De varco van de Bush TR82c (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 02-11-2014, 22:10 (3763 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 02-11-2014, 22:54

De varco van de Bush TR82c
Enige tijd terug kocht ik een Bush TR82c en ik schrok me dood want hij was 2x zo groot als dat ik dacht. Wat een joekel. 33x 23x 9 cm
Ik wist dat de radio niet werkte dus dat is een dubbele uitdaging voor de restauratie.
Nadat ik een AF 117 tor had vervangen werkte de radio weer maar de variabele condensator voor de afstemming bleek flinke sluiting te maken.

[image]

Ik besloot deze varco, een beetje oneerbiedige naam voor zo'n mooi bouwwerkje, eruit te halen. Een heel mooi bouwwerkje want op de as zit een vertragings- mechanisme dat het afstemmen makkelijker maakt.
Tja, de beweegbare platen stonden allemaal tegen de vaste platen aan te leunen en dat maakte sluiting. Achterop de varco zit een stelschroefje, kogeltje en een borgmoertje en dat schroefje moest wat losser om de beweegbare platen weer van de vaste platen af te krijgen.
Ik moest het hele schroefje losdraaien omdat voor elkaar te krijgen, dat was geen oplossing, omdat het beweegbare deel zo los in het frame zat dat het alle kanten kon bewegen en dat is niet de bedoeling van de afstemcondensator. .

[image]

Het is de bedoeling dat de beweegbare lamellen zich precies tussen de vaste lamellen doordraaien zonder dat ze elkaar raken. Nu rammelde het geheel en bovendien was de druk op het lagertje, dat voor de vertraging zorgt, te laag dus werkte de hele vertraging ook niet.
Als ik eens goed naar het frame keek van de varco dan leek het er sterk op dat het U profiel wat uit elkaar stond en dat verklaart dat de beweegbare segmenten, bij het stellen, niet meer mooi tussen de vaste platen in te krijgen was. Ik moet iets doen aan de U vorm van het frame. De rechtop staande kanten van de U moeten iets meer naar elkaar toe, dan zou het al beter passen.

[image]

Ik besloot om de hele varco uit elkaar te halen. Het beweegbare deel zit vast door de as die door het frame naar buiten steekt, zit ook vast aan de andere kant door het stelschroefje met borgmoertje en zit ook vast door 2 sleepcontactjes die er voor zorgen dat het beweegbare deel zijn massa verbinding krijgt. Anders krijgt het beweegbare gedeelte de massa via het kogellager en daar zit weer vet in en dat kan zelfs isoleren.

[image]

De sleepcontactjes zijn stugge verzilverde draden die aan het huis vast gesoldeerd zijn, toen die verwijderd waren kon ik het draaibare deel er uit tillen.

[image]

Ik had al gezien dat de U vorm het meest was ontzet bij de achterkant van het frame, de voorkant dat klopte wel. Kennelijk was in de loop der jaren, door de druk, het frame wat uit elkaar geweken ondanks dat er aan de zijkant een strip zit die dat moet voorkomen. Ik besloot om met een tegendruk de U vorm te corrigeren zodanig dat de achterkant, bij het stelschroefje, weer rechtop, haaks, zou komen. De strip aan de zijkant soldeerde ik los aan één kant zodat de correctie gemakkelijk uit te voeren is. Met een lijmklem en een blokje hout maakte ik wel een druk op de achterkant maar niet op de voorkant.

[image]

Toen ik met mijn timmermansoog vond dat het weer haaks op elkaar stond soldeerde ik de strip weer vast zodat de U vorm niet terug zou vallen als ik de lijmklem weghaalde.

[image]

Het bleek niet voldoende te zijn, kennelijk is er iets mis met mijn timmermansoog dus heb ik het nog een keer gedaan en nog strakker aangedraaid.
Dit keer was het goed. Als ik de beweegbare platen mooi tussen de vaste wil laten doordraaien dan moest ik het stelschroefje aardig aandraaien en heeft het lager ook weer druk genoeg om vertraagt te kunnen draaien.

[image]

Even over de vertraging. Tot voor kort wist ik niet dat dit op één as kon zonder gebruik te maken van tandwielen. Nu kon ik eens goed bekijken hoe het werkt en kon ik ook meteen het lager schoonmaken en opnieuw smeren.

[image]

De vertraging is een wereldvondst vind ik, zo simpel, maar kom er maar op.
De as van de varco is het eerste deel hol en in die holte past de binnen as. In de holle buiten as zijn 3 gaatjes geboord ieder na 120 graden waardoor een kogeltje kan. In het binnen asje zit op die hoogte een dwars sleufje. Het kogeltje loop tussen dit sleufje en de binnenkant van het kogellagerhuisje in het frame.

[image]

Als het binnen asje verdraaid wordt en het kogeltje is 4 mm verdraaid dan draait dat kogeltje ook 4 mm in de buitenste ring, het kogellagerhuisje. Die omtrek is ca 4x groter dan de omtrek van de groef in het binnen asje, dus draait het binnen asje 4x zo hard als de kogeltjes zich bewegen door de buitenrand. Omdat de kogeltjes door de gaatjes van de buiten as heen steken wordt de buiten as meegenomen door de kogeltjes en aan de buiten as zitten dus de twee draaibare schoepen die maar een halve slag kunnen maken. Door deze vertragings- techniek is het afstemmen een factor 4 gemakkelijker geworden.

