wima capacitor (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-01-2015, 20:36 (3611 dagen geleden) @ henk43
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-01-2015, 20:42

Ik meen dat er wel degelijk een meetbare verbetering kan zijn (sommige spelers gebruiken af fabriek ook gewoon foliecondensatoren, maar dat kost ruimte).

Wel heb ik er als reparatiestrategie hetzelfde idee over als jullie: door willekeurig componenten te vervangen is het een bijzonder toeval als je de fout vind.

Gewoon ouderwets foutzoeken, bijvoorbeeld door het signaal te volgen levert vaak al meer op, en bovendien is de kans dan kleiner dat je nieuwe fouten introduceert.

Uitzondering hierop is het vervangen van onderdelen die op basis van ervaring (statistisch) worden aangewezen als veroorzaker van een specifieke klacht. Dan loont het qua tijd vaak om gewoon eerst die te vervangen en dan pas te gaan zoeken. Dat lijkt me hier echter niet het geval.

Andere uitzondering hierop is het 'doorsolderen' of 'nasolderen' van printplaten als de storing bijvoorbeeld lijkt op te treden als je de printplaat buigt of ertegen tikt. Dan loont het vaak niet om precies die ene losse soldering te zoeken en soldeer je de hele omgeving na.

Je zou in dit geval ook eens kunnen proberen of de storing tik- of buiggevoelig is.

Zou je er niet uitkomen, op mfbfreaks.com zit veel specifieke ervaring met philips geluidsapparatuur uit laatste 30 jaar van de afgelopen eeuw dus misschien schudt daar iemand ook nog wel wat bruikbare tips uit zijn mouw.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks