reparatie printplaat DVD (Toestel of techniek)

door johan @, Waalwijk, 23-11-2014, 13:57 (3660 dagen geleden)
Gewijzigd door johan, 23-11-2014, 13:59

Hallo met Johan, is iemand van U op de hoogte om deze print te
kunnen repareren de vraag is er zit volle sluiting op de 12vDC naar massa zie rode pijl
en de vraagteken is dat een dioden hoe kun je die vervangen.
(los solderen) ik heb helaas geen schema.
[image]
GR-Johan..

reparatie printplaat DVD

door maarten van dijk @, 23-11-2014, 14:21 (3660 dagen geleden) @ johan

Dan moet je wel een hele fijne soldeerbout hebben Toen ik die nog niet had heb ik een stuk koperdraad (VD 2,5 oid) ene uiteinde scherp geslepen en vertind en het andere stuk strak om het element van de soldeerbout gewikkeld.Nadeel is dat je regelmatig het puntje schoon moet maken.En dan gewapend met loep en pincet de diodes er af solderen en de nieuwe er weer op.Zo heb ik toen een klok IC van een video recorder met succes vervangen.

succes, Johan!

mvg, Maarten.

reparatie printplaat DVD

door soundman2 @, Wouw, 23-11-2014, 14:39 (3660 dagen geleden) @ johan

Eerst maar eens uitzoeken wat er echt sluiting maakt, alvorens "dioden" te vervangen.

Soundman2

reparatie printplaat DVD

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-11-2014, 15:24 (3660 dagen geleden) @ johan

Beste is je soldeerbout - mag best een flinke zijn eerst even aan beide zijde
onderdeel warm maken.
Dan met toevoeging van wat nieuw tin aan 1 zijde wat door verwarmen en wipt het onderdeel er zo af.
Nieuw tin omdat dat de contact geleiding warmte beter is.

Namelijk naast feit dat dit tin -ZilverTin is en dus 400C temp heeft (Hoger dan het oude loodtin)
EN
Onderdeel in midden gelijmd zit op de print.

jouw 2e vraag
NEE
Dat is geen Diode wat je laat zien.

reparatie printplaat DVD

door Marotick ⌂ @, Huizen, 23-11-2014, 15:44 (3660 dagen geleden) @ johan
Gewijzigd door Marotick, 23-11-2014, 15:45

Aan de andere kant zit een connector. Zit daar geen sluiting? Pennen tegen elkaar gebogen of zo?
100% sluiting, dus nul Ohm, tussen DC-in en GND moet toch makkelijk te vinden zijn.
Een fikse sluiting in het hoofd IC. Houd één van de meetpennen op DC-in en ga met de andere meetpen alle pootjes van dat IC af. Daar waar je nul Ohm krijgt, kan de voeding van het IC zijn, maar als je op een andere plek(ken) ook nul Ohm vindt kan de sluiten ook daarin zitten. Neem de data sheet van het IC erbij is vast te Googelen.

Jack

reparatie printplaat DVD

door Lonny, 23-11-2014, 18:37 (3659 dagen geleden) @ johan

Beste Johan,

Bij dergelijke printen is het natuurlijk niet eenvoudig om de sluiting te vinden
Ik gebruik hiervoor een regelbare voeding die ik instel op de juiste spanning en dan langzaam de stroombegrenzing verhoog
Met een thermische camera die ik van de zaak leen zie je dan wie de oorzaak is van de ellende
Heb je geen thermische camera ter beschikking kun je met vinger even voelen......maar wel opletten onderdeeltje kan warm worden...:fir

Met vriendelijke groeten,

Marc chaerle

reparatie printplaat DVD

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2014, 10:25 (3659 dagen geleden) @ Lonny

Beste Johan,

Bij dergelijke printen is het natuurlijk niet eenvoudig om de sluiting te vinden
Ik gebruik hiervoor een regelbare voeding die ik instel op de juiste spanning en dan langzaam de stroombegrenzing verhoog
Met een thermische camera die ik van de zaak leen zie je dan wie de oorzaak is van de ellende
Heb je geen thermische camera ter beschikking kun je met vinger even voelen......maar wel opletten onderdeeltje kan warm worden...:fir

Met vriendelijke groeten,

Marc chaerle

Een andere methode is het meten van de spanningsval over de sporen, eveneens met het gebruik van een begrensde voeding, bijv 100mA. Met een voltmeter zie je vanaf het begin de spanning steeds verder oplopen naar gelang je verder van het startpunt verwijderd raakt. In aftakkingen loopt geen stroom en zodoende is daar ook geen spanningsval. Zo is het mogelijk om zonder sporen te snijden, toch een sluiting te vinden.
De spanning van de voeding hoeft niet veel hoger te zijn dan een volt of zo. Mocht de sluiting spontaan verdwijnen, dan raken er door de lage spanning geen componenten defect.

Soundman2

reparatie printplaat DVD

door johan @, Waalwijk, 24-11-2014, 15:56 (3659 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt mede hobbyisten :) voor de adviezen die ik ontvangen heb.
ook dat van Maarten om even de soldeerbout (stift) aan te passen werkte goed.
de DVD sluiting is opgelost zie printplaat dat was de oorzaak.
Nu is de TV met DVD geheel hersteld.
[image]
[image]
[image]
GR-Johan..