wima capacitor 0,1/0,2
wima capacitor
door Bapaktua , Haarlem, 10-01-2015, 10:24 (3612 dagen geleden) @ jacco
Gezocht, te koop of afbeelding??
ruud PA0ROJ
Philips resistor
door Leo Snoeren , Dongen, 10-01-2015, 12:52 (3612 dagen geleden) @ jacco
Philips resistor 10k, 0,2W
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
wima capacitor
door jacco , Dordrecht, 10-01-2015, 13:07 (3612 dagen geleden) @ jacco
deze zoek ik voor mijn cd speler wima capacitor
wima capacitor
door v1ncent , Bredevoort, 10-01-2015, 13:50 (3612 dagen geleden) @ jacco
Wat voor een cd-speler? Wat voor Wima capacitor? Is 'ie defect?
Beetje een raar topic zo
--
TB-303 <3
wima capacitor
door jacco , Dordrecht, 10-01-2015, 14:54 (3612 dagen geleden) @ v1ncent
voor een Philips cd 600
waarde o,1
wima capacitor
door soundman2 , Wouw, 10-01-2015, 15:45 (3612 dagen geleden) @ jacco
Gewijzigd door soundman2, 10-01-2015, 16:03
voor een Philips cd 600
waarde o,1
Volgens mij horen daar SMD condensatoren. Ze dienen voor ontkoppeling. De gelaagde SMD's zijn veel geschikter dan de gewikkelde WIMA's
Zoveel SMD's tegelijk stuk heb ik nog niet meegemaakt, soms eentje gebroken oid.
Als het een poging is om te recappen, dan zit je helemaal op het verkeerde pad. Het middel is erger dan de kwaal en alleen geboren in de hoofden van audiofielen, die echt niet weten hoe het werkt. Een zinloze actie derhalve.
Helaas valt dat niet te meten, omdat de techniek nog niet zo ver is.
Soundman2
wima capacitor
door jacco , Dordrecht, 10-01-2015, 16:29 (3612 dagen geleden) @ soundman2
dus maar de hoop opgeven met deze cd speler
wima capacitor
door soundman2 , Wouw, 10-01-2015, 16:33 (3612 dagen geleden) @ jacco
dus maar de hoop opgeven met deze cd speler
Hoeft niet, maar de kans dat je hem op deze manier kunt repareren is uitertst klein.
Volgens mij staat er in de docu een foutzoekboom. misschien leidt die wel tot resultaat.
Van deze printen zijn wel problemen bekend, maar om die allemaal op te noemen.
Wat is eigenlijk de klacht van het apparaat?
Soundman2
wima capacitor
door jacco , Dordrecht, 10-01-2015, 16:59 (3612 dagen geleden) @ soundman2
ruis over de uitgang als ik mijn vinger er bij houw is het weg
wima capacitor
door henk43 , Bovensmilde, 10-01-2015, 20:13 (3611 dagen geleden) @ soundman2
voor een Philips cd 600
waarde o,1
Als het een poging is om te recappen, dan zit je helemaal op het verkeerde pad. Het middel is erger dan de kwaal en alleen geboren in de hoofden van audiofielen, die echt niet weten hoe het werkt. Een zinloze actie derhalve.
Helaas valt dat niet te meten, omdat de techniek nog niet zo ver is.Soundman2
Helemaal mee eens
henk
wima capacitor
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 10-01-2015, 20:36 (3611 dagen geleden) @ henk43
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-01-2015, 20:42
Ik meen dat er wel degelijk een meetbare verbetering kan zijn (sommige spelers gebruiken af fabriek ook gewoon foliecondensatoren, maar dat kost ruimte).
Wel heb ik er als reparatiestrategie hetzelfde idee over als jullie: door willekeurig componenten te vervangen is het een bijzonder toeval als je de fout vind.
Gewoon ouderwets foutzoeken, bijvoorbeeld door het signaal te volgen levert vaak al meer op, en bovendien is de kans dan kleiner dat je nieuwe fouten introduceert.
Uitzondering hierop is het vervangen van onderdelen die op basis van ervaring (statistisch) worden aangewezen als veroorzaker van een specifieke klacht. Dan loont het qua tijd vaak om gewoon eerst die te vervangen en dan pas te gaan zoeken. Dat lijkt me hier echter niet het geval.
Andere uitzondering hierop is het 'doorsolderen' of 'nasolderen' van printplaten als de storing bijvoorbeeld lijkt op te treden als je de printplaat buigt of ertegen tikt. Dan loont het vaak niet om precies die ene losse soldering te zoeken en soldeer je de hele omgeving na.
Je zou in dit geval ook eens kunnen proberen of de storing tik- of buiggevoelig is.
Zou je er niet uitkomen, op mfbfreaks.com zit veel specifieke ervaring met philips geluidsapparatuur uit laatste 30 jaar van de afgelopen eeuw dus misschien schudt daar iemand ook nog wel wat bruikbare tips uit zijn mouw.
wima capacitor
door henk43 , Bovensmilde, 10-01-2015, 21:01 (3611 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik meen dat er wel degelijk een meetbare verbetering kan zijn (sommige spelers gebruiken af fabriek ook gewoon foliecondensatoren, maar dat kost ruimte).
Wel heb ik er als reparatiestrategie hetzelfde idee over als jullie: door willekeurig componenten te vervangen is het een bijzonder toeval als je de fout vind.
Gewoon ouderwets foutzoeken, bijvoorbeeld door het signaal te volgen levert vaak al meer op, en bovendien is de kans dan kleiner dat je nieuwe fouten introduceert.
Uitzondering hierop is het vervangen van onderdelen die op basis van ervaring (statistisch) worden aangewezen als veroorzaker van een specifieke klacht. Dan loont het qua tijd vaak om gewoon eerst die te vervangen en dan pas te gaan zoeken. Dat lijkt me hier echter niet het geval.
Andere uitzondering hierop is het 'doorsolderen' of 'nasolderen' van printplaten als de storing bijvoorbeeld lijkt op te treden als je de printplaat buigt of ertegen tikt. Dan loont het vaak niet om precies die ene losse soldering te zoeken en soldeer je de hele omgeving na.
Je zou in dit geval ook eens kunnen proberen of de storing tik- of buiggevoelig is.
Hallo Maarten,
Natuurlijk heb je gelijk.Ook ik heb modificaties uitgevoerd , preventief componenten uitgewisseld en printen doorgesoldeerd .Maar bij printplaten gaf het mij toch de grootste voldoening(en zekerheid )als ik met een loupe een aansluitpunt op een "eilandje" zag zitten wat veel bij trafo,s voorkwam.
En van domweg recappen heb ik veel nare gevolgen gezien ook aan de printplaat zelf. En een ingebouwde storing is vaak moeilijker te vinden dan een "normale" .
gr. henk
wima capacitor
door jacco , Dordrecht, 10-01-2015, 22:18 (3611 dagen geleden) @ henk43
storing gevonden een slechte Elco nu ruist hij niet meer
wima capacitor
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 11-01-2015, 00:07 (3611 dagen geleden) @ jacco
Netjes!
Te laat voor jou als advies en misschien wist je het al, maar slechte elco's laten zich behalve door meten in veel gevallen ook wel opsporen door ze even te verwarmen (haardroger of als je het heel lomp wilt doen met de soldeerbout) en eventueel daarna weer af te koelen (koudespray).
wima capacitor
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 11-01-2015, 00:11 (3611 dagen geleden) @ henk43
Jep, die eilandjes komen me zeer bekend voor.
Ik zat met mijn gedachten wat doorsolderen betreft een beetje bij sommige prints met loszittende SMD onderdelen, of van die leuke met veel omgevouwen draadjes (Thomson ICC5 anyone?) die er of allemaal prima uitzien of allemaal matig tot slecht. Dan ben je even een uurtje aan het solderen.
wima capacitor
door soundman2 , Wouw, 11-01-2015, 10:09 (3611 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Jep, die eilandjes komen me zeer bekend voor.
Ik zat met mijn gedachten wat doorsolderen betreft een beetje bij sommige prints met loszittende SMD onderdelen, of van die leuke met veel omgevouwen draadjes (Thomson ICC5 anyone?) die er of allemaal prima uitzien of allemaal matig tot slecht. Dan ben je even een uurtje aan het solderen.
Berucht waren de eerste dubbelzijdige printen, waarbij de doorverbindingen werden gemaakt door de uitlopers van draadbruggen en onderdelen aan twee zijden te solderen. Later werden de draadbruggen alleen aan de onderzijde gesoldeerd en boven in het midden. Doordat de uitzetting van koper anders is als van printmateriaal krompen de "doormetalliseringen" los met allerlei storingen tot gevolg.
Met de echte doorgemetalliseerde printen was dat over.
Soundman2