Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc (Toestel of techniek)

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 11-11-2014, 22:46 (3754 dagen geleden) @ soundman2

Eind vorige week kreeg ik ook een paar lampjes in handen (geen 7121D) en heb dezelfde metingen gedaan met vergelijkbare resultaten. Helaas is niet gebleken wat nu de bijzondere eigenschappen van de 7121D zijn maar je kunt niet alles hebben. Wat wel gebleken is, is dat deze schakeling een voldoende hoog ingangssignaal nodig heeft. Als dat niet het geval is, heeft verder knoeien aan dit printje geen zin maar moet je de 19kHz en 38kHz kringen nakijken.

Wat wel opvalt is dat een lampje dat meer stroom trekt een hoger ingangssignaal nodig heeft. Dat heeft vermoedelijk te maken met de dimensionering van deze schakeling. Bij een Schmitt-trigger schakeling als deze worden de transistors meestal in verzadiging gestuurd. Dat is hier niet het geval. Als TS4 half open (of half dicht) staat zal hij TS6 ook niet voldoende hard aansturen en zal het lampje zwak branden.

Wat ik ook nog niet heb bekeken is de invloed van de rimpel op de voeding. Als je daar 50mA voor het lampje uit trekt heb je al snel een rimpel van een paar volt en die wordt nog groter bij een hongeriger lampje.

Nu behalve de originele lampjes ook de transistors zeldzaam dreigen te worden heb ik alvast een voorschotje genomen en de schakeling met Si-transistors uitgewerkt. Inmiddels zijn er toch weer bronnen voor die oude transistors gevonden en heb ik het werk aan deze - nog niet geteste - schakeling op een laag pitje gezet.

petrus bitbyter

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks