1985 oud genoeg? Siemens Club 614 vraag (Toestel of techniek)
door Dutchy, 07-01-2015, 09:18 (3615 dagen geleden)
Hallo,
Jullie hebben mij super geholpen met mijn Philips radio uit 1963, misschien een oplossing voor de volgende radio....
Deze heeft ook 15+ jaar in de tuinschuur gestaan.
Gekocht in 1985 toen ik stage ging lopen in Duitlsland; wilde toch nog wat nederlands kunnen horen.
Ontvangst is goed, maar bedien ik de volumeknop, dan kraakt ie verschrikkelijk.
Is hier iets aan te doen/schoon te maken?
Dit de binnenkant en het onderdeel (potmeter?) dat aan de volumeknop vastzit.
1985 oud genoeg? Siemens Club 614 vraag
door soundman2 , Wouw, 07-01-2015, 10:22 (3615 dagen geleden) @ Dutchy
De volumeregelaar staat op de onderste foto.
Meestal is het voldoende om in een van de openingen van het onderdeel een beetje contactspray te spuiten. Meestal zijn het de verzilverde onderdelen waar wat oxide op zit. Als ik je verhaal zo lees , dan is de radio weinig gebruikt en lijkt het er niet op dat de koolbaan versleten is.
Na het inspuiten de regelaar een aantal malen ronddraaien. Vervangen kan ook maar is niet altijd nodig. Vaak is het ook nog lastig om een passend exemplaar te vinden.
Soundman2
door Dominic , Breda, 07-01-2015, 16:14 (3615 dagen geleden) @ soundman2
NOOIT! contactspray in een potmeter spuiten. Dan kun je er net zo goed even met een hamer op meppen.
Schoonmaken met IPA, Tuner-600 of Kontakt-WL, het liefst demonteren en dan schoonmaken. Tuner-600 is vaak het beste. Daarna EVENTUEEL met Kontakt-61 heel licht nasmeren.
door soundman2 , Wouw, 07-01-2015, 17:51 (3614 dagen geleden) @ Dominic
NOOIT! contactspray in een potmeter spuiten. Dan kun je er net zo goed even met een hamer op meppen.
Schoonmaken met IPA, Tuner-600 of Kontakt-WL, het liefst demonteren en dan schoonmaken. Tuner-600 is vaak het beste. Daarna EVENTUEEL met Kontakt-61 heel licht nasmeren.
Tja, daar gaat weer 45 jaar ervaring. Sinds jaar en dag gebruik ik kontakt60. Het lost oxides op en smeert heel licht. Dat is precies wat er nodig is. Het is net als met vermageringspillen, ze beloven wonderen maar doen niets. Kontakt60 heeft in de loop der jaren aangetoond dat het werkt en weinig schade veroorzaakt. Het is een spray, hoe zou het anders in een spuitbus zitten.
Verder mag eenieder natuurlijk zelf weten welk advies hij volgt.
Soundman2
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 07-01-2015, 18:04 (3614 dagen geleden) @ soundman2
Tja, daar gaat weer 45 jaar ervaring. Sinds jaar en dag gebruik ik kontakt60. Het lost oxides op en smeert heel licht. Dat is precies wat er nodig is. Het is net als met vermageringspillen, ze beloven wonderen maar doen niets. Kontakt60 heeft in de loop der jaren aangetoond dat het werkt en weinig schade veroorzaakt. Het is een spray, hoe zou het anders in een spuitbus zitten.
Niets kan tegen lange ervaring op, maar... Het advies van de fabrikant zelf is om Kontakt 60 te gebruiken samen met hun andere producten in de volgorde 60-WL-61 voor het beste resultaat. Het hangt van het ingespoten materiaal of het goed gaat met alleen Kontakt 60, maar dat is op zuurbasis dus kan op lange termijn wel degelijk zaken aantasten als het blijft zitten.
door soundman2 , Wouw, 07-01-2015, 22:49 (3614 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Niets kan tegen lange ervaring op, maar... Het advies van de fabrikant zelf is om Kontakt 60 te gebruiken samen met hun andere producten in de volgorde 60-WL-61 voor het beste resultaat. Het hangt van het ingespoten materiaal of het goed gaat met alleen Kontakt 60, maar dat is op zuurbasis dus kan op lange termijn wel degelijk zaken aantasten als het blijft zitten.
Alle moderne hulpmiddelen ten spijt hadden we vroeger voor kontakt60 andere middelen om kontakten te reinigen. Ik praat dan over bijv kanaalkiezers van Philips , zowel met de bekende broodjes, als ook de latere versies met printplaatjes.
