eeprom copieren (Toestel of techniek)
Ik heb twee ontvangers, waarin ook een uP en een EEPROM zit.
Een van de ontvagers is ooit eens opnieuw geprogrammeerd, om andere afstemfrequenties te krijgen. De tweede ontvanger wil ik ook omprogrammeren.
Kan ik de EEPROM (1K), uitlezen en de inhoud copieren naar de andere ontvanger.
Ik kan het ook door de importeur laten doen, maar dan hangt er een (fors) prijskaarje aan.
Wat voor tools heb ik nodig?
Een schema van de ontvanger kan ik wel toesturen.
Soundman2
eeprom copieren
Een van de ontvagers is ooit eens opnieuw geprogrammeerd, om andere afstemfrequenties te krijgen. De tweede ontvanger wil ik ook omprogrammeren.
Ik kan het ook door de importeur laten doen, maar dan hangt er een (fors) prijskaarje aan.
Een schema van de ontvanger kan ik wel toesturen.Soundman2
Hallo Soundman2,
Welk type Eprom zit er in. En zit deze op een voet of gesoldeerd?
Ik heb een "oude" PX4 Epson computer waarmee je Eproms makkelijk kan uitlezen en direct kan programmeren. Het is me nog niet gelukt om in de PX4 een data-file in te lezen en dan een Eprom te programmeren. Wil dit eventueel wel proberen. Ik heb ook nog een UV-wisser voor het leeg maken van een gebruikte Eprom.
Dus als het type Eprom past in de PX4 dan zijn er dus twee mogelijkheden:
1e
Originele Eprom en een lege/of gebruikte Eprom opsturen.
2e
Alleen een lege/gebruikte Eprom opsturen met data-file in HEX/BIN (via mail?)
Laat maar horen wat je wil?
Met vriendelijke groet,
Loek
eeprom copieren
Een schema van de ontvanger kan ik wel toesturen.Soundman2
Hallo Soundman2,
Welk type Eprom zit er in. En zit deze op een voet of gesoldeerd?Ik heb een "oude" PX4 Epson computer waarmee je Eproms makkelijk kan uitlezen en direct kan programmeren. Het is me nog niet gelukt om in de PX4 een data-file in te lezen en dan een Eprom te programmeren. Wil dit eventueel wel proberen. Ik heb ook nog een UV-wisser voor het leeg maken van een gebruikte Eprom.
Dus als het type Eprom past in de PX4 dan zijn er dus twee mogelijkheden:
1e
Originele Eprom en een lege/of gebruikte Eprom opsturen.2e
Alleen een lege/gebruikte Eprom opsturen met data-file in HEX/BIN (via mail?)Laat maar horen wat je wil?
Met vriendelijke groet,
Loek
Het is een smd exemplaar en wordt normaal gesproken in het apparaat geprogrammeerd. Er is ook een connector voor aanwezig.
Voor gewone eproms heb ik wel een uv-wisser en een programmer.
Het gaat hier over een e-eprom.
Ik heb een schema, maar daar staat niet in welke het is. Alleen de grootte, 1K
Ik moet inhet apparaat zelf kijken wat er in zit.
Soundman2
eeprom copieren
Heel grote kans dat het een 93c46 is ( 128*8 Serieel ).
Deze zijn uiteraard ook te kopiëren maar dan wel met een geschikte programmer.
Dat het een SMD uitvoering is maakt het niet makkelijker.
eeprom copieren
Beste Soundman,
Ik gebruik nog altijd mijn oude "Micromaster"van ICE technology
Is de EEprom een 8 pennertje met I2C interface ? Philps ,Atmel ,ST,......
Je weet wel 24C16 24C64.......
Waarschijnlijk toch geen flash memory gezien de kleine capaciteit
Is het een I2C type kan ik wel eentje voor je maken maar moet ik over de gegevens beschikken
Eventueel kun je die er zelf uitlezen d.m.v. een PC met parallelle poort en een I2C tooltje van het net
Met vriendelijke groeten,
Marc Chaerle
eeprom copieren
de eeprom is een24LC01B en de uP een PIC 16C71-04.
