reparatie van een pertinax varco (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 21-12-2014, 23:30 (3631 dagen geleden)

[image]

In dit forum heb ik verschillende reparaties besproken van een potmeter, en verschillende variabele condensatoren.
Nu kreeg ik laatst van iemand een pertinax varco in mijn handen gedrukt omdat de man wist dat ik aardigheid heb om onderdelen te repareren zodat ze niet weggegooid gaan worden.
De pertinax varco bleek 2 kapotte draaibare platen te hebben die ik m.b.v. blik van een bierblikje heb weten na te maken.

Het hele verslag staat hier.
http://www.buizenradioclub.nl/forum/werkplaats-tips/21592-reparatie-van-een-pertinax-variabele-co...

Jack Marotick

reparatie van een pertinax varco

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 22-12-2014, 11:16 (3631 dagen geleden) @ Marotick

Schitterend gedaan en respect voor je geduld. Groet, Ben

door Sietze Osinga @, Koekange, 22-12-2014, 13:04 (3631 dagen geleden) @ Marotick

Petje af voor je vindingrijkheid en geduld.Henk heeft weer een werkende varco.

Groeten,
Sietze.

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 22-12-2014, 14:48 (3631 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Een mooi stuk werk en een goed verslag.:)

Groeten van Fons

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 22-12-2014, 20:35 (3630 dagen geleden) @ Marotick

Deze varcotjes waren indertijd erg populair. Ze worden al lang niet meer gemaakt maar er is nog steeds vraag naar al is die vraag klaarblijkelijk niet groot genoeg om ze weer in productie te nemen :( Dus worden ze steeds zeldzamer en is het alleen daarom al de moeite ze te repareren. Dat blijkt hier dus prima gelukt. Wat me wel verbaasd is de lage capaciteit. Zover ik weet waren die dingen meestal 500pF. Is na te gaan of die lagere waarde de bedoeling was?

petrus bitbyter

door Dave @, Omg. Leiden, 22-12-2014, 21:17 (3630 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Dit model variabele condensator met lage waarde (± 200 pF) ben ik ook wel vaker tegengekomen, ze zien er precies hetzelfde uit maar het schijvenpakket is een stuk dunner.
Ik vermoed zelf dat ze voor kortegolfontvangers werden gebruikt o.i.d.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 23-12-2014, 22:16 (3629 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Het afstembereik wordt bepaald door de verhouding minimale en maximale capaciteit van het afstemsysteem.
Omdat de platen helemaal wegdraaien is de laagste capaciteit iets meer dan 0 pF en omdat er nog ruimte genoeg was in de behuizing van deze varco heb ik er nog een draaibare en 2 vaste platen bij kunnen stoppen. De varco loopt nu tot iets over de 600 pF. Ik ga een Pupil bouwen samen met nog wat anderen, zie
http://www.buizenradioclub.nl/forum/project-maxwell-pupil.html
en dan komt deze overwaarde goed van pas.

Jack