reparatie verslag scoop type 5103N (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 17-10-2014, 13:13 (3929 dagen geleden)

Hallo Forumlezers,

Dit jaar had ik op de beurs in Emmen een Oscilloscoop gekocht van Tektronix type5103N. Deze scoop bestaat uit het maneframe waar een storage beeldbuis in zit met de volgende module:
Module 5A18N Dual Trace Amplifier
Module 5A19N Differential Amplifier
Module 5B10N Timebase/Amplifier

[image]

Dit apparaat stond onder een kraam en zag er zeer beroerd uit. Ook ontbrak de time-base moduul. Ik kon deze scoop niet laten staan zeker niet gezien de vraagprijs. Dit waren vroeger scoops uit het topsegment van Tektronix. Op de afgelopen beurs in Lichtmis stond dezelfde type oscilloscoop waar wel een Time-base module in zat. De eigenaar heeft na wat onderhandelen uiteindelijk toch de Time-base module aan mij apart verkocht.
Nu kon ik eindelijk eens aan de reparatie beginnen.

[image]

Alle voedingsspanningen waren verdwenen. Het apparaat is erg service vriendelijk. Je kunt overal makkelijk bij. Uiteindelijk waren in de voeding een elco van 6ooouF en een gelijkrichter stuk. Na vervangen waren alle voedingsspanningen gelijk weer op de juiste waarden.
Een algemene fout was dat alle druktoetsen erg zwaar liepen en daardoor bleven hangen. De contacten van de schakelaars waren niet vuil. Het geheel schakelde betrouwbaar. De druktoetsen heb ik met wat silicone spray wat soepeler laten lopen. Bij nadere controle blijkt dat de scoop op alle bereiken nog goed gekalibreerd is. Na nog wat kleine correcties in de horizontale afbuiging was de scoop gereed.
Een kennis gaat deze scoop nu gebruiken voor zijn hobby.
Hier onder zie je nog wat foto’s van de modulen.

De module 5A18N Dual Trace Amplifier.

[image]

[image]

[image]

De Module 5A19N Differential Amplifier
[image]
[image]
[image]

De Module 5B10N Timebase/Amplifier

[image]***Foto
[image]
[image]