Mijn bedoeling is om de ene eeprom uit te lezen en die in het andere apparaat daarmee te vullen. Op de print zit een programmeerconnector.
Hier een deel van het schema:
Soundman2
eeprom copieren
De 24LC01B is een eenvoudige I2C EEPROM van Microchip waarvan de datasheet bij de firma te vinden is. Anders wil ik hem ook wel toesturen. Het hele programmeer specificaties zijn daarin te vinden en een programmer is ook niet al te moeilijk te bouwen al is dat vrij veel werk. Er zijn diverse ontwerpen op het net te vinden al zijn die niet allemaal even betrouwbaar. De meeste werken met een seriële= of zelfs een parallelle poort en die zijn tegenwoordig zeldzaam. Het is ook de vraag of de bijbehorende software nog onder W7 werkt.
Het schema van de ontvanger geeft weliswaar een globaal beeld maar mist door de vergaande compressie te veel detail om behulpzaam te zijn. Als je het op wilt sturen, kan ik er wel wat meer over zeggen.
petrus bitbyter
eeprom copieren
Beste Soundman,
Dus toch een I2C onderdeeltje ,maar spijtig genoeg kan mijn oude programmer het 24LC01B type niet aan.
Er zijn natuurlijk ook heel veel programmer aanbiedingen op ebay maar hoe weet je dan welke devices ze ondersteunen ?
De goedkoopste aanbieding met vermelding van de 24LC01B en USB interface heb ik hier gevonden
Minder dan €10 en nog veel meer mogelijkheden met opgave van de 24LC01B
Blijft toch niet goedkoop voor eenmalig gebruik.......maar als het goedkoper is dan aanpassing door de leverancier valt dit te overwegen
Marc Chaerle
eeprom copieren
Beste Soundman,
Dus toch een I2C onderdeeltje ,maar spijtig genoeg kan mijn oude programmer het 24LC01B type niet aan.
Er zijn natuurlijk ook heel veel programmer aanbiedingen op ebay maar hoe weet je dan welke devices ze ondersteunen ?
De goedkoopste aanbieding met vermelding van de 24LC01B en USB interface heb ik hier gevondenMinder dan €10 en nog veel meer mogelijkheden met opgave van de 24LC01B
Blijft toch niet goedkoop voor eenmalig gebruik.......maar als het goedkoper is dan aanpassing door de leverancier valt dit te overwegen
Marc Chaerle
Er loopt nog een correspondentie met Petrus Bitbyter. Even zien wat dat oplevert. Zelfbouw van een interface kan ook nog, temeer, omdat de eeprom via een rij pennetjes on board wordt geprogrammeerd. Speciale voeten zijn niet nodig dus. Ik heb nog een interface van parrallax, maar weet nu niet of die het werkje kan doen.
Soundman2
eeprom copieren
Dank voor de documentatie. Die is duidelijk leesbaar en levert vrij snel een negatief resultaat :( De zogenaamde programmeerconnector wordt niet gebruikt voor het programmeren van de EEPROM. Niet direct tenminste. De connector heeft RxD en TxD lijnen die verbonden zijn met de seriële interface van de microcontroller. Over die seriële interface en het daarbij gebuikte protocol heb ik niets in de documentatie teruggevonden. De enige directe lijn van de connector naar de EEPROM is de WP-lijn waarmee de write protect van de EEPROM kan worden opgeheven.
Als ik goed tel, zijn er maar liefst vier tools (hard- en software) plus een PC nodig om dit interface volledig te kunnen benutten. Je kunt natuurlijk naar de prijs informeren maar dat raad ik af. Slecht voor je hart.
