Sailor marifoon rt144c (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-01-2015, 14:54 (3605 dagen geleden) @ Fred
Gewijzigd door Maurice, 17-01-2015, 15:19

Eerst trek je die stekker van de handset er uit.
Immers een druk op die sleutel dat hij gaat zenden levert je de grootste bekeuring op.
Waarom omdat dat ding heden nog steeds alle kanalen in dienst zijn tbv scheepvaart.
En verstoren van dat verkeer kan grote gevolgen hebben.

en een 27mc antenne voor een apparaat op 150mHz is natuurlijk niet goed.
ANtenne 144-163 moet je hebben bv een CX4 of een VHF0. Marifoon antenne.

Tja zal je antwoord geven.
Moet je bij mij zijn ik repareer die dingen als beroep.
Tevens daar ik zelf ook "hobby" schipper ben bedien ik hem zelf ook.

Je woont in Hoogezand-Sappermeer.
Nu valt er op dat kanaal langs de A7 betreft scheepvaart verkeer niet zo veel te beleven.
Denk in de zomer op die plas wat meer met bootjes.
Er wordt gecommuniceerd door schepen alleen als het moet en op bepaalde kanalen.
Kijk in je regio naar bruggen en sluizen.

Kanaal 10 is algemeen oproep kanaal tussen schepen onderling.
Grootste kans dat je daar wat op ontvangt.

Kanaal 77 is algemeen praat kanaal tussen schepen waar privé op gepraat kan worden.

Kanaal 26 is de sluis DelfZijl , mogelijk dat je die nog net kunt waarnemen.

Veel kanalen mag maar op 1W uitgezonden worden.

De P kanalen zijn "vrij" te programmeren kanalen.
De boven kleine zwarte schakelaar is in de binnenvaart niet toegestaan
en moet permanent afgeschakeld worden.
Die bij gebouwde tuimelschakelaar waar die voor is?
De 1Watt schakelaar is voor zenden met gereduceerd vermogen.
Heeft te maken met de manier hoe de boel is geprogrammeerd.
Zeevaart staat standaard alles hoogvermogen (25W) en in binnenland mag maar op bepaalde kanalen met 1W worden gezonden.

Om hem voor de binnenvaart te mogen gebruiken dient er een printje ingebouwd
te zitten waar de roepletters in geprogrammeerd zijn.
ATIS print noemt men dat. (maak maar eens een foto van de binnenkant.
Deze roepletters krijg je op naam van het schip en hoort bij elkaar.

De 4 buitenste schroeven losmaken en kan de buitenkap er af.
Binnenframe 1 set schroeven uit nemen , 2e set enkel wat oplossen, zie je zo.
en klapt toestel open.

Je marifoon ziet er nog keurig uit, kom ze wel eens flink beroerder tegen.
Ding is uit de jaren 80.
Gewoon ijzersterk deze marifoons.

Marifoonkanalen Noord-Nederland
Omschrijving Naam Kanaal

Den Oever Stevinsluis 20
Den Oever Havendienst 11
Kornwerderzand Lorentzsluizen 18
Waddenzee Centrale Meldpost 04
Lauwersoog Havenkantoor 11
Vlieland Havenmeester 12
Terschelling Havendienst 12
Terschelling Jachthaven 31
Ameland Verkeerspost 27
Schiermonnikoog Verkeerspost 05
Harlingen Havendienst 11
Harlingen Tjerk Hiddesluis 22
Delfzijl Havendienst 66
Delfzijl Zeesluis 26
Eemskanaal sluis en brug 64
IJsselmeer Centrale Melpost 01


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum