problemen videocenter na ombouw 26c868 (Toestel of techniek)
Hallo,
Zoals sommige weten heb ik sinds een aantal jaren een philips videocenter.
Hier was dusdanig aan verbouwd at een geschikte donor gevonden moest worden.
Dit is uiteindelijk de 26c868 geworden die Ben van der Kolk laatst aanbood.
Na dit toestel in orde gemaakt te hebben en een aantal avonden testdraaien , gestart met de ombouw van het beeldbuis en chassis met modules naar het videocenter.
Natuurlijk ging dit weer niet zoals ik hoopte.
In eerste instantie werkte alles behalve het search gebeuren.
Na e.e.a. te hebben uitgevogeld merkte ik op dat er 12V op de lijnen a b c d e bleef staan.
Hierna heb ik tijdelijk de weerstanden R328-332 losgekoppeld deze worden aangestuurd door het por gebeuren)
Ik heb een beschijving van de computer in het engels als foto geplaatst , maar ik kom er maar niet uit of de por spanning en die 12V aanwezig hoort te blijven na het opstarten.
Hopelijk kan iemand me hier uitsluitsel over geven.
Daarna werd het spanningsverschil vanaf de controll module via de search toetsen en lijn e hoog genoeg om de search te kunnen starten.
Hij vond dus ook zenders en de search stopte zoals het hoort.
Dit is natuurlijk iets dat nog opgelost moet worden maar dan moet ik eerst meer weten over of de por spanning , en 12V op de lijnen a t/m e aanwezig moet blijven.
Hij wil ook geen zenders wisselen.
Na een hoop uitzoekwerk (verschillen 868 en videocenter die op dit gebied heel anders opgebouwd zijn) uitgevogeld dat:
De cijfers op het display gewoon veranderen in het gewenste kanaal
Er vóór IC326 (versterker) pulsen gegeven worden op de pootjes van de betreffende lijnen die de controll module aansturen.
Er vóór IC326 Een programm change puls gegeven word
Er vóór IC326 lijn E hoog gaat zodra je een tiental kiest en weer laag gaat zodra je de eenheid invoerd (blokkering van de search volgens doc)
Na IC326 is dit niet aanwezig , en al helemaal niet versterkt zoals je zou verwachten , hieruit concludeer ik dat IC326 dood is (is dit juist??)
Mijn vragen kort samengevat:
Is IC326 werkelijk dood?
Hoe dient de por regeling zich te gedragen? is dit een spanning die aanwezig blijft of na het opstarten weg moet zijn?
Dezelfde vraag heb ik betreffende de spanningen die via de weerstanden r328-332 aan de lijnen a t/m e worden geleverd.
De processor (die overigens anders is dan die van de 868 ) lijkt in ieder geval te werken.
Alleen als ik bij de 868 op de lijnen a t/m e meet blijft de code aanwezig en niet zoals ik uit de doc van het videocenter opmaak dat die weg moet gaan nadat hij van kanaal gewisseld is.
Gr Bjorn
problemen videocenter na ombouw 26c868
Bjorn,
Die blijft hoog zolang +15 ook spanning blijft voeren, zie immers R335.
Die schmittrigger houd even de datalijnen laag totdat Por stabiel/gestart is.
Maar die A-E lijnen besturen ook de volume-tone etc knoppen.
Dus als je volume en dergelijke werkt is dat met die POR in orde.
Vertel wat je precies doet om de boel te laten zoeken.
Welke knoppen gebruik je om te starten, dan zoeken en hoe (probeer) je dan de boel op te slaan?
Zet de Tune balk in beeld, loopt deze wel na op zoeken gedrukt te hebben.
Geef even een plaatje van die knoppen.
Geef ook eens de module nummers van jouw probleem printen.
Eens zien wat ik daar nog van heb liggen.
Hallo Maurice,
Ik heb geprobeerd de volledige doc van het videocenter te mailen maar de mails komen niet aan.
e.e.a. is anders qua opbouw.