De processor PIC16C71 heeft geen hardware ondersteuning voor I2C en ook geen UART. De processor moet dus alle communicatie met de seriële interface en de I2C bus bit voor bit zelf regelen. Iets op de I2C bus doen zonder dat de processor op tilt gaat, lijkt niet erg haalbaar. Maar, misschien is de processor wel uit te schakelen. Eén pen van de processor is de _RST en die is ook met een pen van de programmeer connector verbonden. Zolang die pen laag blijft, blijft de processor in reset. Ik heb het nog niet nagekeken maar bij de andere PICs die ik ken, gaan dan de I/O-pennen in tri state dat wil zeggen dat ze hoogohmig worden. In dat geval moet de I2C bus over te nemen zijn. De SDA en de SCL moeten dan alleen nog maar met een paar draadjes aan de programmer geknoopt worden.
Het vinden van een geschikte programmer is dan de volgende stap.
petrus bitbyter
eeprom copieren
Eén van de simpelste EEPROM-programmers is welPonyprog (klik)
De software zou de soort en capaciteit van de EEPROM automatisch moeten herkennen maar dat zou ik toch eerst wel even willen proberen voor ik aan het serieuze werk begon. Een EEPROMmetje kan toch de kop niet kosten.
De hardware voor een parallelpoort programmer is minstens zo eenvoudig maar ik kan zo snel geen software vinden die de 24LC01B ondersteunt. Zelf schrijven is natuurlijk een optie, althans voor <=W98, maar daar ben je dan wel een avondje of wat zoet mee.
LS05 pin 14 (Vcc) o -------
| | |
+--+--+---------------------+--+--+------------+------+-o 1 |
| | | | | | ===.1uF | +5V |
-------- [R][R][R] 3x10K 3x10K [R][R][R] LS05 | | |
| | | | | | | | pin 7 o-+------+-o 2 |
| 12 o-+--+ | | 3|\ 4 | | | (Gnd) | GND |
| 17 o-+-----|--|----| >o-------------+--|--|--------------+ | |
| | | | |/ 8 /|9 | | 10 /|11 +----+-o 3 |
| 15 o-+-----+--|--------------o< |------+--|------o< |----+ | SCL |
| | | 1|\ 4 \| | \| | |
| 9 o-+--------|----| >o-------------------+--------------+----+-o 4 |
| | | |/ 6 /|5 | | SDA |
| 11 o-+--------+----------------------------------o< |----+ -------
| 10 o-+-+ \| 4-pin
| 13 o-+-+--oGND Connector
| 25 o-+-+ ------------------ Part List --------------------------
-------- | 1 - .01 uF capacitor | 6 - 10K 5% resistors |
25-pin male D | 1 - 4-pin connector | 1 - 25-pin male D connector |
connector to PC | 1 - 74LS05 open collector hex inverter |
printer port -------------------------------------------------------
Helaas komt het ASCII-schema niet uit de verf. Om het te kunnen lezen klik op "reageer op dit bericht" en dan op "citeer bericht". In de editor staat de tekst wel goed. Daarvandaan kun je hem desgewenst naar het kladblok kopiëren.
petrus bitbyter
eeprom copieren
Helaas komt het ASCII-schema niet uit de verf.
Piet,
Als je "ASCII-art" wil gebruiken moeten de code-tags van dit forum aan staan. Misschien en tip voor Paul om die hier ook te activeren.
Otto
eeprom copieren
Eén van de simpelste EEPROM-programmers is welPonyprog (klik)
De software zou de soort en capaciteit van de EEPROM automatisch moeten herkennen maar dat zou ik toch eerst wel even willen proberen voor ik aan het serieuze werk begon. Een EEPROMmetje kan toch de kop niet kosten.
De hardware voor een parallelpoort programmer is minstens zo eenvoudig maar ik kan zo snel geen software vinden die de 24LC01B ondersteunt. Zelf schrijven is natuurlijk een optie, althans voor <=W98, maar daar ben je dan wel een avondje of wat zoet mee.
LS05 pin 14 (Vcc) o -------
| | |
+--+--+---------------------+--+--+------------+------+-o 1 |
| | | | | | ===.1uF | +5V |
-------- [R][R][R] 3x10K 3x10K [R][R][R] LS05 | | |
| | | | | | | | pin 7 o-+------+-o 2 |
| 12 o-+--+ | | 3|\ 4 | | | (Gnd) | GND |
| 17 o-+-----|--|----| >o-------------+--|--|--------------+ | |
| | | | |/ 8 /|9 | | 10 /|11 +----+-o 3 |
| 15 o-+-----+--|--------------o< |------+--|------o< |----+ | SCL |
| | | 1|\ 4 \| | \| | |
| 9 o-+--------|----| >o-------------------+--------------+----+-o 4 |
| | | |/ 6 /|5 | | SDA |
| 11 o-+--------+----------------------------------o< |----+ -------
| 10 o-+-+ \| 4-pin
| 13 o-+-+--oGND Connector
| 25 o-+-+ ------------------ Part List --------------------------
-------- | 1 - .01 uF capacitor | 6 - 10K 5% resistors |
25-pin male D | 1 - 4-pin connector | 1 - 25-pin male D connector |
connector to PC | 1 - 74LS05 open collector hex inverter |
printer port -------------------------------------------------------Helaas komt het ASCII-schema niet uit de verf. Om het te kunnen lezen klik op "reageer op dit bericht" en dan op "citeer bericht". In de editor staat de tekst wel goed. Daarvandaan kun je hem desgewenst naar het kladblok kopiëren.
petrus bitbyter
De getoonde interfaces, zijn nog wel te bouwen. De eeproms zitten in de apparaten gesoldeerd. Ik vond het nogal tricky, om uit een goed werkende ontvanger een ic te halen. Sneuvelt de electronica of het chipje, dan heb ik niets meer (Uitsolderen en terugplaatsen lukt me wel, omdat ik daarin ervaring heb).
Software is helaas niet mijn sterkste kant.
Soundman2
eeprom copieren
Hallo soundman2,
Zoals ik het nu begrijp uit alle bijdragen is er nog geen echte oplossing.
Het ponyprog programma heb ik ook even gebruikt, maar dit wordt niet meer ondersteund voor zover ik weet. Zit een te programmeren IC er niet in dan werkt het niet.
Zoals ik het probleem (uitdaging) nu begrijp zou ik voor de volgende oplossing gaan:
Maak een programmatje op een aparte microprocessor. In dit programmatje haal je data op van een EEprom welke op de I2C zit en je zet deze data weg op de Eprom van de externe microprocessor.
Ik ga er dan vanuit dat je de originele uP even stil zet en dat je alle besturingsdraden van de i2C-EEprom verbind met de externe processor.
Als dat gelukt is , en dat kan je controleren met je (eigen)programmer op de externe Up , dan kan je de data vanuit de externe uP terug zetten in de i2C EEprom waar je deze code ook in wil hebben. Ook daar moet je beschikken over alle verbindingen met de i2C eeprom, een programmatje en de uP stilzetten. Ook moet je daar de schrijf protectie die er waarschijnlijk zit even opheffen (meestal met jumper).
Het voordeel van deze methode is dat je eigen bekende programmer gebruikt en je alles vooraf kan testen. Vaak zijn er ook al hulp programma's beschikbaar.
Zo is bijvoorbeeld in mijn situatie (ik werk met ATMEL en BASCOM) diverse programma's beschikbaar om vanuit een uP een i2C EEprom te lezen en schrijven.
Ik hoef alleen maar een paar aanpassingen te maken. Er zijn al eproms die in de uP zitten van 4K en ook zijn er uitgangen die direct de i2C ondersteunen.
Dit zal ook wel zo bij de PIC uP zo zijn?
