Tsjonge wat klein is dat (Toestel of techniek)
Geinspireerd door de bijdragen van 1 of 2 weken terug heb ik ook een luciferdoosradio gebouwd. Op het afstemwiel achterop zijn drie stations gemarkeerd.
Ik had nog een zakje MK484 ICs liggen, deze zijn vergelijkbaar met de ZN414 die in het project werden genoemd. Maar tjonge, als je probeert al die zooi in een lucifersdoosje te stampen kom je er pas achter hoe verrekte klein zo'n doosje is (buitenmaten 53x35x17mm)! De klaargelegde AAA batterij kon er echt niet meer in en daar is een AG13 knoopcel voor in de plaats gekomen. De C1 (blauw) hoort eigenlijk heel dicht op het IC te zitten maar gelukkig heb ik geen last van genereren. Het toestelletje weegt 24 gram met batterij maar ex headset.
Ik kan er drie zenders mee horen: 747AM, Groot Nieuws en Paradijs, die nog het duidelijkst eigenlijk. 's Avonds hoor ik ook nog zachtjes wat Franse en Duitse klanken maar te zwak om het maar te verstaan.
De lucifers kwamen ook nog goed van pas trouwens. Ik wilde van een oortelefoontje de schelpen in serie zetten, dat geeft 4x zoveel vermogen omdat het met vrijwel constante stroom gaat. Maar die draden zijn vrijwel niet te solderen, ik moest ze eerst in een vlammetje houden om allerlei zooi eraf te branden.
Hier is nog het schema: