Transistorradio probleem (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 01-12-2014, 19:12 (3651 dagen geleden)

Beste forumleden,

Vandaag ben ik begonnen met de restauratie van een Franse transistorradio uit 1966. Het gaat om een "Milos" van "Ribet Desjardins".
http://www.radiomuseum.org/r/ribet_milos.html

De radio deed aanvankelijk niets. De AC188 uit de eindtrap maakte sluiting met de koelplaat. Inmiddels is dat opgelost en de versterker lijkt te werken.
De ontvanger werkte echter nog niet.
Dan de transistoren nagekeken en dit zijn de beruchte AF126, AF124, BF125, BF131 met massaverbindingen (4 pootjes).
De massaverbindingen heb ik losgeknipt, die doen toch niet echt dienst.

Maar de BF125 en de twee BF131's leken defect. Ze meten geen geleiding door in mijn multimeter.
De BF125 en de twee BF131's zijn NPN transistoren van silicium. Ik heb ze alledrie vervangen door een BC547. Ik weet dat de Millercapaciteit van de BF125 veel beter is dan die van de BC547, maar ik heb ze er toch ingezet als test.
En de radio werkt vanaf nu op MW, LW en KW. Maar nog niet op FM. Op FM krijg ik er niks uit...

Maar er doet zich een bijkomend probleem voor, de radio gaat aan en uit met tussenpozen van ongeveer een seconde. Al kan ik de lengte van de tussenpozen veranderen door de afstemcondensator te verdraaien. Ik snap niet echt waarom dit eigenaardig fenomeen zich voordoet, maar zou het iets met de oscillator te maken hebben? Of misschien zorgt de BC547 hiervoor?

Het ligt ook niet aan slechte batterijen, want de radio wordt gevoed met een DC labovoeding.

Iemand een idee waarom de radio steeds weer aan en uit gaat? Wanneer dat probleem opgelost is, zou ik de FM ook nog in orde willen krijgen, daar luister ik immers het vaakst naar... :-P

AM Ontvanger 1
[image]

FM Ontvanger
[image]

AM Ontvanger 2
[image]

Versterker
[image]

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Nick

Transistorradio probleem

door soundman2 @, Wouw, 01-12-2014, 20:58 (3651 dagen geleden) @ ElektroNick

Beste forumleden,

Vandaag ben ik begonnen met de restauratie van een Franse transistorradio uit 1966. Het gaat om een "Milos" van "Ribet Desjardins".
http://www.radiomuseum.org/r/ribet_milos.html

De radio deed aanvankelijk niets. De AC188 uit de eindtrap maakte sluiting met de koelplaat. Inmiddels is dat opgelost en de versterker lijkt te werken.
De ontvanger werkte echter nog niet.
Dan de transistoren nagekeken en dit zijn de beruchte AF126, AF124, BF125, BF131 met massaverbindingen (4 pootjes).
De massaverbindingen heb ik losgeknipt, die doen toch niet echt dienst.

Maar de BF125 en de twee BF131's leken defect. Ze meten geen geleiding door in mijn multimeter.
De BF125 en de twee BF131's zijn NPN transistoren van silicium. Ik heb ze alledrie vervangen door een BC547. Ik weet dat de Millercapaciteit van de BF125 veel beter is dan die van de BC547, maar ik heb ze er toch ingezet als test.
En de radio werkt vanaf nu op MW, LW en KW. Maar nog niet op FM. Op FM krijg ik er niks uit...

Maar er doet zich een bijkomend probleem voor, de radio gaat aan en uit met tussenpozen van ongeveer een seconde. Al kan ik de lengte van de tussenpozen veranderen door de afstemcondensator te verdraaien. Ik snap niet echt waarom dit eigenaardig fenomeen zich voordoet, maar zou het iets met de oscillator te maken hebben? Of misschien zorgt de BC547 hiervoor?

Het ligt ook niet aan slechte batterijen, want de radio wordt gevoed met een DC labovoeding.

Iemand een idee waarom de radio steeds weer aan en uit gaat? Wanneer dat probleem opgelost is, zou ik de FM ook nog in orde willen krijgen, daar luister ik immers het vaakst naar... :-P

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Nick

Je zou eens moeten meten of het hele toestel niet in een langzaam ritme oscilleert. Dat kan gebeuren, als de ontkoppeling van de voedingslijnen niet goed meer is. Ik zou zeggen, knoop eens een scope aan de voedingslijnen en controleer of dat allemaal mooi stabiel is.
Misschien kun je de BC547 nog vervangen door transistoren die wel voor HF bedoeld zijn.

Soundman2

Transistorradio probleem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-12-2014, 21:15 (3651 dagen geleden) @ soundman2

Al kan ik de lengte van de tussenpozen veranderen door de afstemcondensator te verdraaien........

Oscillator lijkt steeds af te vallen.
Test dat met een 2e toestel.

test of de oscillator werkt.

Voor MG en LG is de oscillatorfrequentie de som van de ontvangstfrequentie (de gewenste zender) plus(+) de middenfrequentie.
De AM-middenfrequentie van de transistor is denk ik 452 kHz.

Om een zender op bv 1008 kHz te kunnen ontvangen moet de oscillator een frequentie van 1008 + 452 = 1460 kHz opwekken.
De rekenformule ziet er dus uit als

fontv + fmf = fosc .

Omdat op oude radio's de schaalverdeling meestal in meters is aangegeven en niet in frequentie hier de omrekening van frequentie naar golflengte.

Frequentie in kHz = 300.000 / golflengte in meters
en omgekeerd; golflengte in meters = 300.000 / frequentie in kHz.
En voor alle duidelijkheid: 1 MHz = 1 MegaHertz = 1000 kHz = 1000 kiloHertz = 1000.000 Hz = 1000.000 Hertz

Transistorradio probleem

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-12-2014, 22:04 (3651 dagen geleden) @ Maurice

voor MW,LW,KG is het IF vrij laag, daar gaat de BC547 het prima doen. Voor FM wordt het al wat lastiger. Ik zou er 3 keer BF394 voor in de plaats steken, gaat beter gaan bij 10,7 Mhz.

groeten

Kris

Transistorradio probleem

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 02-12-2014, 12:40 (3651 dagen geleden) @ kris

Bedankt voor de reacties!

Om op Soundman2 te antwoorden; de voedingsspanning in de radio even nagekeken en deze is zo vlak als een biljarttafel.

De tip van Maurice heb ik ook even geprobeerd, en een tweede radio die 455kHz hoger is afgestemd ruist mee op het ritme van de defecte radio. Het lijkt er dus op dat de oscillator telkens afslaat, afhankelijk van hoe de afstemcondensator staat.

Het is zelfs zo dat wanneer ik de radio daarnet weer opzette, hij gewoon bleef spelen in het lage gedeelte van de middengolf! Maar na een minuut of 3 begon ook daar de oscillator aan en af te slaan. In het lage gedeelte is dat met korte tussenpozen. Hoe hoger ik de radio afstem, hoe langer de tussenpozen.

Heel vreemd... Wat kan ik nog meten aan de oscillator?

Aan Kris: Welke andere transistoren komen nog in aanmerking? De BF394 is precies ook niet meer zo gemakkelijk te krijgen.

Trouwens nog een bijkomende vraag; De BF394 heeft een ft van 80 MHz, terwijl een gewone BC547 een ft van 300MHz heeft? Toch is een BF394 geschikt voor VHF en een BC547 als standaardtransistor voor lage frequenties te versterken/schakelen. Dat begrijp ik niet helemaal...

Groetjes,

Nick

Transistorradio probleem

door g-rely @, Lelystad, 02-12-2014, 15:57 (3651 dagen geleden) @ ElektroNick

Hallo Nick,

Ik heb nog een groot aantal nieuwe HF torren, ook met 4 pootjes.
B.v. Bf 115, 183, 184, 200
Als je wat wilt hebben hoor ik het wel van je.[image]

Transistorradio probleem

door verbeek @, Zutphen, 02-12-2014, 18:04 (3650 dagen geleden) @ ElektroNick

Misschien een verkeerde suggestie: In het schema wordt 12V als voedingsspanning gebruikt, staat je labvoeding daar ook op? En oscilleert de radio ook als je op batterijen werkt?

Overigens bij mijn weten heeft alleen de OC169-170-171 en de AF114-115-116 serie last van whiskers, niet de AF124 en hoger of de AC187-188 serie. Maar dat bleek ook wel uit je opmerkingen.

2e punt is dat Kris waarschijnlijk de BF494 bedoelde ipv de BF394. Dat is een universele NPN HF transistor.

Gr. Paul

Transistorradio probleem

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 02-12-2014, 18:49 (3650 dagen geleden) @ verbeek

Misschien een verkeerde suggestie: In het schema wordt 12V als voedingsspanning gebruikt, staat je labvoeding daar ook op? En oscilleert de radio ook als je op batterijen werkt?

Overigens bij mijn weten heeft alleen de OC169-170-171 en de AF114-115-116 serie last van whiskers, niet de AF124 en hoger of de AC187-188 serie. Maar dat bleek ook wel uit je opmerkingen.

2e punt is dat Kris waarschijnlijk de BF494 bedoelde ipv de BF394. Dat is een universele NPN HF transistor.

Gr. Paul

Dag Paul,

De labovoeding staat inderdaad ingesteld op 12V DC. Ik zal morgen nieuwe batterijen gaan kopen en uitproberen want er moeten 8 stuks in van 1,5V en ik heb er nog maar 6...

Ik dacht toch te menen dat de AC187 en AC188 wel last hadden van whiskers. Immers in de helft van de eindtrappen met deze transistorcombinatie die ik in handen krijg maakt één van de twee sluiting met het chassis. Of komt dat niet door whiskers?

De BF494 is inderdaad wel nog makkelijk te bestellen en heel goedkoop.
Maar ik zal eerst eens informeren bij "g-rely".

Groetjes,

Nick

Transistorradio probleem

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 02-12-2014, 19:54 (3650 dagen geleden) @ ElektroNick

Dit verschijnsel heb ik een keer meegemaakt en na nogal wat meten bleek de instelling van de transistor helemaal verkeerd te zijn. Uiteindelijk bleek de weerstand waarmee de basisstroom werd ingesteld niet alleen verlopen te zijn maar ook nog veranderlijk. (Het was lastig meten omdat de weerstand van mijn toenmalige analoge meter dezelfde orde van grootte had als de weerstanden in de schakeling.) Toen ik die weerstand eenmaal uitgesoldeerd tussen de meetpennen had, leek het wel een random-generator.

petrus bitbyter

Transistorradio probleem

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 02-12-2014, 20:02 (3650 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Dit verschijnsel heb ik een keer meegemaakt en na nogal wat meten bleek de instelling van de transistor helemaal verkeerd te zijn. Uiteindelijk bleek de weerstand waarmee de basisstroom werd ingesteld niet alleen verlopen te zijn maar ook nog veranderlijk. (Het was lastig meten omdat de weerstand van mijn toenmalige analoge meter dezelfde orde van grootte had als de weerstanden in de schakeling.) Toen ik die weerstand eenmaal uitgesoldeerd tussen de meetpennen had, leek het wel een random-generator.

petrus bitbyter

Dit is interessant! Om welke transistor ging dat in jou geval, of moet ik de instelling van alle transistoren in het ontvanger gedeelte nakijken?

Groetjes,

Nick

Transistorradio probleem

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 02-12-2014, 20:19 (3650 dagen geleden) @ ElektroNick

Het was een Japanner met 2SA?? en nog wat. Een 7-transistor waarvan de zevende stillekes op drie eilandjes in een hoekje stond. Het weerstandje was iets van 100k of 120k. Er zal ergens een los contact ingezeten hebben want eenmaal aan de Ohm meter zwabberde hij tussen ruwweg 20k en 200k. Gelukkig stond de gewenste waarde er nog op en na de hem vervangen te hebben was het probleem opgelost. Het zou wel heel toevallig zijn als in dit geval precies hetzelfde aan de hand is, maar het loont zeker de moeite de instellingen en de waardes van de omringende componenten te controleren.

petrus bitbyter

Transistorradio probleem

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-12-2014, 23:02 (3650 dagen geleden) @ ElektroNick

Zoals Paul al aangaf bedoelde ik de BF494 (opvolger van de BF194)

Ft op zich wil niet zoveel zeggen. Ik heb met de BC547 eens een oscillator gemaakt die op meer dan 500MHz draaide. (was een "sport" op circuitsonline enige jaren geleden) Instelling van de DC stroom bepaald ook hoe ver je kan gaan. Transistoren voor HF hbben vooral heel weinig terugwerking (op oscillatie tegen te gaan, anders is neutrodynatie nodig) en zoweinig mogelijkcapaciteit. dat is op hf belangrijker dan de versterkingsfactor en de opgegeven Ft.

Beteffende je pendelende oscillator. Je kreeg al een paar goeie tips,verlopen instelweerstanden kunnen dit veroozaken,maar ook lekkende ontkoppelcondesatoren. (omdat ze het instelpunt verschuiven)

groeten

Kris

Transistorradio probleem

door ruudtx @, Utrecht, 03-12-2014, 15:15 (3650 dagen geleden) @ ElektroNick

Kan ook nog een foute C zijn in FM osc circuit, bijv de trimmer die intermitterende sluiting maakt.

Transistorradio probleem

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 03-12-2014, 22:41 (3649 dagen geleden) @ kris

Klopt. De in de datasheets opgegeven grensfrequentie is in de regel de hoogste frequentie waarop de transistor nog aan het oscilleren te krijgen is. Immers, de versterking hoeft dan maar net iets groter dan één te zijn. De hoogste frequentie waarop hij nog als versterker bruikbaar is, kan heel veel lager liggen.

petrus bitbyter

Transistorradio probleem

door ronnie van dalen @, Hoogeveen, 04-12-2014, 09:35 (3649 dagen geleden) @ verbeek

Ik had deze week ook een AC187 met sluiting naar het huis. Vermoedelijk ook tin whiskers wand na het wegbranden met een opgeladen elco was het probleem weg.

http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=23144

Transistorradio probleem

door verbeek @, Zutphen, 04-12-2014, 14:19 (3649 dagen geleden) @ ronnie van dalen

Blijkbaar komt het dus meer voor. Ik had het nog niet meegemaakt. Dan zal vandaag of morgen ook de AC125 -126 - 127 serie ook wel aan het whisker virus ten prooi vallen....

Gr. Paul