Brouwser voor Windows XP (Computertechniek)

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 07-01-2015, 22:25 (3597 dagen geleden)

Beste forumleden,

Op het moment is mijn laptop even in reparatie.
Ik moet het daarom nu even doen met een oudje, die draait op Windows XP.
XP wil ik niet wegdoen.
Maar, Explorer 8 laat hier helaas niet meer alle sites zien.:fir
Zo kan ik Online.nl niet meer bereiken.

Weet iemand een brouwser die dit nog wel doet?

Groeten van Fons

Brouwser voor Windows XP

door soundman2 @, Wouw, 07-01-2015, 22:31 (3597 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Firefox werkt gewoon in XP. Persoonlijk vind ik het een fijne browser.

Soundman2

Brouwser voor Windows XP

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 07-01-2015, 22:47 (3597 dagen geleden) @ soundman2

Dank je wel, Soundman2.
Alles werkt nu weer prima.:)

Groeten van Fon

Brouwser voor Windows XP

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-01-2015, 03:24 (3597 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Opera 12.17 hier in gebruik, anders Firefox of eventueel Chrome.

Brouwser voor Windows XP

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 08-01-2015, 10:10 (3597 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Ik heb inmiddels Firefox op advies van Soundman2 geïnstalleerd.
Werkt probleemloos.
Wist niet dat Microsoft zoveel macht had om bepaalde sites te blokkeren.
(alsof ik dat zelf niet kan beslissen.)

Bedankt voor je bericht.:)

Groeten van Fons

Brouwser voor Windows XP

door soundman2 @, Wouw, 08-01-2015, 11:21 (3597 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Buiten het operatingsysteem van microsoft gebruik ik bijna alles van externe partijen, meestal nog gratis ook.
Firefox als browser
Open office als kantoorpakket
Irfanview voor alles wat met foto's en degelijke te maken heeft, maar er zijn ook nog heel veel plugins voor
Wincommander als filemanager
Winamp als mediaplayer.
Je moet gratis software het liefst niet downloaden via SOFTONIC en dergelijke sites. Ze schromen er niet voor om allerlei ongevraagde produkten mee te installeren. De vinkjes om dat uit te zetten zijn er niet of listig verstopt.
Gratis software download je het beste op de site van de makers.
Ook bij updates van sommige bekende produkten is het oppassen geblazen met vinkjes. Als voorbeeld noem ik Flashplayer. Voor je het weet wordt je virusscanner vervangen, google chrome geínstalleerd, de google chrome bar, etc Als je dat wil moet je het niet laten, maar doorgaans maak ik het liefst zelf uit wat er op mijn pc geïnstalleerd wordt

soundman2

Brouwser voor Windows XP

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 08-01-2015, 12:03 (3597 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Hallo Maarten,

Ik heb inmiddels Firefox op advies van Soundman2 geïnstalleerd.
Werkt probleemloos.
Wist niet dat Microsoft zoveel macht had om bepaalde sites te blokkeren.
(alsof ik dat zelf niet kan beslissen.)

Bedankt voor je bericht.:)

Groeten van Fons

Het zit m niet in Microsoft die bepaald welke sites jij wel of niet kunt zien. Maar in de webstandaarden die IE niet ondersteund, hierdoor kunnen bepaalde sites niet in IE weergegeven worden. Het eerste wat ik altijd deed als ik een XP bak opleverde na installatie was de snelkoppelingen van IE verwijderen en een andere browser installeren. :-)

--
TB-303 <3

Brouwser voor Windows XP

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 08-01-2015, 18:22 (3597 dagen geleden) @ v1ncent

Er zijn ook zaken die alleen maar met IE8 willen

groeten, Hans PA0H

Brouwser voor Windows XP

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-01-2015, 12:57 (3597 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-01-2015, 12:59

Hallo Fons,

Dat is waarschijnlijk niet echt een bewuste actie van MS geweest, maar meer een kwestie dat IE8 behoorlijk verouderd is, zodat sitebouwers geen rekening meer houden met daarvoor specifieke afwijkingen (MS hield zich in het verleden slecht aan standaarden). Of misschien werken javascript of flash in jouw IE niet meer helemaal goed.

Op dezelfde manier ben ik gedwongen om Firefox inplaats van Opera 12.17 te gebruiken voor bankieren bij de ING. Simpelweg ergens een kleinigheidje waar sitebouwers geen rekening mee houden omdat het toch maar om een oude versie gaat.

En het is niet alsof browsermakers en webontwikkelaars iets leren... Op dit moment zijn de standaarden weliswaar sterker, maar er wordt toch weer naar een monocultuur toegewerkt waarbij Chrome en daarvan afgeleide browsers de komende jaren de dienst uitmaken (gelukkig blijven Firefox en IE wel enig marktaandeel houden, dus misschien dat het dit keer toch beter gaat dan toen IE 'de enige' browser was).

Brouwser voor Windows XP

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 08-01-2015, 13:30 (3597 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beetje offtopic wellicht maar niet minder interessant. MS werkt aan nieuwe browser voor Windows 10 welke draait op de Trident engine. Zit meer tegen Chrome/blink aan qua standaarden (geen webkit engine zoals in FF, Opera, Safari)

https://tweakers.net/nieuws/100656/afbeeldingen-tonen-deel-interface-nieuwe-spartan-browser-van-m...

--
TB-303 <3

Brouwser voor Windows XP

door soundman2 @, Wouw, 08-01-2015, 13:50 (3597 dagen geleden) @ v1ncent

Ook iets vervelends, is dat oudere printers en dergelijke niet meer ondersteund worden.
Ik snap best wel dat printers steeds nieuwe features krijgen, maar waarom dan kompleet nieuwe drivers en niet drivers die wat uitgebreider zijn. Neem bijv dubbelzijdig afdrukken. Hoe dat gerealiseerd wordt interesseert me minder, maar in bijv win8 werkt dat niet meer met bestaande drivers en de nieuw drivers kunnen niet omgaan met de printer. Bij de aanschaf van een nieuwe auto blijft de manier van tanken toch ook hetzelfde, net als de werking van de pedalen etc..........
Goed werkende toestellen zijn binnenkort rijp voor de kliko, want ik ben ook aan een nieuwe pc toe
HP business inkjet1100 met netwerkadapter, wegens het ontbreken van drivers
Scanner HP4C wegens het ontbreken van een seriële poort en drivers
een Brady labelprinter
etc.
Soundman2

Brouwser voor Windows XP

door Laurens @, Zaandam, 08-01-2015, 15:33 (3597 dagen geleden) @ soundman2

Die Office Deskjet is al meer dan 10 jaar oud.
De scanjet 4c is bijna 20 jaar oud.
Ik vind dat je dan als fabrikant zo langzamerhand niet meer verplicht bent om nieuwe drivers te schrijven. Als je toch echt die specifieke apparatuur wil gebruiken, kun je kijken of er een hobbyist is die een linux driver er voor heeft geschreven...

Voor mijn negatievenscanner (uit 2004, geen win 7 drivers) gebruik ik XP in een virtual machine. Voor mijn midi keyboard (eveneens geen win 7 drivers voor de USB-midi aansluiting) gebruik ik een geluidskaart met midi ingang (Esi Juli@, inmiddels ook oud aan het worden).
Problem solved.

Brouwser voor Windows XP

door soundman2 @, Wouw, 08-01-2015, 17:15 (3597 dagen geleden) @ Laurens

Die Office Deskjet is al meer dan 10 jaar oud.
De scanjet 4c is bijna 20 jaar oud.
Ik vind dat je dan als fabrikant zo langzamerhand niet meer verplicht bent om nieuwe drivers te schrijven. Als je toch echt die specifieke apparatuur wil gebruiken, kun je kijken of er een hobbyist is die een linux driver er voor heeft geschreven...

Voor mijn negatievenscanner (uit 2004, geen win 7 drivers) gebruik ik XP in een virtual machine. Voor mijn midi keyboard (eveneens geen win 7 drivers voor de USB-midi aansluiting) gebruik ik een geluidskaart met midi ingang (Esi Juli@, inmiddels ook oud aan het worden).
Problem solved.

Oud of niet oud, ik vraag me toch af waarom zoiets als dubbelzijdig printen steeds weer andere commando's nodig heeft. Geen enkele gebruiker vraagt daarom. Je kunt de drivers voor geheel nieuwe niet eerder bestaande functies gewoon uitbreiden. De driver kan tegen een pc vertellen wat die nodig heeft als je de printer herinstalleert. Die driver kent de nieuw ontwikkelde features niet en die worden dan ook niet geïnstalleerd. Hoe moeilijk kan het zijn.

Soundman2

Brouwser voor Windows XP

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-01-2015, 19:28 (3596 dagen geleden) @ soundman2

Daar ben ik het helemaal mee eens. HP heeft dat op papier aardig voorelkaar met een eigen universele taal (nouja, meerdere versies daarvan, maar komt in de buurt), maar als hun universele drivers dan vervolgens de eigenschappen van de printer niet herkennen en volledig kunnen benutten heeft dat weinig nut.

Brouwser voor Windows XP

door snameroc @, Etten Leur, 08-01-2015, 15:46 (3597 dagen geleden) @ soundman2

Voor die scanner bestaat een hele goede driver die is alleen niet gratis.
Je mag hem wel een maand gratis proberen of hij goed werkt voor je moet betalen.

Ik zou zeggen probeer het eens Vuescan.

