Tsjonge wat klein is dat (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-01-2015, 15:02 (3609 dagen geleden)

Geinspireerd door de bijdragen van 1 of 2 weken terug heb ik ook een luciferdoosradio gebouwd. Op het afstemwiel achterop zijn drie stations gemarkeerd.

[image]

Ik had nog een zakje MK484 ICs liggen, deze zijn vergelijkbaar met de ZN414 die in het project werden genoemd. Maar tjonge, als je probeert al die zooi in een lucifersdoosje te stampen kom je er pas achter hoe verrekte klein zo'n doosje is (buitenmaten 53x35x17mm)! De klaargelegde AAA batterij kon er echt niet meer in en daar is een AG13 knoopcel voor in de plaats gekomen. De C1 (blauw) hoort eigenlijk heel dicht op het IC te zitten maar gelukkig heb ik geen last van genereren. Het toestelletje weegt 24 gram met batterij maar ex headset.

[image]

Ik kan er drie zenders mee horen: 747AM, Groot Nieuws en Paradijs, die nog het duidelijkst eigenlijk. 's Avonds hoor ik ook nog zachtjes wat Franse en Duitse klanken maar te zwak om het maar te verstaan.

De lucifers kwamen ook nog goed van pas trouwens. Ik wilde van een oortelefoontje de schelpen in serie zetten, dat geeft 4x zoveel vermogen omdat het met vrijwel constante stroom gaat. Maar die draden zijn vrijwel niet te solderen, ik moest ze eerst in een vlammetje houden om allerlei zooi eraf te branden.

Hier is nog het schema:

[image]

Tsjonge wat klein is dat

door ruudtx @, Utrecht, 13-01-2015, 16:35 (3609 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Leuk dat je er Paradijs mee kan ontvangen (de 1584 zender bij Stadion)
Hij klinkt helderder wegens betere afregeling en wat bredere bandbreedte, 6 ipv 4,5 kHz. Dat mag tegenwoordig.

Tsjonge wat klein is dat

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-01-2015, 19:16 (3609 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Hallo Gerard.,

Zo, jij hebt je winteravonden leuk besteed zo te zien en het gepriegel nog in een origineel doosje gebouwd, die van mij zit in een binnenwerkje van polyester printplaat passend in wel het originele buitendoosje.

Een iets ander ontwerp als die van mij met 2 torren.

De enige aardige zender vind ik is radio 5 (747 AM) maar gaat helaas september uit de lucht althans dan alleen nog via DAB+

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tsjonge wat klein is dat

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-01-2015, 20:26 (3608 dagen geleden) @ Hans van Kampen

die van mij zit in een binnenwerkje van polyester printplaat
passend in wel het originele buitendoosje.

Naar die uitvoering had ik juist een beetje afgunstig gekeken. Want met die aaneengelijmde plaatjes is je binnenwerk denk ik wel mechanisch wat sterker.

Een iets ander ontwerp als die van mij met 2 torren.

Heb jij helemaal geen IC erin? Ik weet wel dat jee radiootje kunt maken met 2 transistors, maar wat je ook vaak ziet is 1 zo'n ICtje en dan een tor erachter als versterker.

De enige aardige zender vind ik is radio 5 (747 AM) maar gaat

Die Radio Paradijs van Ruudtx is ook zo gek nog niet hoor! Leuke gouwe ouwen de hele tijd, ook 's avonds als Radio 5 de hele avond over de ethiek van xeno-orgaantransplantaties loopt te discussieren. Maar met alle respect voor Ruud, het vermogen dat hij heeft daarvan kan ik niet eens koffie zetten! Dus waar jij woont kun je dat niet horen denk ik, het is echt iets voor Utrecht-Oost en omstreken. In de avond vind ik die radio 5 niet meer zo leuk als overdag.

Ik zou nu denk ik eens iets met een MK484 willen maken voor de Lange Golf, om nog net even de laatste LG zenders de laatste adem uit te horen blazen. Dan wel even eerst Frans leren want ik hoor op LG acht zenders en vijf zijn franstalig! Deutschlandfunk is nou weg en op 153kHz hoor ik een Roemeense zender met gezellige zigeunermuziekjes.

Tsjonge wat klein is dat

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-01-2015, 21:10 (3608 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik heb er geen enkel ic-tje in, slechts 2 torren maar het schema'tje heb ik helaas niet meer.

Ja radio 5 is in de avond een heleboel gepraat, ik luister alleen door de week overdag op mijn werk tot grote ergernis van enkele jonge collega's die naar SLAM-FM luisteren of Q-Music.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tsjonge wat klein is dat

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-01-2015, 21:16 (3608 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik moet er nog wel even bij vermelden dat ik er een hoog Ohmig oortelefoontje op heb dus de versterking zal wel meevallen bij mijn toestelletje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tsjonge wat klein is dat

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 14-01-2015, 05:30 (3608 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Gerard, 14-01-2015, 05:36

Wellicht is het "2-transistor" schema iets als hieronder:

http://home.kpn.nl/nostronica/Twee-transistorradio-1.jpg

Groeten,

Gerard

Tsjonge wat klein is dat

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-01-2015, 11:43 (3608 dagen geleden) @ Gerard

Zou zomaar kunnen Gerard maar ik kan mij niet herinneren dat er een diode in zit althans ik zie er geen een zitten, ook zo lang geleden trouwens dat ik dit radio'tje bouwde.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tsjonge wat klein is dat

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 20-01-2015, 15:58 (3602 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik moet er nog wel even bij vermelden dat ik er een hoog Ohmig oortelefoontje op heb dus de versterking zal wel meevallen bij mijn toestelletje.

;-)
Hans

Er zijn zover bekend geen gevoeliger oortelefoontjes dan kristaloortelefoontjes en ze zijn nog steeds te koop. Alleen zijn ze zo hoogohmig dat er in deze schakeling een weerstand parallel geschakeld moet worden in verband met de DC-instelling van de transistor. Naar schatting ergens tussen de 220E en 1k.

petrus bitbyter