Tascam / dig. platenspeler (Toestel of techniek)

door Genra ⌂ @, Hoogeveen, 13-11-2014, 19:35 (3669 dagen geleden)

Beste collegae,

Ik ben in het bezit van een Tascam CD recorder type CD-RW900SL. Voor het omzetten van Vinyl naar CD gebruik ik een analoge platenspeler. Echter heb ik het plan om een platenspeler aan te schaffen die (ook) een digitaal signaal afgeeft.

Mijn vraag luidt: is er een dergelijke platenspeler in de handel waarvan de bijgeleverde verbindingskabel van het type coaxiaal is en voorzien van 2 tulp stekers? De digitale ingang van mijn Tascam is namelijk uitgevoerd met tulp chassisdelen.

Ik zie met belangstelling jullie reactie tegemoet.

Groeten,
Jan.

Tascam / dig. platenspeler

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13-11-2014, 20:06 (3669 dagen geleden) @ Genra

Hallo Jan,

Geen idee welk prijskaartje je in gedachten hebt, maar:

De goedkopere platenspelers (ergens tussen 25 en 150 euro nieuw) met deze optie zijn van een absoluut abominabele kwaliteit: erg slecht dus, met een zeer matig element, slechte naald en minimale afspeel kwaliteiten. Het enige pluspunt is de AD omzetter.....

De duurdere zijn eigenlijk veel te duur, maar kwalitatief wel erg goed. Je het het dan over bedragen vanaf zo'n 1700 euro (bodemgrens) en meer.

Wat ik gedaan heb is het volgende: een goede platenspeler (in mijn geval een Philips 202 electronic) voorzien van een stukje elektronica uit een goedkope speler (zo'n 45 euro).

Werkt perfect! En geen rumble en andere storende geluiden, die je bij die goedkope dingen wel hoort.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door ruudtx @, Utrecht, 14-11-2014, 14:44 (3668 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Toch denk ik dat de AD omzetter in de Tascam beter is.

MD PU aansluiten op versterker, tape uitgang naar CD recorder, is het best.
Een MD PU kan niet rechtstreeks naar de CD opnemer, tenzij daar toevalig een MD voorversterker in zit.

Wat echter makkelijker is, is opnemen met de computer.
Vesterker aan sluiten op geluidskaart, in WAV kwaliteit wegschrijven.
Je kan dan nog wat veranderen aan volgorde, stilte aan het begin er af halen, zelfs ruis en tikken weghalen als je een edit programma hebt. De CD maak je in de computer CD brander. Ook als er iets mis gaat tijdens opnemen, ben je met een CD recorder een blanco CD kwijt. Bovendien kunnen CD recorders vaak alleen dure audio CD-R's aan. De Philips was met een truukje ook te gebruiken met gewone CD-R's.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-11-2014, 22:29 (3669 dagen geleden) @ Genra

Een platenspeler is analoog
dan in je speler om naar digitaal en dan naar je CD begrijp ik.

Echter heeft die CD recorder geen analoog in?
Dan enkel een Pre-amp RIAA nodig welke voor een enkele 10-20 euro reeds te koop zijn.

Pick-up -> Preamp RIAA -> line-out

De line out is dan op iedere normale versterker ingang aan te sluiten.

Beter dan zoals Henk al aangaf die gemiddelde rommel aan USB-spelers.

Nog beter is het als je echt netjes je platen over wilt zetten via PC en software.
Bv de Cool Edit 2000 software -of welke nieuwere versie heden.
Dan de plugin downloaden voor verbeteren.
o.a. de stofjes wegwerken, gaat erg mooi met dat programma.
Dan bewerken , is knippen en plakken van de nummers, namen er aan geven etc.

Of anders gratis via prog "Audacity".

door ruudtx @, Utrecht, 14-11-2014, 14:47 (3668 dagen geleden) @ Maurice

Omdat er egens toch ook geluid uit moet komen en er dus toch een vertsreker nodig is kan je het best de MD ingang met RIAA Correctie daarvan gebruiken. De CD recorder sluiten we aan als ware het een bandrecorder. Of de computer met line in en line out als bandrecorder aansluiten op versterker.

door Genra ⌂ @, Hoogeveen, 15-11-2014, 08:29 (3668 dagen geleden) @ Maurice

Beste Maurice, audiovrienden,
Dat een draaitafel analoog is, daar kom ik in gesprekken met een derde ook achter. Ik heb dus - wat betreft mijn overzetten van vinyl naar CD middels mijn Tascam - niets aan de digitale ingang van de Tascam en ga dus vrolijk door met het gebruiken van mijn oude grijze draaitafel en blijf gewoon de analoge ingang gebruiken. Zeer bedankt voor jullie inbreng en goede raad.
Groeten,
Jan.