Het chassis en de modules (o.a. controll module) zijn het zelfde als die van de 868.
Maar nu komt het.....de computer en bediening is heel anders opgebouwd ookal zal de werking het zelfde zijn.
Duidelijk is nu in ieder geval dat die 12V op lijn a t/m e aanwezig dient te zijn.
Ik vond het al vreemd , al kijkend naar het schema , dat dit eventueel zou moeten zakken.
Maar ik ben geen expert dus voor de zekerheid toch even nagevraagd.
De lijnen a t/m d voor de signalen naar de lidi zijn andere lijnen , deze lopen rechts van de a t/m e lijnen voor de controll maar worden ook door de processor aangestuurd.
Dit staat behalve dat de processor dit ook aanstuurd los van de controll lijnen.
Dit gedeelte werkt gewoon en word ook opgeslagen en onthouden.
Het omschakelen van de kanalen gebeurd nadat:
1: de tientallen op het display gewijzigd zijn.
2: lijn e hoog gaat om de search te blokkeren
3: de eenheden op het display gewijzigd zijn
4: lijn e laag gaat om de search vrij te geven
5: een puls aan de program change lijn gegeven word.
Dan pas word het commando aan de controll module gegeven om daadwerkelijk van frequentie te veranderen.
De processor geeft al deze commando pulsen voor zover ik kan beoordelen zoals het hoort.
ook word de print , kleine beeldbuis , display ect. voor het vcc gebeuren ingeschakeld bij het kiezen van pr 00 , dus de procerssor stuurt wel.
Echter de pulsen voor de controll aan te sturen dienen versterkt te worden door het IC326.
De pulsen komen op het ic aan , echter er komt niet veel zinnigs uit , en als er al iets uit komt is dat zwakker dan voor het ic of er staat een gelijkspanning die er niet hoort te zijn.
Van pulsen is in ieder geval geen sprake.
Daardoor heb ik een zeer sterk vermoeden dat het ic dood is.
Ik neem aan dat om het ic te laten werken de +5v op poot 14 en - op poot 7 genoeg moet zijn, en als ik dan op de ingang iets invoer dit versterkt er uit moet komen zonder dat er gelijkspanning o.i.d. op de uitgangen dient te staan.
Wat ik heb gedaan om de search tijdelijk aan de praat te krijgen:
Ik heb de pull up weerstanden (waar voor dienen deze? voor het ic of is dit een deel van de schmittriger schakeling) losgekoppeld zodat de 12V van de lijnen a t/m e weg is , hierdoor werkt de search gewoon zoals het hoort.
Alleen dit kan niet de bedoeling zijn , die 12V op lijn e moet op de een of andere manier omlaag kunnen , want tenslotte stuurt de processor ook op deze lijn (hoog/laag om de search te kunnen blokkeren).
Is e hoog dan werkt de search niet en is e laag werkt de search wel door het spanningsverschil.
Dit word dus door de prosessor geregeld en door het ic versterkt.
Maar als er achter het IC 12V aanwezig blijft vanaf de pull up weerstanden hoe wil hij dan laag kunnen gaan en de search vrijgeven.
kort samengevat wat hij wel doet:
* processor stuurt lidi module aan en dit geheel werkt volledig.
* lidi lijnen a t/m d staan los van de lijnen a t/m e voor de controll
* aan de uitgang van de processor t/m de ingang van ic326 word juist aangestuurd
* het gehele vcc gebeuren word ingeschakeld bij kiezen van prg 00 dit is ook juist
wat hij niet doet:
* enige zinnige vorm van aansturen op de uitgang van ic326 (geen versterkte puls en dc spanning aanwezig)
uitgang ic aan lijn e veranderd dus ook niet in hoog/laag enz.
Gr Bjorn
Op dezefde printen hoeft niet hetzelde op te zitten. Kijk of codenrs en versie exact gelijk is. En alles zoveel mogelijk origineel laten.
