Afstandsbediening voor Topfield TF5300K Digitenne (Gezocht)

door CORNELIS @, Hilversum, 12-11-2014, 11:47 (3674 dagen geleden)

Sinds 2009 heb ik een Digitenne-ontvanger met harddisk. Fantastisch apparaat. Het is een TOPFIELD TF5300K. De afstandsbediening werkt niet meer (het apparaat nog uitstekend). KPN kan deze niet meer leveren. Wie heeft er toevallig een voor mij? Of weet iemand een iemand die zoiets kan repareren? Het is doodzonde om het apparaat weg te gooien en een nieuwe aan te s[image]chaffen.

Afstandsbediening voor Topfield TF5300K Digitenne

door soundman2 @, Wouw, 12-11-2014, 12:05 (3674 dagen geleden) @ CORNELIS

Als het rubber toetsen zijn met koolstofcontacten, is het vaak einde verhaal. Ik heb wel eens geprobeerd met een (duur) smeerseltje voor toetscontacten, maar dat was weggegooid geld.
Je kunt nog een paar dingen controleren .
Zitten de pootjes van de IR led niet los in het soldeer.
Als er een keramische resonator in zit, is daar geen pootje van gebroken?

Soundman2

door CORNELIS @, Hilversum, 12-11-2014, 13:46 (3674 dagen geleden) @ soundman2

Dank voor de tip! Aan de batterijhouder en de IR had ik al gedacht. De keramische condensator is nieuw voor mij.

door dick smit, 12-11-2014, 12:59 (3674 dagen geleden) @ CORNELIS

Heb je al eens gekeken bij doknet.nl ?
Deze hebben een zeer uitgebreide keuze op het gebied van remotes.

Succes

Gr. Dick

door CORNELIS @, Hilversum, 12-11-2014, 13:47 (3674 dagen geleden) @ dick smit

Dank voor deze tip! Ik heb gekeken en er staat er inderdaad een op de site. Dat is een hele geruststelling.

door Dominic @, Breda, 12-11-2014, 15:56 (3674 dagen geleden) @ CORNELIS

Werken sommige knopjes niet meer of doet hij in het geheel niets meer? Mochten het enkele knopjes zijn dan kun je hem openmaken en de contacten op het rubber en de print reinigen met Kontakt-Tuner600.

door verbeek @, Zutphen, 12-11-2014, 17:56 (3674 dagen geleden) @ Dominic

...of reinigen met isopropanolalcohol. Zowel de rubbercontactjes als de printplaat. Mochten de rubbercontactjes al te ver heen zijn is er nog de mogelijkheid deze eraf te snijden en te vervangen door contacten die nooit gebruikt worden. De nieuwe contacten vastlijmen met secondelijm.
Je kan de ab testen door deze op een AM-radiootje te leggen en de knopjes van de ab in te drukken. Je hoort dan een riedeltje.
Maar de ervaring leert dat dit niet bij alle ab'n werkt....

Gr. Paul

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 12-11-2014, 19:18 (3673 dagen geleden) @ verbeek

Dacht dat op het rubber juist het geleidend materiaal zit, als je dat er ook af poetst dan werkt het niet. Dus lijkt mij het beste om alleen de printplaat schoon te maken en indien nodig iets van geleidend materiaal op het rubber te smeren, kool (potlood), geleidende lijm of 'electric paint'. Groet, Ben

door Dominic @, Breda, 13-11-2014, 08:20 (3673 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Dominic, 13-11-2014, 08:26

Hoe wou je de grafietlaag van de siliconen af poetsen met Tuner600? Pak de datasheet er eens bij voor je begint te roepen, het staat er letterlijk in!

http://www.dact.com/Tuner_600_data_sheet.pdf

This product is used in consumer electronics as well as in computer or TV and
telecommunications technology. It cleans dust and oily and greasy residues from e.g.
potentiometers and linear regulators, sensors or graphite conductor layers of IR remote
controls.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13-11-2014, 12:13 (3673 dagen geleden) @ Dominic

