3935 dagen geleden) @ Marotick

ga eerst eens kijken of hij los wil "schrikken" ... en als dat niet lukt...mss idd eens kijken of hij fatsoenlijk uit mekaar kan... het nadeel van een compact camera is.....dat hij compact is ;-) Denk dat ik zoiets beste na de verhuizing doe... dan kan ik een bureau leegmaken... wit groot vel papier onder...liefst met omgevouwen randjes vr kleine deeltjes...en clinisch schoon zien te werken...

Baat het niet...ist gewoon pech. Veel waarde heeft het niet... maar wel een fijn ding (als ie werkt)

Greetz en thnx!, Hans