Groeten, Hans PA0H
Hallo Hans,
Dan zou de 26c868 de 2e k12 zijn die ik bezit (van de 3) met niet orginele moules uitgaande van de nummers in de documentatie.
De nummering van de modules komen zowel bij het videocenter als bij de 868 niet overeen met de documentatie.
Deze printen hebben ook een andere layout als die in de doc staan.
Echter de modules die werkelijk in de toestellen zitten zijn gelijk aan elkaar , de 868 werkte hiermee volledig....
Philips op papier is ook niet zaligmakend.
De controll modules die in de doc staan zijn ook gelijk aan elkaar (dus ook qua opbouw en componenten) , dus dat wil m.i. zeggen dat ook de aansturing gelijk moet zijn anders zouden er in de doc van de 868 en videocenter bij ieder een andere controll module staan.
Als het videocenter werkelijk de module uit de doc nodig heeft om te kunnen werken zou dit ook voor de 868 gelden want nogmaals op papier hebben ze dezelfde modules nodig.
In dit geval zou dan ook de 868 search en program controll moeten weigeren.
Gr Bjorn
problemen videocenter na ombouw 26c868- layout en schema controll
Hallo,
Voor de geïnteresseerden hierbij het schema en layout zoals geplaatst in de doc.
De bovenste 3 zijn van de 878/868 en de onderste 3 van het videocenter.
Zoek de verschillen
Gr Bjorn
Als de uP een stukje ingebouwde rom bezit, zou dat ook nog specifiek kunnen zijn voor de TV of het videocenter.
Soundman2
Sorry dat ik misschien een bericht post dat off-topic is, maar wat is een "videocenter"?
Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen.
Hallo Henk,
Dit zou wel zo kunnen zijn , maar het volgende komt dan meteen in mij boven:
Als er verschil zou zijn in de uP , en die is er wel , waarom kan dan de uP van zowel de 868 als die van het videocenter een en dezelfde controll module aansturen?
.
In de toestellen zitten dezelfde controll modules
In de doc staan dezelfde modules
Echter de modules in de tv's zijn anders dan in de doc.
De 868 komt er wel mee weg en het videocenter niet.
Als beide toestellen dezelfde modules nodig hebben mag je er toch vanuit gaan dat de aansturing ook op dezefde manier gebeurd , ondanks de beide computers over een andere uP en andere opbouw beschikken.
Vergeet niet de prosessor stuurt goed aan , alleen na het IC wat deze pulsen moet versterken is niets zinnigs aanwezig.
Dit zou m.i. een defect ic betekenen.
Maar al is het aansturen van de kanalen opgelost , lost dit voor zo ver ik kan beoordelen nog niets op aan het search probleem.
Voor de search te kunnen laten werken moet lijn E laag zijn , de uP stuurt dit ook goed aan , en pulsen komen aan op de ingang van het IC.
Maar achter het IC is constant 12V aanwezig dus hoe wil die lijn laag kunnen gaan?
Dit stukje snap ik dus echt niet.
Bij de 868 is die constante 12V niet aanwezig dus hierbij gaat lijn E hoog en laag en worden de search toetsen in en uitgeschakeld zoals het hoort.
Ik weet echter niet of die por regeling incl schmittrigger cirquit ook bij de 868 aanwezig is.
Die 12V achter het ic komt namelijk vanaf de pull up weerstanden.
Dat deze weerstanden het een of ander "omhoog trekken" dat begrijp ik uit de beschrijving.
Dit zal met de een of andere spanning te maken hebben die nodig is in het schmittriger cirquit of op de lijnen a tm e.
Gr Bjorn
Misschien dit ???
http://www.radiomuseum.org/r/philips_video_centre_8078_26cp260.html
Groeten, Armand
Hallo Ed,
Dit is een K12 in meubel uitvoering met vcc 2000 en extra beeldbuisje ingebouwd.
Dit is de 26cp2601
Gr Bjorn
Ik wil precies weten welke processoren er op de micro U650 en de program control
print zitten.
Er zijn master/slave processoren in die K12's.
Er Zijn SLONG, SONG, LONG, TRD (tuning remote digital) controlers
voor die K12's.
Bekijk wat er op de IC's staat vermeld.
Bv de SLONG worden de schakelcommando's door een encoder SAF1039 omgezet in een impulstrein (TELCO commando) en gecodeerd in 2 microcontrolers (TMS1000).
Deze zetten de commando's om in parallel gecodeerde informatie, welke dan toegevoegd wordt aan de specifieke structuur van het SLONG systeem, nl de LIDI (Lineair and Display) en Program Controle Module en verzorgen de Klok- en timer functies.
En zo dat allemaal per systeem.
Maak even duidelijke foto's van je Micro U650 en die Program Module.
Kan ik misschien van aflezen welke micro's er op zitten.
Uitvogelen nu eerst welk systeem jouw Videocenter bevat.
geef ook even aan wat er op ic 326 staat voor type.
lijkt er op gewoon een buffer.
denk HLM044 dat er op staat.
U681 bij de 878 is de micro een HLM039
Zo bv LONG systeem op U650 TMS/MP-0117 en U661 DE HLM039
Zo bv de SLONG systeem op U650 TMS1000-NL-P-MP0112 "slave"(IC877) en de TMS1000-NL-P-MP0117 "master"
De TRD heeft micro TMS1000-0041
duidelijk waervoor de pull up weerstanden dienen maar....
Hallo,
Na weer wat verder gezocht te hebben is inmiddels vrij duidelijk waarvoor pull up weerstanden dienen.
Dit is als ik het goed heb begrepen om te voorkomen dat open ingangen gaan zweven.
Maar ik vind alleen info over pull up bij open ingangen , maar hier zitten ze aan de uitgangen , geld hier hetzelfde?
Dat is allemaal heel mooi maar:
Bij het videocenter komt via de pull up weerstanden 12V op de lijnen a tm e.
Echter vanaf de controll module komt via de betreffende search schakelaar ook 12V aan op de lijn e.....van enige spanningsvariatie kan dus geen verschil zijn.
Volgens mij moet die pull up spanning lager zijn zoals bij de 868 het geval is.
Bij de 868 staat er op lijn e (als ik me niet vergis na 2 dagen geleden te hebben gemeten) 2V en komt via een van de search schakelaren 12V op lijn e aan.
Dit zorgt voor een stijging van 10V waardoor de search gestart word.
Nu is mijn vraag loopt er een stroom vanaf de uitgang van een werkend ic326 (zie foto) naar massa.
Dit zou , indien dit het geval is , voor een spanningsdaling kunnen zorgen van de 12V die geleverd word door de pull up weerstanden waardoor de 12V vanaf de schakelaren wel "gezien" word.
Als die 12V op lijn e 10V lager zou zijn zou het hele search probleem er niet zijn.
Want in de huidige situatie heb ik als test de pull up weerstanden onderbroken waardoor er geen 12V op de lijnen a tm e aanwezig is waardoor de search gewoon naar behoren werkt.
Wellicht denk ik geheel verkeerd maar ik probeer zelf ook mee te denken.
Gr Bjorn
Hallo Maurice,
Het videocenter werkt met het long systeem net zoals de 868 (dit volgens de doc).
Ik kom zometeen terug op de gebruikte ic's.
Gr Bjorn
LONG IS
U650 -TELCO DECODER IC884 TMS1000/0117
en IC883 DECODER MULTIPLEXER HLM044
Op de u660 LIDI IC676 een SAF1053
Op de U661 IC811 de HML039
problemen videocenter na ombouw 26c868-nummers
868:
Controll module: 2x HEF4720VD/3
1x HML039 7934
Computer: TMS1000NLD
MP01177922J
H
044
7927
MC14001UB
CP M 7920
Videocenter:
controll module: 2x HEF4720VD/3
1x HML039 7931
Computer: Intel 8021 - S2086 7943 (uP)
2x HEF 4511 8P (display)
74C906 (IC326 tussen uP en controll module)
Dat de computer en uP verschillend zijn is logisch omdat de uP van het videocenter ook het VCC gebeuren aanstuurt.
Ik heb het ic getracht te vinden, maar heb geen schema wat kennelijk goed genoeg is.
Soundman2
duidelijk waarvoor de pull up weerstanden dienen maar....
Pull-up weerstanden zijn meestal nodig bij ic's met open collector uitgangen.
Dat is soms handig als je vanuit een ic gevoed uit bijv 5volt, iets wil aansturen wat op 12 volt werkt. Die collector kan daar gewoon tegen. Dit is dan een vorm van zgn level-conversie.
Soundman2
Hallo Maurice,
Deze zijn in de 868 aanwezig.
Maar zoals ik al zei de computers verschillen aardig.
Dat het videocenter long is haal ik uit de doc (1e regel)
"CTV K12 LONG"
En dan nog iets anders uit de doc:
The CTV has the same (remote and local) controll functions as 26c868 except that the decadekey principe is not used
De zelfde functies als de 868 behalve dat je bij het videocenter geen +10 en +20 toets hebt
Tuning: search , tune up and tune down procedure according to spec. for LONG as 26c868
Dus deze procedure zou volgens de specificaties van de 868 moeten gaan.
Ik hoop at het juist is wat er in de doc staat , want ik citeer het alleen maar want ik kan het niet bevestigen vanuit een bevinding
Hallo Henk,
Ik denk dat ik je in verwarring gebracht heb.
Ik noem hem IC362 omdat dit het nummer in het schema is zoals ik in het begin geplaatst heb.
Het type IC is 74C906
Over die level conversie mag je me eens uitleggen hoe en wat , hier start ik een nieuw topic over
Gr Bjorn
duidelijk waarvoor de pull up weerstanden dienen maar....
Hallo Henk,
Ik denk dat ik je in verwarring gebracht heb.
Ik noem hem IC362 omdat dit het nummer in het schema is zoals ik in het begin geplaatst heb.
Het type IC is 74C906Over die level conversie mag je me eens uitleggen hoe en wat , hier start ik een nieuw topic over
Gr Bjorn
Niet ingewikkeld hoor.
De 74C906 zijn open drain buffers. Niet inverterend. Een H op de ingang geeft een H op de uitgang. Alleen hebben deze ic's geen zgn totempole uitgang, waardoor ze alleen stroom kunnen sinken. Als de drain open is zal je aan de uitgang niets merken. Stuur je er gewoon een TTL ic mee aan, (de ingangen daarvan mogen los hangen en zijn dan logisch H, de open drain fet kan de ingang vrijwel tot 0 laten dalen, waardoor het TTL ic een logische 0 ziet.
Nu dan de levelconversie. Stel dat je een cmos circuit wil aansturen vanuit 5 volt TTL. Dat cmos kan werken op spanningen tot wel 18 volt. Een TTL uitgang kan daar dus weinig mee..
Cmos schakelt op 1/3 en 2/3 van de voedingsspanning.
Met een open drain (of open collector), kun je de uitgang via een weerstand aan de voeding hangen van je cmos ic's dus bijv. 18 volt. Zet je nu op de buffer een H, dan is de laatste fet niet geleidend en zal de weerstand de cmos ingang naar +18 volt trekken. Zet je een logische 0 op de bufferingang, dan zal de fet aan de uitgang geleiden en de weerstand naar 0 volt trekken. Daarmee staat ook de ingang van het cmos ic op nul volt en ziet dus een logische nul.
Je stuurt dus vanuit ic's met een lagere voedingsspanning, ic's aan die op een hogere spanning werken, level conversie dus. Het cmos stuk kan natuurlijk ook een andere schakeling zijn met transistors of zo, die op een andere voedingsspanning werken. Je kunt dus ook via TTL analoge schakelingen mee aansturen.
