Opdampen koolbaan (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 23-11-2014, 08:40 (3660 dagen geleden)

We gaan er allemaal mee te maken krijgen, de koolbaan is versleten van de potmeter. Weggooien dus. Maar...
Ook de potmeters worden schaarser en schaarser. Goed ze zijn wel te koop maar die passen niet in de oudere toestellen. Potmeters met een schakelaar beginnen al aardig uit te sterven. Dus vroeg ik me af: hoe doen ze dat? Een koolbaantje dampen? Gezien de prijs van een potmeter of instelpot zal het niet zo ingewikkeld zijn. En dan nog een belangrijker vraag: kunnen we dat zelf doen en hoe dan?

[image]

Jack Marotick

Opdampen koolbaan

door HM @, Hilversum, 23-11-2014, 09:47 (3660 dagen geleden) @ Marotick

De "koollaag" wordt niet opgedampt tegenwoordig maar is gemaakt van geleidend plastic. Het is een drukproces geworden.
Voor precisie potmeters wordt dan de laag met een laser getrimd om de juiste lineairiteit te krijgen. Het is overigens blijkbaar nog zeer lastig om en de lineairiteit en de totaalwaarde goed te krijgen want de laatste heeft een aardige tolerantie van enkele procenten bij een lineairiteit van 0,1%.

Overigens is de geleidende laag bij een potmeter lang niet altijd de schuldige.
Deze kan natuurlijk vuil of plaatselijk verbrand zijn. Doorgesleten is redelijk zeldzaam. Wel is er vaak een probleem met de holnietjes waarmee de aansluitingen er aan vast zitten.
Het koolstiftje of loper kunnen problemen hebben.
Ook de contactspray uit het verleden is een probleem.
Goed reinigen/ontvetten en licht opruwen van de baan kan veel helpen.
En de overbrenging van de loper naar de externe aansluiting is ook nogal eens problematisch.

Er worden nog vele "kool"potmeters gemaakt maar zoek er maar een die een zelfde weerstandswaarde heeft en fysiek dezelfde afmetingen.

Opdampen koolbaan

door soundman2 @, Wouw, 23-11-2014, 10:03 (3660 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 23-11-2014, 10:14

Dus vroeg ik me af: hoe doen ze dat? Een koolbaantje dampen? Gezien de prijs van een potmeter of instelpot zal het niet zo ingewikkeld zijn. En dan nog een belangrijker vraag: kunnen we dat zelf doen en hoe dan?

Jack Marotick

Dat is wel erg kort door de bocht. Het mag duidelijk zijn dat afschrijving van ontwikkelkosten en machines beter lukt bij miljoenen stuks produktie, dan bij een paar duizend...
Als er genoeg gefabriceerd wordt, worden zelfs de duurste procedés betaalbaar.
Eén handgemaakte potentiometer kost een vermogen.

Soundman2

Opdampen koolbaan

door HM @, Hilversum, 23-11-2014, 15:23 (3660 dagen geleden) @ soundman2

Eén handgemaakte potentiometer kost een vermogen.

Een seriematig gemaakte precisie potmeter overigens ook hoor, 100,- euro komt eerst maar dan heb je wel 0,1% lineairiteit en 360 graden doordraaibaar met 350 graden meetbereik.....
Zo ook in lineaire uitvoering.....

Opdampen koolbaan

door Marotick ⌂ @, Huizen, 23-11-2014, 15:55 (3660 dagen geleden) @ Marotick

Natuurlijk, handgemaakt is duur maar die enorme precisie is niet nodig. Ik dacht aan een opdrogende oplossing van het één of ander met daarin hele fijne koolkorrels, grafiet o.i.d. (koolhoudende verf???) Met een penseeltje een dunne laag aanbrengen en laten drogen.
Iets van dien aard zou toch moeten kunnen.
Achteraf zien we de waarde wel. Voor een volume regelaar maakt het niet veel uit of de pot 10 K is of 25K. Om de volume regelaar een iets logaritmisch karakter mee te geven kunnen weerstanden gebruikt worden tussen loper en vaste aansluiting.
Het is al heel wat als de koolbaan opnieuw gemaakt kan worden, met de ervaring die die reparatie oplevert kunnen er conclusies getrokken worden over dikte en samenstelling.

Jack