De varco van de Bush TR82c (Toestel of techniek)
- Ik zag dat je de frame van de varco onder spanning terugbrengt naar de haakse stand en dan de zijkant weer vastsoldeert. Daarna gaan de lijmklemmen weer weg en staat de spanning op de soldeerlas. Ik hoop voor je dat dat een blijvende oplossing is. Tinsoldeer kan 'kruipen' onder mechanische spanning. Dat zou kunnen betekenen dat het euvel zich over enige tijd weer voor kan doen.
Wat was de oorzaak van de scheefstand van dat frame? Immers. zo groot is de druk van dat achterlager nou ook weer niet. Zo'n dik en stevig stalen frame zie je bij heel veel oudere afstemcondensatoren, en die gaan ook niet scheefstaan. Nu kan het zijn dat het vertragingsmechanisme voorin meer druk nodig heeft dan bij een normale varco. Maar toch... dat zo'n stevig staalframe na vele jaren kan doorbuigen, dat vind ik moeilijk voor te stellen.
Kunnen de metallurgen onder ons me even uitleggen of dit kan?
Ik denk dat het probleem alles te maken heeft met de kwaliteit van het gebruikte staal waarvan het frame is gemaakt. Ik heb er niet in geboord dus weet ik niet of het keihard of zacht staal betreft.
Ik heb ook gekeken naar slijtage. Bij het draaien over vele jaren kunnen de kogeltjes wat slijten en natuurlijk ook het kogellagerhuis. Ik heb overwogen om een ring in het kogellagerhuis in te brengen want dat had ook een oplossing kunnen zijn om de juiste druk weer terug te brengen maar omdat ik vond dat de U vorm niet meer helemaal U was besloot ik dat maar op te lossen. De oorzaak van het ontwrichten daar kan ik verder ook maar naar raden, misschien dat er iemand eens flink aan de stelschroef heeft gedraaid en dat in combinatie met een zacht stalen frame...
De strip zit er op om het uitbuigen van het frame te voorkomen, toch is dit gebeurd en dat kan in de toekomst natuurlijk weer gebeuren. Ik overweeg om nog een strip aan te brengen aan de andere kant van de varco maar dat doe ik als het echt nodig blijkt.
Jack
Complete draad:
- De varco van de Bush TR82c -
Marotick,
02-11-2014, 22:10
- De varco van de Bush TR82c - Bapaktua, 03-11-2014, 09:06
- De varco van de Bush TR82c - Sietze Osinga, 03-11-2014, 09:58
- De varco van de Bush TR82c -
Martijn,
03-11-2014, 15:12
- De varco van de Bush TR82c - Marotick, 03-11-2014, 15:37