Probleem met capstan motor Sony cassettedeck (Toestel of techniek)
Hallo,
Ik heb gister originele nieuwe snaren in mijn Sony cassettedeck gefixed. Het deck speelt nu weer prima af. Toch loopt het deck heel, héél iets te langzaam, maar wel is de klank goed en heel stabiel. Het bandje wat ik heb afgespeeld is met een ander cassettedeck, jaren geleden al eens opgenomen, dus zou de snelheid wel iets kunnen afwijken volgens mij. Maar het viel me nu pas op, dat het capstan motortje erg heet word; je kunt het amper een poosje aanraken. Nu zei een audio vriend dat het eventueel kan liggen aan elco (s) die misschien defect zijn. Ik heb daarom het printje verwijderd waar 2 elco's op zitten welke eventueel defect kunnen zijn. Maar ik kan er niet aan zien dat deze defect zijn. Nu is mijn vraag aan jullie: "Zitten er in het capstan motortje zelf ook elco?" Ik meende dat ik dat wel eens gezien heb bij andere capstan motortjes.
Het printje met de elco's.
Printje met links het capstanmotortje wat te heet wordt
Mvg, Samro
Probleem met capstan motor Sony cassettedeck
Hoi samro
Volgens mij zijn deze motortjes voorzien van een ingebouwde regeling.
Door een van de gaatjes zie je waarschijnlijk ook een kleine instelpotmeter
voor de regeling van het toerental.
Deze regeling wordt waarschijnlijk overbelast, daarom zal de transistor die hier in zit wel te warm worden.Voor de goede orde, eerst zorgen dat hij niet meer heet wordt, dan pas de snelheid afstellen.
succes.
groeten
theo
Mijn gevoel zegt dat de motor mechanisch overbelast wordt.
Klopt de snaar lengte?
Als je de motor zonder snaar laat draaien wordt hij dan ook te heet?
Johan
Hallo Theo,
Er zit inderdaad een trimmer in het motortje, maar ik heb er niets aan veranderd, en moet uitzoeken waarom het motortje te heet wordt.
Mvg, Samro
Johan, de snaren zijn origineel, en passen perfect. Ik zou niet weten waarom het motortje overbelast wordt. Het lijkt allemaal heel soepel te lopen. Ik was al blij dat ik de snaren erom had. Zal ik deze toch weer los moeten maken....
Mvg, Samro
Hallo samro,
Zoiets als jij hebt met het moterje dat heb ik ook eens gehad!!!
Maar dan met een cassettedeck van akay, toen heb ik de moter er uit gehaald en op een aparte voeding laten draaien om te testen, en de moter mag niet warm worden.
Dat het een beetje warm (lauw) mag, maar te warm/heet mag niet.
Jantinus
Voor het controleren van de juiste snelheid (gemiddeld), is er een eenvoudige methode. Pas op een cassettebandje met viltstift 285 cm af. Start op het eerste merkje. Na 60 seconden moet het volgende merkje op de startplaats staan. Ik dacht dat een afwijking van + of- 2 % toelaatbaar was, de marge is dus + of -6 cm.
Soundman2
Jantinus, ok dat begrijp ik, maar wat was nu bij jou de oorzaak van het probleem? Was het motortje niet in orde of de voeding?
Mvg, Samro
Hallo samro,
Mijn probleem was toen dat het akay cassettedeck te traag liep, toen nieuwe
snaren in gezet (net als bij you) en toen werd het beter maar hij liep nog niet goed!!!! Allerlei tips van iedereen enz. Toen bleek dat de moter kapot was en die kun je eigenlijk het mooiste testen als je de moter apart laat lopen op een voeding!!! Mijn voeding is goed en daar zit een amperemeter op want dan kun je gelijk zien of de moter goed is. (bij kapot zijn loopt de amperemeter op)
Jantinus
Hallo Jantinus,
Goed dat te weten..Dan lijkt het erop dat misschien de elco (s) in het motortje toch defect zijn, of niet meer de juiste waarde hebben? Het motortje kan niet uit elkaar gehaald worden helaas. Bedankt in elk geval voor jou reactie. Dat met een losse trafo is wel een goed idee, maar gaat hier niet lukken denk ik. Ik ga het nog eens onbelast, zonder snaar uitproberen in het cassettedeck.
Mvg, Samro
Soundman2, ook bedankt voor jou tip, maar ik moet eerst uitzoeken waarom het motortje veel te heet wordt.
Mvg, Samro
Soundman2, ook bedankt voor jou tip, maar ik moet eerst uitzoeken waarom het motortje veel te heet wordt.
Dat zou als hij gewoon soepel loopt, bijvoorbeeld kunnen komen omdat er slijpsel in de commutator zit. De regeltransistor of IC moet dan teveel stroom leveren en wordt heet.
Je zult dan toch het dekseltje eraf moeten slopen zodat je bij de regelelectronica en het daadwerkelijke motortje kunt. Slijpsel uit de commutator kan je verwijderen door het motortje los te koppelen van de regelelectronica en even op 12V te laten draaien in beide richtingen.
Bedankt voor alle goede tips die jullie gegeven hebben. Hopelijk kan ik het probleem nu oplossen, en het cassettedeck weer gebruiken.
Mvg, Samro.
Ik heb het capstan motortje eruit gehaald, en tussen het asje/lagertje een zeer weinig olie gedaan. De snelheid is nu ook ineens perfect, hoewel de motor nog wel een beetje warm (+/- 50 graden)wordt, maar zeker niet heet.
Mvg, Samro