Scoopklok (Toestel of techniek)
door Hans van Kampen , Voorhout, 24-12-2014, 15:59 (3629 dagen geleden)
Hallo forumlezers,
De afgelopen beurs bij de lichtmis (Zwolle) dit kleine Engelse scoopje gekocht voor een tientje waar wat werk aan was maar nu in orde en deze leek mij wel leuk om samen te gebruiken met een ooit eerder gekocht scopeclock printje van Sparkfun die ik nu samen heb ingebouwd in een kastje. Het lag er al een tijdje maar nu in de kerstvakantie was ik er maar even mee begonnen.
Het scoopje zet ik op het dressoir. Ik heb er van het groene glaasje verwijderd want die hield toch wel enig groen licht van het fosfor tegen en daar het kleine buisje geen naversnelling heeft is de lichtopbrengst ook niet hoog en zeker als de beam een snelle sweep moet maken om de klok te tekenen.
Je kan romeinse cijfers gebruiken of gewone met alleen de 3, 6, 9, 12 of alle cijfers. datum, geen datum, eigen naam etc. instelbaar via een menu, toch wel leuk.
Er zit een vierkant pijpje in wat ik apart vind.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok
door Leo Snoeren , Dongen, 24-12-2014, 16:20 (3629 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Erg leuk gedaan Hans, zo komt zo'n oud scoopje toch nog van pas!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Scoopklok
door Hans van Kampen , Voorhout, 24-12-2014, 18:52 (3628 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Dank je Leo. De verkoper zij dat het scoopje niet in orde was maar het bleek een vervuilede schakelaar van de tijdbasis en verder was er niets mee.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok
door Dominic , Breda, 24-12-2014, 18:38 (3628 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Fijn om nu eens een scoopklok te zien waarvoor de scoop niet gesloopt hoeft te worden.
Wat is het type van de buis als ik vragen mag?
Dominic
Scoopklok
door Hans van Kampen , Voorhout, 24-12-2014, 18:54 (3628 dagen geleden) @ Dominic
Ik heb het buisje zoals je zag gedemonteerd gehad maar alles zit weer op zijn plaats met het Mu schild er weer om heen. Ik kan het even niet bekijken zo want dan moet ik de zaak weer demonteren Dominic. Heb helaas niet gekeken.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok
door Erik , 24-12-2014, 23:01 (3628 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Leuk ding
Maar toch nog wel een puntje van kritiek/advies
De netschakelaar (klein tuimelaartje) is hier totaal niet voor geschikt.
De isolatie-afstand in deze schakelaartjes is veel te klein om veilig voor netspanning gebruikt te kunnen worden.
Uitgaande van een klasse2 toestel (geen randaarde en dubbele isolatie) moet de minimale afstand tussen de metalen delen en geleiders 6mm zijn.
Ik zou hier een andere schakelaar monteren.
Grtz,
Erik
Scoopklok
door Hans van Kampen , Voorhout, 24-12-2014, 23:19 (3628 dagen geleden) @ Erik
Hallo Erik,
Dat is dan volgens de huidige regelgeving denk ik en niet ten tijden dat dit schakelaartje werd gemaakt waarop staat dat ie voor 250 volt / 2 Amp. geschikt is en zal voor deze toepassing geen problemen geven, ik laat het zo.
Heb voor meerdere projecten zo'n tuimelaartje voor netspanning gebruikt waar onder meer mijn DCF klok bouwjaar 1982 nu nog zonder problemen.
Is overigens mijn laatste tuimelaartje en hou er voortaan rekening mee.
Dank voor advies.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok
door Maurice , Dordrecht, 25-12-2014, 02:09 (3628 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ik dacht dat het 1000V per mm was.
Lijkt me 6mm ruim voldoende.
Of doel je op het feit de metalen handel die evt onder spanning kan komen te staan.
De laagspannings trafo is toch ook al een veiligheid.
Wel een leuk projectje zo nuttig te maken een oud apparaat.
Scoopklok
door Hans van Kampen , Voorhout, 26-12-2014, 10:12 (3627 dagen geleden) @ Maurice
Deze vraag was voor Erik denk ik bedoeld Maurice maar ik heb althans al heel wat (Elektuur projecten) voorzien van dergelijke schakelaartjes voor de netvoeding en nooit maar dan ook nooit problemen gehad. Nooit onder stroom gestaan via het metalen tuimelaartje.
Wel een leuk projectje zo nuttig te maken een oud apparaat.
Zeker en o.a. zo'n klokprintje is er uitermate geschikt voor.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok
door soundman2 , Wouw, 26-12-2014, 11:09 (3627 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Dat is dan volgens de huidige regelgeving denk ik en niet ten tijden dat dit schakelaartje werd gemaakt waarop staat dat ie voor 250 volt / 2 Amp. geschikt is en zal voor deze toepassing geen problemen geven, ik laat het zo.
