Vraag over Mandello de Luxe CS 155 MS (Toestel of techniek)

door Wouter, 24-11-2014, 19:41 (3658 dagen geleden)

Goedenavond.
Hier komt een vraag van een enthousiaste beginner. Een kennis van mij bracht een Mandello de Luxe. Na wat klachten over aansluitingen van de transformator, lag natuurlijk weer los- heb ik dat naar beste vermogen weer aangesloten. Ik denk dat dit nu weer goed zit. De spanningen lijken mij weer oke. Daarnaast heeft hij de lampjes van de schaalverlichting vervangen.
De radio geeft nu ook weer geluid uit de speakers, maar de voedingstrafo wordt veel te warm. Ik verdenk hem ervan dat hij de verkeerde lampjes (niet: 7 V / 0,1 A) heeft gebruikt. Nu kan ik dat wel loshalen; even werk. Mijn vraag is, kan een onjuist vermogen van de schaalverlichtingslampjes, leiden tot een warm wordende transformator.
Groet.
Wouter

Vraag over Mandello de Luxe CS 155 MS

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2014, 21:36 (3658 dagen geleden) @ Wouter
Gewijzigd door soundman2, 24-11-2014, 21:43

Na wat klachten over aansluitingen van de transformator, lag natuurlijk weer los- heb ik dat naar beste vermogen weer aangesloten.

We hebben zeker 30 jaar lang Grundig verkocht, waaronder ook veel Mandello's
Nimmer lag er een trafo los. Dat kan dus alleen losgemaakt zijn door iemand.
Het is mogelijk om de stekers verkeerd terug te steken en bij een gesoldeerde trafo kan die ook verkeerd her-aangesloten zijn. Wordt de trafo ook warm als er secondair niets is aangesloten?
Dat de lampjes de oorzaak zijn kan wel, maar is niet waarschijnlijk. Het lijkt me een eenvoudig karweitje, om uit te zoeken hoeveel stroom de lampjes trekken op 6 volt.

Soundman2

door Wouter, 24-11-2014, 22:19 (3658 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman2. Allereerst dank voor je snelle reactie. De melding over de losliggende trafo is door mij onjuist geformuleerd. Hij lag niet "los" maar was niet meer aangesloten. Drie draden los dus. Aan de hand van het schema, zo als het mij goed leek, weer aangesloten. Als er secondair niets is aangesloten wordt de trafo niet warm. Dus er is wellicht eerder iets verkeerd met die aansluiting, dan met de belasting van de schaalverlichting. Ik zit vast. Wie kan mij helpen door daar naar te willen kijken. Ik woon in Rijsenhout. Ik kom met alle plezier met het toestel langs en dan vooral om er iets van te leren.
Wouter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-11-2014, 23:41 (3658 dagen geleden) @ Wouter

Vind toch een schema met meer Trafo draden op dat CS155 chassis

Zo je ziet eigen lampen voeding en verder alles netjes afgezekerd.
Alle zekeringen er uit en dan 1 voor 1 plaatsen tot de trafo in eens te heet wordt.
Mogelijk door een paar zwaar lekkende en versleten voedingselko's.
Stroom meten is de oplossing.

[image]

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 25-11-2014, 21:03 (3657 dagen geleden) @ Maurice

Er kan natuurlijk iets mis wezen, maar ik heb de ervaring dat trafo's van dit soort toestellen al behoorlijk warm worden van de nullast verliezen. En intussen is de spanning ook nog van 220v naar 230v gegaan.

Groetn , Hans PA0H