ombouw/reparatie tracking generator TR501 deel2 (Toestel of techniek)
DEEL 2
Uitvoeren reparatie en ombouw.
De reparatie:
Als eerste heb ik de voeding zonder de tracking generator grondig getest. Dus eerst langzaam opdraaien netspanning zodat elco’s niet defect gingen. De voeding werkte uiteindelijk goed.
Bij de tg had één elco gelekt , er zat rondom wat groene prut maar verder was er niets beschadigd. Ook kon je zien dat er nog nooit aan gerommeld was, alle schroeven waren nog als nieuw (dat gaf vertrouwen).
In de tg zitten weer een stuk of 5 voedings circuit, na het plaatsen in de het voedingsdraagraam eerst deze voedingsspanningen gecontroleerd, ook deze waren goed (dus al weer wat meer vertrouwen). Op de volgende foto’s zie je hoe het apparaat is opgebouwd.
Nu controleren of er een HF signaal uit de tg kwam. De gekochte generator is van het type TR501 en deze heeft andere signalen nodig dan die uit mijn spectrum analyzer komen. De 1e LO is gelijk dus kan deze rechtstreeks op mijn sa worden aangesloten. De 2e LO is voor de test aangesloten op een externe generator met de, voor de TR501 geschikte, frequentie van 2,2GHz.
Het signaal dat nu uit de tg komt heeft nu niet dezelfde frequentie als waar de sa op ingesteld is. De frequentie is 18MHz verschoven. Je kan dit signaal dus nu niet zien op de spectrumanalyzer (eigenlijk kijkt deze scheel /met frequentie offset). De frequentie teller gaf wel steeds de verwachte waarde aan (dus nog meer vertrouwen) ook de power/niveau meter gaf het juiste niveau (0 dBm ) aan. Dit was voor mij het bewijs dat de tg goed werkte als type TR501 en dat nu “slechts”de ombouw nodig was.
De ombouw:
Om de volledige ombouw te kunnen uitvoeren moeten de twee delen van de tg gesplitst worden. Het geheel moet wel weer onder spanning komen . En ja hoor daarvoor heb je een extender nodig. Ook deze extrender was wel weer te koop maar voor enorme bedragen (160 dollar).
Van oude connectoren heb ik zelf iets gemaakt.
Als eerste moest de 3e middenfrequent van 105 Naar 110MHz gebracht worden. Deze 3e middenfrequent word in de tg opgewekt via een phaselock- systeem met een kristal. Dit was een zeer simpele ingreep door het kristal van 52,5 MHz te vervangen door 55MHz.
De tweede aanpassing was lastiger de 2e LO komt uit de spectrumanalyzer, dus daar hoeft niets aan veranderd te worden, maar de ingang van de tg is voorzien van een redelijk smal filter. Dit filter is noodzakelijk om allerlei ongewenste frequentie koppelingen te voorkomen. Je zit in een zeer hoog frequentie gebied van 2,2 GHz!!
Dit filter is ongeveer 15 MHz breed en met de aangeboden frequentie van 2,182 GHz ±500KHz zit je dus al buiten dit filter van 2,2GHz. Het is een filter van het type cavity met 4 secties. Er zitten geen actieve delen in maar een paar schotjes wat gaatjes en schroefjes. Op onderstaande foto zie je een voorbeeld van een willekeurig filter.
Gelukkig geeft Tektronix een uitgebreide beschrijving hoe je dit filter kon afregelen. Op een externe voeding na heb je geen extra apparatuur nodig. Je gebruikt de sa en de tg ook als testapparatuur.
Tektronix geeft wel aan dat het een afregeling is waar veel fout mee kan gaan. Er staat bijvoorbeeld dat als je te “ruig” bent met verstemmen dan kan je het signaal kwijtraken en het moeilijk /onmogelijk wordt om het weer terug te krijgen. Je moet aan 4 schroeven draaien. Deze afregeling was bedoeld om na vervangen van de ingangsmodule nog een kleine correctie uit te voeren.
In mijn geval was het niet een kleine correctie omdat het geheel er 18 MHz naast stond.
Op de volgende foto zie je de meetopstelling
Tot mijn verbazing kon ik de afwijking geheel wegdraaien en hield ik een filterkromme over die bijna exact was zoals opgegeven door Tektronix.
Zou het dan gelukt zijn?
Dus nu snel weer alles in elkaar gezet en getest en ja hoor het werkte goed. Zelfs over het gehele frequentie bereik van 0 tot 1,8 GHz nog geen halve dB niveau verschil . Wat een kwaliteit toch hé die Tektronix na al die jaren.
Ik heb nu een leuk HF meetsetje met een externe HF generator, frequentie teller en spectrumanalyzer/tracking generator.
Met vriendelijke groet,
Loek
Complete draad:
- ombouw/reparatie tracking generator TR501 deel1 -
loek,
07-12-2014, 14:00
- ombouw/reparatie tracking generator TR501 deel2 -
loek,
07-12-2014, 14:10
- ombouw/reparatie tracking generator TR501 deel2 - r2d2 †, 07-12-2014, 14:41
- ombouw/reparatie tracking generator TR501 deel2 - Marcel, 21-12-2014, 21:51
- ombouw/reparatie tracking generator TR501 deel2 -