reparatie printplaat DVD (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2014, 10:25 (3659 dagen geleden) @ Lonny

Beste Johan,

Bij dergelijke printen is het natuurlijk niet eenvoudig om de sluiting te vinden
Ik gebruik hiervoor een regelbare voeding die ik instel op de juiste spanning en dan langzaam de stroombegrenzing verhoog
Met een thermische camera die ik van de zaak leen zie je dan wie de oorzaak is van de ellende
Heb je geen thermische camera ter beschikking kun je met vinger even voelen......maar wel opletten onderdeeltje kan warm worden...:fir

Met vriendelijke groeten,

Marc chaerle

Een andere methode is het meten van de spanningsval over de sporen, eveneens met het gebruik van een begrensde voeding, bijv 100mA. Met een voltmeter zie je vanaf het begin de spanning steeds verder oplopen naar gelang je verder van het startpunt verwijderd raakt. In aftakkingen loopt geen stroom en zodoende is daar ook geen spanningsval. Zo is het mogelijk om zonder sporen te snijden, toch een sluiting te vinden.
De spanning van de voeding hoeft niet veel hoger te zijn dan een volt of zo. Mocht de sluiting spontaan verdwijnen, dan raken er door de lage spanning geen componenten defect.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks