schoonmaken printplaat? (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 24-11-2014, 07:47 (3661 dagen geleden)

Hallo,

Gisteren de K12 bij Ben opgehaald.
Daarvan werkte het geluid en de gehele bediening niet.
Bij thuiskomst bleek de sound module los in het toestel te hangen , en de accu op de control module had gelekt en was reeds verwijderd.
De printbaanzijde van laatstgenoemde module is aangetast (door het lekken van de batterij?).
Over de printbanen zit een groene laag , bescherming of zo?
Deze is niet al te best meer.
Nu kan ik deze van de printbanen afkrabben maar dan wil de tin niet vloeien.
Hoe krijg ik dit op een effectieve en doeltreffende manier verwijderd en schoongemaakt?

Gr Bjorn

schoonmaken printplaat?

door jan s @, Eibergen, 24-11-2014, 19:54 (3660 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

kwastje met harde haren en thinner, daarna afblazen met druklucht. Doen we al jaren zonde enige probleem. We oppassen als er trimmers of instelpot's op de print zitten, die worden te schoon....

schoonmaken printplaat?

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 24-11-2014, 20:38 (3660 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Remreiniger heb ik ook positieve ervaringen mee

--
TB-303 <3

schoonmaken printplaat?

door Dominic @, Breda, 24-11-2014, 22:44 (3660 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Het zuur en oxide kun je verwijderen met kontakt-60 maar moet je eerst neutraliseren met azijn en schoonpoetsen met IPA. Neutraliseer je het niet en krab je alleen af dan vreet het spul dat nog achterblijft de rest aan binnen een paar jaar.

Dus de ergste restjes wegkrabben, dan neutraliseren met azijn of citroensap, goed schoonmaken met een beetje water op een wattenstaafje en dan met IPA de print schoonmaken. Dan de oxides op de sporen met kontakt-60 behandelen en weer met IPA de resten verwijderen. Zorg dat er niets achterblijft van de kontakt-60. Met een goede harskern/flux soldeer kun je dan weer solderen. Ga GEEN S39 gebruiken! Mocht het nog niet willen vlotten dan kun je met een schuurpapier met ZEEEEEER fijne korrel het stukje waar op wilt solderen licht opschuren, kijk uit want je schuur zo door de sporen heen als je het verkeerd doet.

Ik doe dit al jaren bij restauratie van videorecorders, arcade-machines en flipperkasten. Beroepsmatig ook bij speciale stukken industriële elektronica die niet 123 vervangen kunnen worden.