Je zegt, dat de ingangen van de 74C906 wel schakelen en de uitgangen op 12 volt blijven. Dat maakt het ic wel een beetje verdacht. Je zou nog kunnen testen of de volgende ingangen met een weerstand van bijv. 1K ohm wel naar beneden te trekken zijn. Zo niet is de volgschakeling verdacht. De 1K ohm weerstand dient uitsluitend om geen al te grote stromen te laten lopen bij een defect in de volgende schakeling.
Krijgt die 74C906 wel voedingsspanning? (5 volt)?
Soundman2
Hallo Henk,
Als ik het goed begrijp (en ik hou het even bij het geval in het videocenter:
Achter het IC staat nu constant 12V via de pull up weerstanden.
Echter deze lijnen moeten hoog en laag kunnen gaan.
Dus als ik dan het ic met laag aanstuur trekt hij die 12V op de uitgang omlaag , en stuur ik hoog aan dan laat hij die 12V gewoon voor wat het is?
Dus in principe versterkt het Ic niet , maar "regelt" hij de stuurspanning voor het volgende component dat met een hogere spanning aangestuurd word door het ic met een lagere spanning aan te sturen.
In plaats van een lagere spanning te versterken om aan te sturen word hier de al hogere pull up spanning omlaag getrokken.
Als dit werkelijk het geval is dan is het IC wel duidelijk naar de kl*te en zoals ik al in het begin dacht de oorzaak van het niet omschakelen van de kanalen en nu blijkt ook het laag maken van lijn e om de search te kunnen starten.
Want achter het IC gebeurd vrij weinig met de pull up weerstanden gewoon aangesloten.
Die 12V zakt nog geen 2V , terwijl dit bij de werkende 868 tv tussen de 10 en 12 V is!
Gr Bjorn
Hoe ver de spanning over de weerstand daalt, hangt helemaal af van de schakeling erachter. Omdat de fet wel 8mA kan trekken, is het goed mogelijk om bijv. een transistor via de emitter aan te sturen bij een vaste basisspanning. De spanning over de weerstand zakt dan slechts 0,6 a 0,7 volt.
ik heb nog steeds geen goed schema. Genoeg van de K12 maar steeds geen processorgedeelte.
Soundman2
POR- Power on Reset
Van de SLONG heb ik daar een NL uitleg van met Grafieken.
De POR moet dus wel laag worden.
Voor zowel de SLONG als de LONG zijn de
U661-Progr Cont Mod-> HML039
U660 LIDI -SAF1053
Welke dus ook in de 868 zitten.
Jouw fout dus zoeken in die Micro controler U650
Tevens betreft het DATA,en dat kan zomaar pulzen zijn.
Enkel middels een scoop kan beoordeeld worden of de lijnen aangesproken worden.
Hoeft niet zo te zijn dat de lijnen continue een waarde hebben.
Jammer dat online niet de complete digicontrol van de 26CP2601 te vinden is.
Ik heb wel de manuals van de SLONG-SONG-LONG-TRD
Dat doorspitten heeft niet zoveel zin als je niet 100% weet met welk je van doen hebt.
Begrijp ieder geval dat de SEARCH geheel niet start.
Werken de knoppen zelf wel.
+ Tune UP
- Tune Down
">|<" Right Tuning
">>" Search
Store PP
Hallo Maurice,
Wat betreft de por sturing op de controll unit:
De por spanning vanaf TS801 naar de lidi en uComp. gaat is inderdaad niet aanwezig na het opstarten.
nu begrijp ik ook waarom dan ook de +15 boven de schmittrigger weg valt , deze is rechtstreeks met de collector van ts801 verbonden en word ook naar 0V getrokken.
Dit zorgt er dan ook voor dat de spanning naar de lijnen a tm e via de pull up weerstanden laag is bij het inschakelen en heel snel naar 12V schiet.
Weer wat geleerd
Een schakeling leren begrijpen is altijd leuker dan gewoon weten wat er aanwezig moet zijn zonder te weten waarom dat zo is.