De verzilverde kontakten werden gereinigd met zilverpoets. Daar zat wat ammonia in dat het zilveroxide oploste. De restanten zilverpoets werden verwijderd met een lapje, bevochtigd met kontaktspray. daarna ging er een dun laagje siliconenpasta op. De zo behandelde kanaalkiezers werkten weer jaren betrouwbaar, in tegenstelling van die van de concurrent, die fluks een bus leeg spoot in de kk.
Mooi werk, maar een mooi huis met zwembad aan de Bahama's zat er niet in.
Soundman2
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 11-01-2015, 00:16 (3611 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-01-2015, 00:20
Ik denk dat het hem zit in het 'lapje bevochtigd met' en de nabehandeling met silconenpasta. Er zit duidelijk ook wel een flink verschil tussen gebruik met mate en het stevig inspuiten zoals de concurrent deed (voor dat laatste is het officieele advies 60-WL-61 vermoedelijk ook vooral bedoeld; tunerspray bestond misschien ook nog niet). Met dat in gedachten valt het dus allemaal wel mee, al is het dus wel iets voor de gevorderde monteur (en dat ben je dus alles valt weer op zijn plaats )
door kris , Gent, België, 11-01-2015, 14:15 (3611 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ja, het is een leuk verhaal, en trommeltuners waren een bron van slechte kontakten-ergernis. Maar als ik me niet vergis ging het topic over een gesloten potmeter. vraag is hoe je daar met je doekje inkomt.
groeten
Kris
door Dominic , Breda, 07-01-2015, 19:56 (3614 dagen geleden) @ soundman2
Met alle respect voor jouw ervaring maar Kontakt-60 smeert niet. Kontakt 60 is bedoeld voor het oplossen van vuil en oxides. WL is bijna hetzelfde als IPA en 61 smeert en beschermt daarna het contact(-oppervlak).
Nogmaals de catalogus van deze firma :
http://www.ingcon.nl/image/imagedir/producten/KontaktChemie.pdf
door kris , Gent, België, 08-01-2015, 00:40 (3614 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door kris, 08-01-2015, 00:52
Verder mag eenieder natuurlijk zelf weten welk advies hij volgt.Soundman2
Henk, dat verbaast me een beetje van jou. Kontakt 60 vreet zelfs zijn eigen spuitbus kapot na een tijdje. Uiteindelijk maken de resten van dit product alles kapot: metalen onderdelen gaan roesten, Zilver verdwijnt in een groen oxide en plastic wordt heel bros. Al wat je niet nodig hebt. Ik gebruik het al 35 jaar niet meer, toen ik zag wat het in een eerder hersteld toestel had aangericht.
Af en toe kom je een behandelde pot tegen die uiteraard problemen geeft;
bvb: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=7334
groeten
Kris
door soundman2 , Wouw, 08-01-2015, 09:44 (3614 dagen geleden) @ kris
Verder mag eenieder natuurlijk zelf weten welk advies hij volgt.Soundman2
Henk, dat verbaast me een beetje van jou. Kontakt 60 vreet zelfs zijn eigen spuitbus kapot na een tijdje. Uiteindelijk maken de resten van dit product alles kapot: metalen onderdelen gaan roesten, Zilver verdwijnt in een groen oxide en plastic wordt heel bros. Al wat je niet nodig hebt. Ik gebruik het al 35 jaar niet meer, toen ik zag wat het in een eerder hersteld toestel had aangericht.Af en toe kom je een behandelde pot tegen die uiteraard problemen geeft;
bvb: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=7334
groeten
Kris
Ik heb het altijd over een paar druppeltjes. Zelf gebruik ik het spul nauwelijks en een busje gaat echt jaren mee, zelfs zo lang dat er geen drijfgas meer in zit. Meestal breng ik het aan met een doekje, zodat het alleen komt waar het zijn moet. Een potmeter wil ik wel eens helpen met een spuitje. Tot nu toe nog geen potmeters gehad die spontaan uiteen vielen.
Zie ook mijn bijdrage over de kanalenkiezers uit vroeger tijden.
Soundman2
door v1ncent , Bredevoort, 07-01-2015, 11:52 (3615 dagen geleden) @ Dutchy
Beetje contactspray (bijvoorbeeld Tuner 600, GEEN(!!!) wd40) en veel heen en weer draaien laat gekraak meestal wel verdwijnen
--
TB-303 <3
door Dutchy, 07-01-2015, 16:56 (3615 dagen geleden) @ v1ncent
He le maal super mensen!
Heb de 3 kleine lipjes terug gebogen, dekseltje een beetje omhoog. Watten staafje met spiritus en daarna watje staafje met wat (iets anders -behalve WD40 dan- had ik niet) "zuurvrije precisie olie".
En WEG is het kraken....
Antenne helemaal uit en lekker langs de op de LW en SW radiostations luisteren naar talen die ik niet begrijp
Niks internet radi voor mij!