Gezocht schema zelfbouw counter (Gezocht)

door hdegreeuw @, Andijk, 01-12-2014, 21:12 (3653 dagen geleden)

Wie kan mij helpen aan een schema van deze zelfbouw counter.
Ik heb geen idee waar het ingestaan zou kunnen hebben.
De voeding is ok, maar het display geeft totaal gee licht.

[image][image][image][image]

Gezocht schema zelfbouw counter

door soundman2 @, Wouw, 01-12-2014, 21:49 (3653 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door soundman2, 01-12-2014, 21:51

Ik zie als het goed is 7-segmentdrivers. Krijgen die vijf volt voeding?
Soms wordt de uitlezing onderdrukt als de vier bits code buiten de range 0 tm F valt, soms is er een enable. Zit er een pen LT aan de drivers? LT staat voor lamp test, waarbij alle segmenten oplichten.
De displays hebben ofwel een common kathode of een common anode. als die draad spanningsloos is. blijft het ook domker.
Aan het aantal ic's te zien is de zaak niet gemultiplexed, de fout moet dus licht te vinden zijn.
De foto is bij mij niet duidelijk genoeg om de teller ic's en de displaydrivers de typeaanduiding te lezen. Er zijn meerdere TTL ic's die die functie kunnen klaren.
Soundman2

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-12-2014, 00:37 (3653 dagen geleden) @ hdegreeuw

Je boft in ieder geval dat de maker de moeite heeft genomen voetjes te gebruiken.

Middels datasheet en een steekbordje zijn dan redelijk eenvoudig de TTL poorten te testen.
Zelf heb ik een eprom-programmer die ook logische IC's kan testen.
Misschien is er zo iets ergens op de markt.

Verder is het stap voor stap met een scope wel een en ander te volgen en uit te docteren.

Met mijn Malden elektronics 8836 Counter heb ik 10 jaar gestoeid , tot ik schema kon achterhalen, uiteraard tegen schandalige hoge prijs, maar soms wordt het een prestige project...

Hiervan was ook display geheel dood.
Dat display is een serie counter.

Probeer aan de hand ic's eens wat basis counters te bekijken.

Maak anders eens goede foto van de print

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 02-12-2014, 02:29 (3653 dagen geleden) @ hdegreeuw

Het zou mooi zij als iemand deze counter herkende maar de kans daarop lijkt me niet al te groot.

De foto's zijn niet scherp genoeg om voldoende details te kunnen zien maar dit lijkt op een min of meer "standaard" concept met 7490 decade counters, 7475 latches en 7447 BCD-to-seven-segment decoders/drivers. Als je de desbetreffende datasheets opzoekt, kun je aan de hand daarvan controleren of de spanningen op de pootjes van deze IC's kloppen. De open collector outputs van de drivers wijzen op CA (common anode) displays.

De opbouw van de voeding en de besturingsprint kunnen meer informatie geven maar de foto's zijn veel te onscherp.

petrus bitbyter

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 02-12-2014, 11:05 (3653 dagen geleden) @ hdegreeuw

Jaren geleden is er een zelfbouw frequentie counter in Elektuur beschreven.
Ik heb toen ook zo'n counter gebouwd (heb ik nog).
Standaard TTL IC's. 74 serie.
Ik moet nog ergens het schema hebben, maar waar?
Misschien heeft iemand die Elektuur nog ??
ruud PA0ROJ

door Dominic @, Breda, 02-12-2014, 12:11 (3653 dagen geleden) @ hdegreeuw

Schema heb ik niet maar het is allemaal met TTL 7447's opgebouwd. Je bent klaarblijkelijk of een voedingsspanning (meet alles eens na) kwijt of je RBI gaat de fout in.

Kijk eens of je met een weerstandje de LT van een van de 7447's aan massa kan hangen. Als het goed is moet dan het hele segment wat achter die chip hangt oplichten.

Kun je eens een duidelijke grote foto plaatsen van de print met alle chips goed leesbaar. Dan is een schema zo uitgevogeld.

Overigens zijn dit rampzalige voetjes, het kan dus best zijn dat er gewoon ergens iets slecht contact maakt.

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 02-12-2014, 18:48 (3652 dagen geleden) @ Bapaktua

Begin jaren '70 had Elektuur soortgelijke counter maar met nixiebuisjes. Later, midden jaren '70 denk ik, iets dergelijks met 7-segment displays. Het principe is hetzelfde (met 7490, 7475 en 7447) maar de mechanische opbouw was heel anders. De aparte besturingsprint lijkt wel een beetje op die van de foto's zoals ik me herinner.

petrus bitbyter

door hdegreeuw @, Andijk, 02-12-2014, 19:31 (3652 dagen geleden) @ Dominic

Vanavond het apparaat weer op de keukentafel.
Voedingsspanning aanwezig en net wat Maurice al opviel het meeste zit in voetjes.
En wat ook al werd opgemerkt hij zit vol met 7400 ic's
De print waar de voetjes opzitten is middels twee scharniertjes opklapbaar.
En opeens lichten alle 6 displays op en meteen weer uit, waarschijnlijk ergens een printbreuk?
Printplaat omhoog, omlaag nergens iets te vinden displays zijn en blijven uit.
Omdat de IC op voetjes zitten alles er stuk voor stuk uit en er weer in gezet.
Zekering houder open en weer dicht gemaakt spanning er op en alles gaat branden.
Waarschijnlijk heeft er ergens wat corrosie gezeten oid.
Met het omschakelen van de schakelaartjes gaan de punten op het display van links naar rechts.
Maar hoe de verdere werking is zou ik niet weten.
Maar een schema is nog steeds welkom

Mocht iemand interesse hebben voor 10 euro is hij koopman excl verzendkosten

door Jinny, 02-12-2014, 20:29 (3652 dagen geleden) @ hdegreeuw

Voor die 10 euro mag je hem afleveren bij Cees Keyer bij jou op het dorp, komt ie wel bij mij terecht....
Verder per PB?

Counter is voor Jinny

door hdegreeuw @, Andijk, 02-12-2014, 21:22 (3652 dagen geleden) @ Jinny

[ Geen tekst ]

door Jinny, 06-12-2014, 11:41 (3649 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Jinny, 06-12-2014, 12:36

Overigens ben ik (als nieuwbakken eigenaresse) ook nog steeds geïnteresseerd in het schema....
Zal ook op CO vragen en hiernaartoe linken...

Vervolg is overigens hier te vinden.