Leuk om dit te zien. Lucifer radio. (Toestel of techniek)
door A. Ouwehand , Amersfoort, 29-12-2014, 18:16 (3626 dagen geleden)
Leuk om dit te zien. Lucifer radio
https://www.youtube.com/watch?v=VMxQnsUyoGs&index=1&list=FL4Fnk05x_oz155wnnfbaQFQ
Tony Ouwehand
Leuk om dit te zien. Lucifer radio.
door Hans van Kampen , Voorhout, 30-12-2014, 14:05 (3625 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door Hans van Kampen, 30-12-2014, 14:07
Heb jaaaaren geleden dit gebouwd. Moest het even zoeken want wist dat het ergens lag. Een projectje uit Electuur ooit geloof ik, werkt op een er in te plaatsen 3 volt knoopcelletje.
Het radio'tje heeft alleen AM, er zitten als actieve componenten 2 transistoren in en alleen geschikt voor een oor telefoontje.
Hans
--
Hans van Kampen
door Auke Kieffer , Farmsum, 30-12-2014, 19:19 (3625 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Prachtig!!
door Hans van Kampen , Voorhout, 30-12-2014, 21:08 (3625 dagen geleden) @ Auke Kieffer
Ja, en in het kleine maat luciferdoosje want je hebt ook grote. Het radio'tje speelt perfect overigens wat er aan zenders is op de AM en dat is voor mij alleen radio 5 nostalgia.
Ga hem trouwens weer eens aan doen na zo'n lange tijd.
Hans
--
Hans van Kampen
door franc , Loosbroek, 03-01-2015, 22:45 (3620 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door franc, 03-01-2015, 22:54
Hoi Hans,
Ik heb destijds dit ontvangertje gebouwd.
Het werkte perfect en had er een hoogohmige speaker op aangesloten.
Dat ging ook goed.
Ik dacht een schema uit een Elektuur van eind '75.
Deze had 2 transistoren en nog een potmeter in de terugkoppeling als ik me herinner.
Ik zou graag het schema nog eens willen hebben.
Verder had ik begin '77 de 3817 klok gebouwd waar ik enkele maanden moest wachten op de onderdelen bij Sprint Elektronica.
Dat klokje wekt me nog iedere dag.
Maar wel veel licht uit die felrode displays.
Groet Frank
door Jac Janssen , Eindhoven, 04-01-2015, 09:01 (3620 dagen geleden) @ franc
Frank,
Dat schema heb ik voor je.
Ik zal het emailen.
Groetjes,
Jac
door franc , Loosbroek, 04-01-2015, 09:12 (3620 dagen geleden) @ Jac Janssen
Hoi Jac,
Heel mooi en bedankt.
Ik wilde dat hele simpele ontvangertje allang weer een keertje bouwen.
Groet Frank
door henk43 , Bovensmilde, 04-01-2015, 09:36 (3620 dagen geleden) @ Jac Janssen
Hallo Jac
Zou je mij het schema ook willen mailen?Het Pupil project heeft mij weer tot zelfbouw aangezet.Maar misschien kun je het hier plaatsen.Ik denk dat er nog wel meer geinteresseerden zijn.
gr. Henk
door Jac Janssen , Eindhoven, 04-01-2015, 09:58 (3620 dagen geleden) @ henk43
Gewijzigd door Jac Janssen, 04-01-2015, 10:00
Natuurlijk Henk.
Stuur maar even een berichtje per envelopje, dan kan ik het artikel eraan hangend terugsturen.
Jac
edit: ik heb het schema aan Paul gestuurd; misschien wil hij het inde schematheek zetten.
Schema staat in de Schematheek
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 04-01-2015, 23:06 (3619 dagen geleden) @ Jac Janssen
Met dank aan Jac Janssen heb ik dit schema aan de Schematheek toegevoegd.
Paul
Forumbeheer
door Hans van Kampen , Voorhout, 04-01-2015, 11:05 (3620 dagen geleden) @ franc
Hallo Frank.