Ervaringen misschien?. Groet, Ben

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-11-2014, 12:21 (3671 dagen geleden) @ Dominic

Van Tuner 600 weet ik het niet 100% zeker (aan de geur te zeggen zou ik het inderdaad niet proberen, is iets sterkers dan IPA), maar het hierboven ergens voorgestelde IPA kan het laatste beetje contact dat er nog is inderdaad oplossen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-11-2014, 16:55 (3671 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-11-2014, 16:57

Van Tuner 600 weet ik het niet 100% zeker (aan de geur te zeggen zou ik het inderdaad niet proberen, is iets sterkers dan IPA), maar het hierboven ergens voorgestelde IPA kan het laatste beetje contact dat er nog is inderdaad oplossen.

Waarbij ik moet opmerken dat in mijn ogen de rubberen matjes kwetsbaar zijn en de laagjes op de printplaat minder. Mogelijk speelt er dus ook mee dat het grafiet meeneemt dat al wat los zat. In elk geval is me dat met IPA wel gebeurd.

Als het zich aandient en de AB mag verloren gaan, dan ga ik nog wel wat experimenteren met Tuner 600.

door Dominic @, Breda, 16-11-2014, 23:29 (3669 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik gebruik het al zeker 10 jaar om AB's en gamepads te reinigen bij problemen. Nooit problemen mee gehad, ook niet bij gamepads die toch best mishandeld worden.

Ook de toetsenborden van CNC machines deden we er 1 keer per jaar mee reinigen, dat waren machines uit begin jaren '80 en ook daar nooit problemen. Was het enige middel waarmee we een met snijolie vervuild keypad weer aan de gang kregen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-11-2014, 12:08 (3669 dagen geleden) @ Dominic

Dan ga ik het de volgende keer ook eens proberen. Kennelijk toch minder aggressief dan IPA.

door CORNELIS @, Hilversum, 13-11-2014, 19:58 (3672 dagen geleden) @ Ben

Ben, inderdaad moet je eerst goed weten wat dat rubber doet. Dank voor de tip.

door CORNELIS @, Hilversum, 13-11-2014, 19:57 (3672 dagen geleden) @ verbeek

Dank voor de tip voor die test op en AM-radio. Ook voor de andere tips die nuttig zijn wanneer ik daadwerkelijk moet gaan repareren. Ik zie op mijn leeftijd er wel tegenop. Dank voor de reactie.

door CORNELIS @, Hilversum, 13-11-2014, 19:54 (3672 dagen geleden) @ Dominic

Hij doet helemaal niets meer. Het rode lampje op de Digitenne-ontvanger licht ook niet op. Met en geleende afstandsbediening geconstateerd dat de Digitenne-ontvanger normaal functioneert. Dank voor de reactie!

Iedereen straks een nieuwe Digitenne ontvanger?

door ruudtx @, Utrecht, 12-11-2014, 17:39 (3674 dagen geleden) @ CORNELIS

Ik hoor zojuist uit de Tweede Kamer dat de minsiter van EZ de 700 MHz band wil veilen voor Mobiele Telecom.
Dat zegt bijna niemand wat, maar dat is dus een band waar digitenne ondermeer van gebruik maakt.
De minister zegt dat dat het opgevangen kan worden met betere efficientere DVB-T technieken. Wat hij (de boef) er niet bijzegt is dat iedereen dan een nieuwe digitenne ontvanger moet kopen....

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 12-11-2014, 17:55 (3674 dagen geleden) @ ruudtx

Pff, het wordt zo allemaal wel snel de kop ingedrukt zeg. Vandaag op het werk ook gehoord dat we (en andere providers) vanaf 15 januari stoppen met leveren van analoge tv via de cai voor nieuwe klanten. Bestaande klanten zullen rap volgen. :-|

--
TB-303 <3

door soundman2 @, Wouw, 12-11-2014, 18:38 (3673 dagen geleden) @ ruudtx

Ik hoor zojuist uit de Tweede Kamer dat de minsiter van EZ de 700 MHz band wil veilen voor Mobiele Telecom.
Dat zegt bijna niemand wat, maar dat is dus een band waar digitenne ondermeer van gebruik maakt.
De minister zegt dat dat het opgevangen kan worden met betere efficientere DVB-T technieken. Wat hij (de boef) er niet bijzegt is dat iedereen dan een nieuwe digitenne ontvanger moet kopen....