Wel vreemd vind ik die +5B die boven het schmittriger netwerk zit , deze kan via diode D309 toch nog altijd naar de uP lopen?
Dan gaat daar de spanning toch niet naar 0V?
edit: nu zie ik het die +5 word via de diode d810 ook omlaag getrokken samen met de +15.
Die diodes zorgen er voor dat de +5 en +15 niet "bij elkaar kunnen komen" maar wel omlaag getrokken kunnen worden via ts801.
Die +15 viel me al op dat die afwezig was , want ik dacht toen nog als die er zou zijn zouden de pull up weerstanden geen spanning krijgen en de lijnen a tm e spanningsloos zijn.
Ik dacht in eerste instantie dus ook dat hier de fout zat!
Maar die 12V op de lijnen a tm e blijkt door het ic geregeld te worden.
Verder lijkt de por ook gewoon te werken , anders starte de uP niet op en kon hij dus ook het display en lidi functies wijzigen , en het vcc gebeuren activeren toch?
Wat een leerzame avond zeg!
Mijn , in deze zaak , meer voorgevoel dan kennis wees wel vaak ik de goede richting IC326 , maar ik twijfelde erg tussen het por , schmittrigger gebeuren en de werking van het IC.
Nu is door jullie veel opgehelderd en ben ik 99% zeker dat het ic de boosdoener is.
Nu de pull up weerstanden weer aansluiten en een nieuw ic aanschaffen dan zal snel duidelijk worden of dit ook daadwerkelijk de oorzaak is.
Waar haal ik dit ic trouwens vandaan? ik zocht deze week bij conrad op het nummer 74C907 maar dan kwam ik op een ander nummer uit en ik weet echt niet of die geschikt is.
Gr Bjorn
Maurice ,
Ik heb de beschrijving hier van toestelgebonden (26cp2601) maar de mails komen niet aan.
De knoppen werken zeker want als die 12V van lijn e af is (zoals nu gemanupuleerd het geval is) werkt de search gewoon.
In het begin gaf ik al aan dat de search werkt , alleen ik heb die 12V van de lijnen a tm e af moeten halen door de pull up weerstanden los te koppelen.
Daarom hamerde ik ook een beetje op wat de ic zou moeten doen , die 12V moest weg kunnen , dan zou het gewoon werken.
Bij de 868 kon die 12V ook gestuurd worden alleen ik wist niet hoe...
Wat betreft de aansturing heb je gelijk dit zijn slechts pulsen en geen blijvende dc spanning.
Het enige wat me nu weer invalt is dat in de doc beschreven word dat na het van zender wisselen de lijnen laag gezet worden , dit was bij de 868 niet zo de betreffende lijnen die hoog moeten gaan om een kanaal te kiezen blieven hoog en gingen niet terug naar 0.
De pulsen voor zenders te wijzigen incl. het programm change signaal word ook gewoon gegeven door de uP , alleen achter het ic veranderd niets.
Maar het probleem is gewoon , je probeerd het probleem uit te leggen en dat word een heel verhaal.
Ik ben , voordat ik hier een topic opende , heel wat tijd met het toestel bezig geweest en al een hoop uitgezocht.
Zo heb ik o.a. bijvoorbeeld een paar keer het toestel aangestuurd door de 868 kast met bediening er bij te zetten en deze weer aan te sluiten en meten om dingen te kunnen verglijken en verder zoeken in de beide doc's en meten meten en nog eens meten tot de scoop er aan toe.
Zo was ik van veel dingen al meer op de hoogte dan jullie (wat betreft wat er wel en niet werkte en aan of afwezig was) en dan word zo'n verhaal dat voor mij duidelijk is voor anderen onduidelijk.