Zou idd ook kunnen een hoog Ohmig speakertje maar die had ik niet en zoals je ziet wel dit hoog Ohmige oortelefoontje, ik heb er helaas ook het schema'tje niet meer van maar is wel aan te komen.
Als ik moeite doe is wel te herleiden hoe het kloddertje elektronica in het luciferdoosje is aangesloten, ik weet alleen niet welke torren (NPN/PNP) ik heb gebruikt want die zitten met de platte kanten aan elkaar.
Leuk dat je 3817 klok het ook nog doet. Wellicht is de stroom van het LED display wat aan te passen d.m.v. een voorschakelweerstandje in de gemeenschappelijke (anode/kathode) verbinding, ik weet niet of de display een common kathode of anode heeft.
Hans
--
Hans van Kampen
door franc , Loosbroek, 04-01-2015, 11:35 (3620 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hoi Hans,
Wat voor soort displays het zijn durf ik niet te zeggen.
Ik dacht type FND 500.
Het klokje doet het idd al 38 jaar volcontinue!
Wel had ik bij montage destijds een sluiting gemaakt waardoor de klok niet goed meer werkte.
Ik belde de redactie van Elektuur op en adviseerde een weerstand van 100 k tussen bepaalde punten van het IC.
Probleem was toen direct opgelost!
Maar even on topic; ik heb een goed schemaatje ontvangen van Jac.
En je ontvangertje zou dit wel eens kunnen zijn.
Ik zie tenminste al een 6k8 weerstand en die twee torren.
Groet Frank
door Hans van Kampen , Voorhout, 04-01-2015, 14:09 (3620 dagen geleden) @ franc
Hallo Franc,
Een datasheet van de FND 500 staat HIER en zo te zien heeft die een common Kathode maar maakt zoals je wel weet niet uit of de aanpassingsweerstand in de common anode of common kathode leiding zit. De stroom wordt in ieder geval begrenst zodat het LED display wat minder fel is.
Als ik het zo bekijk zit er idd een 6K8 weerstandje in en verder nog 3 stuks en dat is een van 680 Ohm en 2 stuks van 100 KOhm
Dan nog een simpel afstem C-tje gesloopt uit een transistorradio'tje en eveneens een platte ferriet antenne op de juiste lengte gemaakt (gebroken) en tegen een slijpsteen op de juiste lengte gemaakt. Er op zitten 150 a 200 windingen koperdraad 0.3 mm.
Verder zie ik geen onderdelen, dacht eerst ook nog een diode maar de detectie doet toch een van de torren.
Succes Franc.
Hans
--
Hans van Kampen
door johan van wijngaarden , omgeving Raamsdonk, 30-12-2014, 20:09 (3625 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Leuk om dit te zien. Lucifer radio
https://www.youtube.com/watch?v=VMxQnsUyoGs&index=1&list=FL4Fnk05x_oz155wnnfbaQFQTony Ouwehand
hoi tony
ik heb er ook 1
willem heeft er destijds 1 voor mij gemaakt
werkt nog steeds prima
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=4000
mvg johan van wijngaarden
door Hans van Kampen , Voorhout, 30-12-2014, 21:21 (3625 dagen geleden) @ johan van wijngaarden
Ik geloof dat ik dat radio'tje ook uit Elektuur heb zoals ik schreef alleen is het ontwerp iets anders, met 2 transistoren maar kan net zo goed uit een ander blad zijn geweest die ik destijds los kocht.
Zo had ik ook de ELO of zo iets en Radio Bulletin. Jammer dat ik die bladen nooit heb bewaard.
Heb destijds veel leuke (Elektuur) projectjes gebouwd en de onderdelen kocht ik ondermeer bij TANDY.
Het enige wat vanaf 1981 nog steeds in bedrijf is, is een gebouwde DCF-77 klok met o.a. een 6502 microprocessor, een 6532 controller (zat destijds ook in een Commodore home computer), en een opgestuurde 2714 Eprom? die ik moest laten programmeren door Elektuur. Ach waar zijn de tijden gebleven.
Hans
--
Hans van Kampen