Ook de lieden die geinvesteerd hebben in nieuwe draadloze microfoons op deze frequentie, kunnen hun apparatuur voor de tweede maalmin de kliko kieperen.
Ook het voorkeurkanaal voorheen kanaal 63 is zonder sonder scrupules verkocht. Dat heeft duizenden micros rijp voor de container gemaakt

Soundman2

door ruudtx @, Utrecht, 13-11-2014, 18:26 (3672 dagen geleden) @ soundman2

Al de 2e keer dat draadloze microfoons vervangen moeten worden dan, de minister zei iets van, daar vinden we dan wel een oplossing voor.
Hij had moeten zeggen, wij van EZ vergoeden alle schade.

Kijk zo komt de Staat aan zn centen, de consument/gebruiker op kosten jagen en zelf voor veel geld de frequenties verkopen. Maar ja, wie doet er wat tegen.

Heb je al gespaard voor een DAB radio als de FM /AM uit gaat.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-11-2014, 13:35 (3673 dagen geleden) @ ruudtx

Dat valt toch wel mee. DVB-T loopt van 400 tot 900 MHz. Je apparaat opnieuw instellen, op een van de overblijvende kanalen, zal genoeg zijn.

door ruudtx @, Utrecht, 13-11-2014, 18:28 (3672 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De 800 MHz is ook al Mobiele Telecom.
Dus er gaat heel wat af en dus veel minder kanalen, en dan willen ze ook nog HD TV in DVB-T.

door CORNELIS @, Hilversum, 13-11-2014, 20:01 (3672 dagen geleden) @ ruudtx

Het ging mij om mijn afstandsbediening. Ik zal dus niet mee doen aan de discussie die verder gevoerd wordt. Ik blijf het wel volgen. Het blijkt dat ik wat teweeg heb gebracht. Cornelis

door ruudtx @, Utrecht, 14-11-2014, 14:49 (3672 dagen geleden) @ CORNELIS

Ik startte de discussie om je te informeren dat je reaparatie werk misschien maar tijdelijk is, en je alles weer weg kan gooien.

door CORNELIS @, Hilversum, 15-11-2014, 10:44 (3671 dagen geleden) @ ruudtx

Bete Ruudx, dank voor je goed bedoelde reactie. Ik ben 82 en heb veranderingen in de techniek al meer meegemaakt en ben een realist. Wanneer ik zou vertellen wat ik in het verleden allemaal voor apparatuur heb gehad en ik weg heb moeten doen, soms aan een verzamelaar, dan krijg je een lange lijst in de geschiedenis van beeld en geluid. Verder heeft "elektriciteit" het voordeel dat het soms vanzelf stuk gaat. Overigens heb ik via de tip van dick smit een nieuwe afstandsbediening kunnen bestellen en slechts kostte 15 euro. Daar ga ik met mijn oude vingers niet meer voor zitten moeilijk doen.

door ruudtx @, Utrecht, 15-11-2014, 17:11 (3671 dagen geleden) @ CORNELIS

Als het goed is doet je eerste radio, met aleen AM waarschijnlijk, het nog steeds met het huidige zenderaanbod. In Zuid limburg kan je er zelfs de meest beluisterde zender R 538 mee ontvangen.
Met TV is dat anders, hoewel een TX400 met wat randapparatuur nog steeds in staat is de huidige uitzendingen weer te geven.

Ik hoop dat je nog veel plezier hebt van de digitenne ontvanger, maar toch jammer als tie bij het oud vuil kan