Type en bouwjaar gezocht (Gezocht)

door pauluskuipers, 17-12-2009, 20:12 (5455 dagen geleden)

Beste forumleden.
Wie kan mij het type en bouwjaar vertellen van dit zeer kleine Russische
transistor-radiootje.
Ik neem aan dat Micro het merk is.
[image]
Paulus Kuipers.

Type en bouwjaar gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-12-2009, 21:26 (5455 dagen geleden) @ pauluskuipers

ik weet het heel zeker : 1958.
Dit radiootje werd op de expo 1958 (te Brussel) verkocht op de Russische stand als zijnde de kleinste ontvanger ter wereld en de éérste met een vlakfilmschakeling. Ik kreeg een tiental jaar geleden eenzelfde exemplaar van iemand die het radiootje daar kocht en het verhaal er bovenop:-) .

Type en bouwjaar gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-12-2009, 22:12 (5455 dagen geleden) @ kris

De eerste met vlakfilmschakeling? Dan ben ik wel benieuwd naar een plaatje van het binnenwerk.Toch apart die Russen. In 1958 al vlakfilmschakeling (is dat hetzelfde als dikke film?) en in de jaren 80 nog germaniumtransistoren gebruiken.

Type en bouwjaar gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-12-2009, 22:37 (5455 dagen geleden) @ Maarten Bakker

beste maarten
de zorgvudig gekozen naam vlakfilm dateert van voor de opsplitsing in dikke en dunnefilmtechnologie. het was het begin. Weerstanden zijn al opgedamt, de transistoren zijn nog met pootjes (geen smd) maar voor die tijd is de behuizing verassend klein. vergeet niet dat de Russen in 1957 als eersten een ruimtetuig gelanceerd hadden (Spoetnik)en dat werd op de Expo nog eens dik in de verf gezet oa dank zij dit "kleinste radiootje" gevuld met ruimtevaartechnologie.
Maar inderdaad, rare russen , waarschijnlijk kostte het toestel meer in produktie dan de verkoopprijs.

Type en bouwjaar gezocht

door ruud, 18-12-2009, 18:49 (5454 dagen geleden) @ kris

In die Sputnik zat alleen nog maar buizentechnologie......

Type en bouwjaar gezocht

door pauluskuipers, 18-12-2009, 11:27 (5455 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,
Bedankt voor de hulp, heb in elk geval nu het bouwjaar.
ik hoop dat zich nog iemand meld met de type-aanduiding.
Misschien dat iemand zo een toestelletje heeft met een handleiding waarin iets vermeld staat.
groeten, Paulus Kuipers.