Op deze manier heb ik al veel "overgenomen" uit bestaande apparaten.
Met vriendelijke groet,
Loek
eeprom copieren
In de datasheet van de PIC16C71 staat expliciet vermeld dat bepaalde I/O-pinnen gedurende POR (Power On Reset) als inputs zijn geschakeld. Voor de pinnen die voor de I2C-bus gebruikt worden, is dat niet vermeld. Daarover heb ik niets gevonden. Voor de zekerheid zou ik dat wel eerst even uitzoeken (nameten). In tegenstelling tot Atmel, is Microchip niet altijd consequent met dit soort zaken.
Als deze pinnen ook inputs of tri-state zijn tijdens POR, is het dus een kwestie van de reset op de programmeerconnector aan de massa knopen en dan de radio aanzetten. Met een paar draadjes aan de SCL en de SDA (aanbrengen voordat het toestel aangezet wordt) kun je nu elke I2C-master aan de bus vastmaken. Dus niet alleen Microchip maar ook Atmel, Raspberry Pi, Arduino en welke andere processor maar over een I2C-interface beschikt. Microchip is hier niet eens de eerste keus omdat vooral de kleinere 8-bits processors te weinig geheugen hebben.
Voor het lezen van de EEPROM heb je software nodig. Als je die al hebt, is het een eenvoudige zaak. Zo niet, dan heb je nog heel wat uurtjes werk voor de boeg.
Er zijn wel ontwikkelsystemen, bijvoorbeeld PICkit 3, die het programmeren van (Microchip) EEPROMS ondersteunen. Hiermee - en de bijbehorende PC - is het ook goed te doen. Alleen zo'n €60,- ex...
petrus bitbyter
eeprom copieren
Hallo Petrus,
Ik reageer even op jouw opmerking:
Voor het lezen van de EEPROM heb je software nodig. Als je die al hebt, is het een eenvoudige zaak. Zo niet, dan heb je nog heel wat uurtjes werk voor de boeg.
Als ik het vergelijk met de omgeving waar ik mee werk dus ATMEL en Bascom,
Dan is het uitlezen van een i2C eprom een soort standaard commando. Ook het uitlezen van de eprom in de uP heeft standaard commando's.
Je moet alleen in een programmatje opgeven hoeveel bytes waar na toe gelezen/geschreven moet worden. Dit kost enkele minuten en dan is het geheel klaar. Je hoeft je niet bezig te houden met de timing, etc van de i2c eprom. Je kunt het programma zo mooi maken als je zelf wil. Bijvoorbeeld een toets om het uitlezen/schrijven te starten of een led dat het geheel is ingelezen/geschreven, een verificatie van gelezen,geschreven, etc. Echter alles draait om de eenvoudige standaard commando's van lezen en schrijven.
Ik denk dat het maken van een programmer op de parallelpoort, die geschikt is voor het ponyprog en dan nog de juiste initialisatie file vinden voor een i2C eprom veel meer werk is.
Maar je hebt gelijk de voorwaarde is en blijft dat de te lezen/beschrijven i2C eprom moet kunnen beschikken over "vrije data lijnen" . Tot nu toe is het mij altijd gelukt om de firmware uit eproms te halen. Of dit nu een spectrumanalyzer was van tektronix of een weerstation.
Het prettige van deze methode is, dat je niet hoeft te werken met nieuwe dingen zoals een parallel-programmer en nieuwe software (ponyprog). Dit geeft weer allemaal nieuwe extra problemen. Je werkt dus met de programeer software die je al kent.
Ik heb geen ervaring met de PIC omgeving, maar ik vermoed dat dit op dezelfde manier werkt, dus ook met standaard commando's om een i2C eprom uit te lezen en beschrijven.