Gr Bjorn
Hallo Maurice,
Wat betreft de por sturing op de controll unit:
De por spanning vanaf TS801 naar de lidi en uComp. gaat is inderdaad niet aanwezig na het opstarten.
nu begrijp ik ook waarom dan ook de +15 boven de schmittrigger weg valt , deze is rechtstreeks met de collector van ts801 verbonden en word ook naar 0V getrokken.
Dit zorgt er dan ook voor dat de spanning naar de lijnen a tm e via de pull up weerstanden laag is bij het inschakelen en heel snel naar 12V schiet.
Weer wat geleerd
Een schakeling leren begrijpen is altijd leuker dan gewoon weten wat er aanwezig moet zijn zonder te weten waarom dat zo is.
Wel vreemd vind ik die +5B die boven het schmittriger netwerk zit , deze kan via diode D309 toch nog altijd naar de uP lopen?
Dan gaat daar de spanning toch niet naar 0V?edit: nu zie ik het die +5 word via de diode d810 ook omlaag getrokken samen met de +15.
Die diodes zorgen er voor dat de +5 en +15 niet "bij elkaar kunnen komen" maar wel omlaag getrokken kunnen worden via ts801.Die +15 viel me al op dat die afwezig was , want ik dacht toen nog als die er zou zijn zouden de pull up weerstanden geen spanning krijgen en de lijnen a tm e spanningsloos zijn.
Ik dacht in eerste instantie dus ook dat hier de fout zat!
Maar die 12V op de lijnen a tm e blijkt door het ic geregeld te worden.Verder lijkt de por ook gewoon te werken , anders starte de uP niet op en kon hij dus ook het display en lidi functies wijzigen , en het vcc gebeuren activeren toch?
Wat een leerzame avond zeg!
Mijn , in deze zaak , meer voorgevoel dan kennis wees wel vaak ik de goede richting IC326 , maar ik twijfelde erg tussen het por , schmittrigger gebeuren en de werking van het IC.
Nu is door jullie veel opgehelderd en ben ik 99% zeker dat het ic de boosdoener is.Nu de pull up weerstanden weer aansluiten en een nieuw ic aanschaffen dan zal snel duidelijk worden of dit ook daadwerkelijk de oorzaak is.
Waar haal ik dit ic trouwens vandaan? ik zocht deze week bij conrad op het nummer 74C907 maar dan kwam ik op een ander nummer uit en ik weet echt niet of die geschikt is.
Gr Bjorn
74C906 of 74C907? de laatste is een inverterende buffer!
Soundman2
906 is de juiste , sorry 907 was een typfoutje:d
Even zoeken op MM74C906
HEX Open Drain N-channel Buffer
906 consists of six inverters driving six N-channel devices.
The opendrain feature of these buffers makes level shifting or wire AND and Wire OR functions by just addition of pull-up or pull-down resistors.
-26CP2601 - zie/volg de draden B373(A) naar C373(A)
en vind je R842 tot 845 van elk 120K naar massa.
Zodat de Tor TS331 stroom kan gaan lopen met circuit
R334 en R331,330,329,328,332
De ABCD lijnen gaan naar de 2x HEF4720 van U661 Prog Contr Module.
Er is gegeven optioneel een AFC-OFF at prog 28
zie stippellijnen.
Is dat wel of niet aanwezig?
Bedankt voor de informatie.
Ik dacht meer in de richting van een soort regelpaneel in een tv-studio. Helemaal verkeerd dus...
Even zoeken op MM74C906
HEX Open Drain N-channel Buffer
906 consists of six inverters driving six N-channel devices.
--> Ik denk een CD4010BE is een vervanger die moet werken.
Wel een verloop voetje maken, maar zal de pret niet drukken.
Zal zaterdag 1 voor je mee brengen.
Even zoeken op MM74C906
HEX Open Drain N-channel Buffer906 consists of six inverters driving six N-channel devices.
--> Ik denk een CD4010BE is een vervanger die moet werken.
Wel een verloop voetje maken, maar zal de pret niet drukken.Zal zaterdag 1 voor je mee brengen.
Volgens mij hebben die geen open drain
Soundman2