Toen de varco weer in elkaar zat had ik nog steeds iets sluiting tussen de platen. Ik besloot om één sectie zo af te regelen met het achter stelschroefje dat die sectie geen sluiting maakt. De andere sectie sloot ik aan op mijn uniemeter, die kan piepen als er sluiting is, en ik verdraaide de varco naar de stand waar mijn meter begon te piepen. Met een lichtje scheen ik tussen de platen door en zag ik waar de sluiting zich bevond. Met een kunststof spateltje duwde ik lichtjes aan de plaat en ja hoor het piepen hield op. Ik heb toen die plaat wat bijgesteld en nu loopt de varco alsof hij nieuw is.

[image]

Jack Marotick

De varco van de Bush TR82c

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 03-11-2014, 09:06 (3762 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Bapaktua, 03-11-2014, 09:18

Kijk, hier word ik nu blij van.
Niet de kliko in maar een goed uitgevoerde reparatie en een compleet gedocumenteerd verslag.

Buiten dit onderwerp:no
Ik zie wel vaker zo'n uitgebreid reparatie verslag op de diverse website's.
Er zou eigenlijk "ergens" een "elektronische" bak moeten zijn waarin deze verslagen terecht kunnen komen en door anderen geraadpleegd.
De diverse "tip en trucks" lenen zich hier eigenlijk niet voor.
ruud PA0ROJ

De varco van de Bush TR82c

door Sietze Osinga @, Koekange, 03-11-2014, 09:58 (3762 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack.Komplimenten voor deze reddingsoperatie en het leuke fotoverslag.

Groeten,
Sietze.

De varco van de Bush TR82c

door Martijn @, Groningen, 03-11-2014, 15:12 (3762 dagen geleden) @ Marotick

Mooi gedetailleerde beschrijving en duidelijke foto's. Een genot om te bekijen.
Twee opmerkingen.
- dezelfde vertraging ben ik ooit eens in potmeters tegengekomen. Erg simpel en effectief.

- Ik zag dat je de frame van de varco onder spanning terugbrengt naar de haakse stand en dan de zijkant weer vastsoldeert. Daarna gaan de lijmklemmen weer weg en staat de spanning op de soldeerlas. Ik hoop voor je dat dat een blijvende oplossing is. Tinsoldeer kan 'kruipen' onder mechanische spanning. Dat zou kunnen betekenen dat het euvel zich over enige tijd weer voor kan doen.

In verband daarmee een vraag die ik zelf ook niet kan beantwoorden. Wat was de oorzaak van de scheefstand van dat frame? Immers. zo groot is de druk van dat achterlager nou ook weer niet. Zo'n dik en stevig stalen frame zie je bij heel veel oudere afstemcondensatoren, en die gaan ook niet scheefstaan. Nu kan het zijn dat het vertragingsmechanisme voorin meer druk nodig heeft dan bij een normale varco. Maar toch... dat zo'n stevig staalframe na vele jaren kan doorbuigen, dat vind ik moeilijk voor te stellen.
Kunnen de metallurgen onder ons me even uitleggen of dit kan?

De varco van de Bush TR82c

door Marotick ⌂ @, Huizen, 03-11-2014, 15:37 (3762 dagen geleden) @ Martijn

- Ik zag dat je de frame van de varco onder spanning terugbrengt naar de haakse stand en dan de zijkant weer vastsoldeert. Daarna gaan de lijmklemmen weer weg en staat de spanning op de soldeerlas. Ik hoop voor je dat dat een blijvende oplossing is. Tinsoldeer kan 'kruipen' onder mechanische spanning. Dat zou kunnen betekenen dat het euvel zich over enige tijd weer voor kan doen.
Wat was de oorzaak van de scheefstand van dat frame? Immers. zo groot is de druk van dat achterlager nou ook weer niet. Zo'n dik en stevig stalen frame zie je bij heel veel oudere afstemcondensatoren, en die gaan ook niet scheefstaan. Nu kan het zijn dat het vertragingsmechanisme voorin meer druk nodig heeft dan bij een normale varco. Maar toch... dat zo'n stevig staalframe na vele jaren kan doorbuigen, dat vind ik moeilijk voor te stellen.
Kunnen de metallurgen onder ons me even uitleggen of dit kan?

Ik denk dat het probleem alles te maken heeft met de kwaliteit van het gebruikte staal waarvan het frame is gemaakt. Ik heb er niet in geboord dus weet ik niet of het keihard of zacht staal betreft.
Ik heb ook gekeken naar slijtage. Bij het draaien over vele jaren kunnen de kogeltjes wat slijten en natuurlijk ook het kogellagerhuis. Ik heb overwogen om een ring in het kogellagerhuis in te brengen want dat had ook een oplossing kunnen zijn om de juiste druk weer terug te brengen maar omdat ik vond dat de U vorm niet meer helemaal U was besloot ik dat maar op te lossen. De oorzaak van het ontwrichten daar kan ik verder ook maar naar raden, misschien dat er iemand eens flink aan de stelschroef heeft gedraaid en dat in combinatie met een zacht stalen frame...
De strip zit er op om het uitbuigen van het frame te voorkomen, toch is dit gebeurd en dat kan in de toekomst natuurlijk weer gebeuren. Ik overweeg om nog een strip aan te brengen aan de andere kant van de varco maar dat doe ik als het echt nodig blijkt.

Jack

powered by my little forum