Technische eisen zijn niet altijd hetzelfde als veiligheidseisen. Zo moet het schakelaartje in een dubbel geisoleerd apparaat een doorslagspanning van 2Kv naar de aanraakbare metalen delen kunnen doorstaan.
Soundman2
Scoopklok
door Hans van Kampen , Voorhout, 26-12-2014, 11:43 (3627 dagen geleden) @ soundman2
Weer wat geleerd Henk.
Hoe vele apparaten in de hobbysfeer gebouwd zullen er overigens niet aan de industriele productie/veiligheids eisen voldoen vraag ik me af.
Wat mijn tuimelaartje betreft maak ik me nergens zorgen om en zoals verder in de topic geschreven vele malen toegepast bij (Electuur) bouw projecten die tuimelaartjes 250 V. / 2 Amp.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok
door soundman2 , Wouw, 26-12-2014, 12:50 (3627 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 26-12-2014, 13:06
Wat je in de hobbykamer klaarstoomt is niet relevant.
De opgave 250V/3A slaat niet op de bruikbare spanning, maar op het maximaal te schakelen vermogen. Zo zal dezelfde schakelaar bij 115 volt de dubbele stroom kunnen schakelen.
Ik heb een paar foto's bijgevoegd, waarop de gangbare schakelaar staat en een exemplaar dat wel veilig is voor gebruik bij netspanning. Het verschil in afmeting, maar vooral de kruipwegen zijn evident.
Als de schakelaars gemonteerd zijn zie je ogenschijnlijk eenzelfde schakelaartje.
Ook op de grote schakelaar staat 250 volt 3A!
Bij de veiligheidskeuring, wordt ook rekening gehouden met effecten op de langere termijn, zoals ophoping van stof en vuil, vocht, etc.
Heb je wel eens een apparaat van binnen gezien dat een paar jaar in bedrijf is en waarin zich ook nog ventilatoren bevinden?
Overigens had Elektuur in het blad een hele pagina gewijd aan de elektrische veiligheid. Kennelijk om niet aangesproken te kunnen worden over ongelukken met bouwprojecten.
Trekontlasting van bijv. een snoer is bij amateurs ook al zo'n ondergeschoven kindje, als mede de eis dat netbedrading ingehaakt, of zodanig bevestigd moet zijn dat de aders bij overhitting niet los kunnen schieten en andere delen kunnen raken. Het lijkt onzin, maar dat is met veel voorschriften. Die zijn er vaak gekomen naar aanleiding van zaken uit de praktijk.
Ik heb in de electronische industrie gewerkt en apparaten met niet ingehaakte netbedrading werden zonder meer afgekeurd.
Maar om een lang verhaal kort te maken, het is offtopic en kom er daarom niet meer op terug.
Soundman2
Scoopklok
door Hans van Kampen , Voorhout, 27-12-2014, 11:54 (3626 dagen geleden) @ soundman2
Duidelijk Henk, bedankt.
--
Hans van Kampen
Scoopklok
door dick smit, 25-12-2014, 10:09 (3628 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans
Bied het scooptype en een duik in het schema niet een mogelijke oplossing voor het vinden van het type CRT ?
Gr. Dick
Scoopklok
door Hans van Kampen , Voorhout, 25-12-2014, 10:38 (3628 dagen geleden) @ dick smit
Is wel mogelijk Dick.
Ik wil eigenlijk een aanstuur apparaat voor diversen CRT's bouwen waarbij alles te regelen is voor de gloeispanning, voor de diversen roosters en de hoogspanning voor de naversnelling. Daarbij komen ook nog de balans versterkers voor de afbuigplaten.
Een universeel toestel dus waarop ik iedere CRT tot leven kan brengen conform de specificaties van de CRT, dus alle benodigde spanningen kan instellen.
Op het voorfront regelaars voor
X-pos en Y-pos
X-gain
Y-gain
Bright
Focus
Ingang voor X en Y
Zo kan ik iedere CRT een keer gebruiken voor de klok die ik dan op een houder zet (komen geen kinderen in de buurt) en daarop de klok projecteer, het Sparkfun printje wordt dan ook op de ingang van het universele toestel aangesloten.
Iedere tip is welkom bij deze en ik weet niet of iemand zo iets ooit heeft gebouwd.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok op dressior
door Hans van Kampen , Voorhout, 25-12-2014, 12:22 (3628 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Onder mijn televisie ten tijden van de kersttoespraak van z.k.h. Koning Willem Alexander.
Fijne kerstdagen allemaal!
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok op dressior
door ruudtx , Utrecht, 25-12-2014, 16:35 (3628 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ik zie dat de Koning precies op tijd was.
Vraagje, brand het scherm niet in bij constant hetzelfde beeld.
En, is het ook mogelijk zoiets te maken gebruik makend van de Z ingang waarbij dus een soort videosignaal gebruikt wordt en X/Y het scherm scant.
Je kan dan meerdere plaatjes zichtbaar maken.
Scoopklok op dressior
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 25-12-2014, 17:46 (3628 dagen geleden) @ ruudtx
Dat is mogelijk, alleen moet je dan een veel hogere naversnellingsspanning gebruiken.
Scoopklok op dressior
door Ed van der Weele † , Zeist, 25-12-2014, 17:53 (3627 dagen geleden) @ ruudtx
Inbranden van steeds hetzelfde beeld is niet te voorkomen. Zelfs bij moderne platte beeldschermen zie je dit.
Kijk maar eens goed bij een egaal grijze achtergrond naar een plasma-tv. Het zenderlogo is dan vaag zichtbaar.
Lang geleden maakte ik zoiets mee met een bewakingscamera.
Ik stapte de kamer binnen waar de beveiligingsmensen zaten. Verbaasd zeiden ze: "Hoe ben jij hier binnen gekomen? We hebben je helemaal niet gezien".
Het beeld van de toegangspoort was ingebrand op de plumbicon van de camera. Een mooi plaatje maar er bewoog nooit wat.
Scoopklok op dressior
door robot797 , Rijssen, 25-12-2014, 23:33 (3627 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
deze pcb houd rekening met het inbranden
het beeld verschuift namelijk langzaam over het scherm
ik heb namelijk ook zoan pcb
--
Groeten Peter Veldman
Scoopklok op dressior
door Hans van Kampen , Voorhout, 26-12-2014, 10:07 (3627 dagen geleden) @ robot797
Dit is wat het Sparkfun klokprintje ook doet met de scoop maar zie je nauwelijks. Is overigens in het menu uit te schakelen.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok op dressior
door Hans van Kampen , Voorhout, 26-12-2014, 10:05 (3627 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Een zus van mij heeft een winkel in Soest met destijds CRT bewakings monitoren in het kantoor en als die uit stonden zag je zelfs het plaatje ingebrand op het fosfor.
Het mooie was dat de winkel ooit was verbouwd en je het oude interieur op een monitor nog wazig kon zien, nadien was het oude bewakingssysteem ook vernieuwd met TFT monitoren.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok op dressior
door Doeve , Borgercompagnie, 26-12-2014, 20:59 (3626 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Dat inbranden was sterk afhankelijk van de ingestelde straalstroom.
Bij normaal laag ingestelde straalstroom is er van inbranden geen sprake.
Maar dat gebeurt bijna nooit!. Alle in winkels staande apparaten zowel de beeldbuizen als de huidige platte schermen staan op max contrast, dat verkoopt beter.
Bij installatie vraagt het apparaat of het in winkel of in huis gebruikt gaat worden, dat zegt genoeg denk ik.
Henk
Scoopklok op dressior
door Hans van Kampen , Voorhout, 27-12-2014, 11:58 (3626 dagen geleden) @ Doeve
De helderheid staat niet maximaal Henk ondanks de weinige lichtopbrengst van dit pijpje zonder naversnelling. Ik heb wel zoals eerder geschreven het groene glaasje verwijderd wat toch wel scheelde.
Hans
--
Hans van Kampen
Scoopklok op dressior
door Hans van Kampen , Voorhout, 26-12-2014, 09:59 (3627 dagen geleden) @ ruudtx
Het scherm brand niet in Ruud want in de PIC controller zit een programma die de klok regelmatig op een net iets andere plaats projecteert wat je nauwelijks ziet. Het beeld gaat een beetje in het rond dus beurtelings worden er op alle afbuigplaten net een beetje meer een gelijksspanningscomponent gegeven.
Van een Z- ingang is bij dit scoopje geen sprake. Ik heb een scoop van Trio die dat wel heeft maar is voor dit klokje niet nodig.
Je zou inderdaad een klok kunnen bouwen die lijn voor lijn wordt opgetekend en dan is een soort videomodulatie met een Z-uitgang voor de scoop wel noodzakelijk.
Deze klok wordt volgens het (heb ik het goed?) vector principe opgetekend. Als je het beeld te helder zet zie je tussen allen lijnen in wat verbindingen alwaar de beam met een zeer snelle sweep van het ene naar het andere streepje gaat om hem op te tekenen.
Hans
--
Hans van Kampen