Met vriendelijke groet,
Loek
eeprom copieren
Hallo Petrus,
Ik reageer even op jouw opmerking:
Als ik het vergelijk met de omgeving waar ik mee werk dus ATMEL en Bascom,
Dan is het uitlezen van een i2C eprom een soort standaard commando. Ook het uitlezen van de eprom in de uP heeft standaard commando's.Je moet alleen in een programmatje opgeven hoeveel bytes waar na toe gelezen/geschreven moet worden. Dit kost enkele minuten en dan is het geheel klaar. Je hoeft je niet bezig te houden met de timing, etc van de i2c eprom. Je kunt het programma zo mooi maken als je zelf wil. Bijvoorbeeld een toets om het uitlezen/schrijven te starten of een led dat het geheel is ingelezen/geschreven, een verificatie van gelezen,geschreven, etc. Echter alles draait om de eenvoudige standaard commando's van lezen en schrijven.
Ik denk dat het maken van een programmer op de parallelpoort, die geschikt is voor het ponyprog en dan nog de juiste initialisatie file vinden voor een i2C eprom veel meer werk is.
Maar je hebt gelijk de voorwaarde is en blijft dat de te lezen/beschrijven i2C eprom moet kunnen beschikken over "vrije data lijnen" . Tot nu toe is het mij altijd gelukt om de firmware uit eproms te halen. Of dit nu een spectrumanalyzer was van tektronix of een weerstation.
Het prettige van deze methode is, dat je niet hoeft te werken met nieuwe dingen zoals een parallel-programmer en nieuwe software (ponyprog). Dit geeft weer allemaal nieuwe extra problemen. Je werkt dus met de programeer software die je al kent.
Ik heb geen ervaring met de PIC omgeving, maar ik vermoed dat dit op dezelfde manier werkt, dus ook met standaard commando's om een i2C eprom uit te lezen en beschrijven.Met vriendelijke groet,
Loek
Als ik de bijdragen lees van mensen die ervaring hebben met uP's en EEproms, dan zijn we er nog niet uit. Mijn ervaringen met die materie zijn te verwaarlozen.
Ik begin onderhand aan te nemen, dat de software van de ontvanger praat met de uP en die weer met de EEPROM.
Eerder kwam dat al vast te staan door de opmerking dat de programmmeeraansluiting niet alle benodigde pinnen van de prom heeft.
Evenwel wordt er toch geprogrammeerd via die pennen.
Ik heb Petrus de complete doc gestuurd (10MB) Zelf kom ik uit dat stukje niet uit. Soft en hardware van de leverancier is geen optie vanwege de aanschafprijs en dan nog de vraag of die wil leveren.
Op het www heb ik er vaak naar gezocht, er wordt meer over dat onderwerp gevraagd. Een oplossing heb ik dus nog niet.
Soundman2
eeprom copieren
Beste Soundman,
Ben natuurlijk niet in het bezit van het schema, maar uit het klein stukje op het forum, denk ik dat men het volgende principe gebruikt .
Een channel switch is verbonden met de PIC, volgens de gemaakte selectie zal de PIC de overeenkomstige data, zijnde de data voor de frequency synthesizer ic ( IC4 ?) uit het EEprommetje halen en ook via de I2C lijnen doorsturen, maar nu op het I2C address van de frequency synthesizer.
Indien we zouden beschikken over het type van prescaler ( SA701 ?) en synthesizer zouden we ook de code terug vinden in de datasheet
De referentieoscillator voor de VCO is waarschijnlijk dezelfde als deze van de PIC 4MHz
Mogelijks is de synthesizer code rechtstreeks bruikbaar, maar om zeker te zijn kan men met een dig. Scope ook de I2C data uit het EEprommetje monitoren .
Sommige scopen (HP) kan men triggeren op een I2C address wat het lezen van de info een stuk eenvoudiger maakt.
Dus channel selecteren en op scope de I2C data lezen van wat er uit het EEprommetje komt kan ook....
Wens je dat ik verder help met het uitvlooien ,stuur dan een PM met het schema.
Marc Chaerle