Johan

Brouwser voor Windows XP

door soundman2 @, Wouw, 08-01-2015, 17:16 (3597 dagen geleden) @ snameroc

Bij de scanner is het grootste probleem, dat de scsi kaart in geen enkele pc meer past.

Soundman2

Brouwser voor Windows XP

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-01-2015, 20:30 (3596 dagen geleden) @ soundman2

Bij de scanner is het grootste probleem, dat de scsi kaart in geen enkele pc meer past.

Ik heb 2 scanners die via scsi zijn aangesloten. 3 jaar geleden heb ik een moederbord uitgezocht waar de 20 jaar oude scsi kaart wel in past.

Bij een kant en klare pc die je zo in de winkel haalt zal het een stuk moeilijker zijn om iets te vinden dat past, maar als je zelf de pc samenstelt is er nog wel wat mogelijk.

Voor hardware (en ook software) die niet meer onder Windows7 werkt heb ik op mijn pc een dual boot met Win7 en WinXP.

Brouwser voor Windows XP

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-01-2015, 15:29 (3597 dagen geleden) @ v1ncent

Voor de volledigheid: Firefox gebruikt bij mijn weten de Gecko engine, die niet met webkit te maken heeft.

Brouwser voor Windows XP

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 08-01-2015, 20:59 (3596 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ah ja dat is waar ook. Had ik kunnen weten.. :-D

--
TB-303 <3

Brouwser voor Windows XP

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 08-01-2015, 17:07 (3597 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Fons,

Dat is waarschijnlijk niet echt een bewuste actie van MS geweest, maar meer een kwestie dat IE8 behoorlijk verouderd is, zodat sitebouwers geen rekening meer houden met daarvoor specifieke afwijkingen (MS hield zich in het verleden slecht aan standaarden). Of misschien werken javascript of flash in jouw IE niet meer helemaal goed.

Ja, dat is allemaal wel mooi en aardig, maar ik kreeg wel de boodschap dat als ik zou upgraden naar Windows 8 het wel allemaal weer prima in orde zou komen.
(Ja, aan me hoela dus!!) :fy
Ik wil XP juist houden vanwege de printerdrivers.
Heus niet vanwege mijn internetbankieren.

Mijn oude HP PSC500 (13 jaar 0ud) werkt daar nog steeds prima op.
Die printer gebruik ik af en toe nog.

Groeten van Fons

Brouwser voor Windows XP

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-01-2015, 19:26 (3596 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Gelukkig heb je nu weer een workaround om toch op XP te blijven. Bij mij is de vervanging ook een kwestie van langere adem; een van de twee XP-machines waar ik dagelijks op werkte is wegens defect vervangen door een Windows 7 machine. De andere machine is feitelijk te traag om op een aantal punten goed mee te komen en zal t.z.t. vervangen worden door een Windows 8.1 machine. Misschien pas als er ook hardware stuk is, hopelijk net iets eerder.

Brouwser voor Windows XP

door soundman2 @, Wouw, 08-01-2015, 19:58 (3596 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Gelukkig heb je nu weer een workaround om toch op XP te blijven. Bij mij is de vervanging ook een kwestie van langere adem; een van de twee XP-machines waar ik dagelijks op werkte is wegens defect vervangen door een Windows 7 machine. De andere machine is feitelijk te traag om op een aantal punten goed mee te komen en zal t.z.t. vervangen worden door een Windows 8.1 machine. Misschien pas als er ook hardware stuk is, hopelijk net iets eerder.

Ik hoor dan weer dat het beter is om meteen over te stappen op Win10. Win 8 schijnt weer zo'n tussenversie te zijn als millennium en vista die kennelijk minder stabiel geacht worden.

Soundman2

Brouwser voor Windows XP

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-01-2015, 20:16 (3596 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-01-2015, 20:24

Windows 8.1 werkt in de praktijk uitstekend. Vista is inderdaad een rampenversie: verschrikkelijk traag en soms inderdaad instabiel. Reden dat er dergelijke verhalen over 8 en 8.1 in omloop zijn is vanwege de compleet omgegooide bediening, die echter met een klein stukje software doodsimpel vrijwel gelijk aan die van Windows 7 te maken is. Een tussenversie, omdat MS die keuze zelf vergat aan te bieden. Naar mijn idee niet omdat het slecht inelkaar zit.

Brouwser voor Windows XP

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 08-01-2015, 20:05 (3596 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zo denk is er dus ook over. ;-)

Brouwser voor Windows XP

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 08-01-2015, 21:17 (3596 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Zo heb ik hier ook nog een XP bak staan die ik gebruik om een paar oude jaren '80 racksamplers van Roland te voorzien van samples. Het programma draait alleen op win98 en winxp en krijg het in een virtuele machine niet aan de praat. Heb deze pc wel aan mijn interne netwerk hangen maar niet aan het internet. Gelukkig geen meldingen dat ik moet upgraden :-P

--
TB-303 <3