Een bijzonder kiesgeheugen (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 19-01-2015, 10:47 (3683 dagen geleden) @ Peter1952

Loek, zeker weten een mooi en duidelijk verhaal! Eens heel wat anders dan radiotechniek, maar daarom niet minder interessant. Ik lees je verhalen altijd graag.

Groeten,
Peter

Hallo Peter,

Het maakt mij niet uit of het nu om een radio gaat of iets anders, als het maar met techniek te maken heeft.

Ik kan dagen bezig zijn met de restauratie van een oude radio, maar ook dagen aan bijvoorbeeld dit kiesgeheugen.
Eerst moet je uitzoeken hoe het geheugen werkt. Er is bijna niets meer van terug te vinden op papier.
Daarna moet je gaan nadenken hoe je het apparaat weer tot leven kan wekken.
Ik gebruik daar meestal een microprocessor voor. In dit geval had je al 15 poorten (in en uitgangen) nodig voor aansturing van het display, spoelen, afvragen toetsen, etc.
Om de aansturing van de twee displays mogelijk te maken moet je eerst de datasheets (17 bladzijde) bestuderen. Daarna moet je een subroutine schrijven. Ik doe alles in Basic met BASCOM. Dit is een bijzonder krachtige compiler. Je kan er alles mee. En dan moet je het geheel nog voor demonstraties in een kast bouwen. Vooral de combinatie van oude en nieuwe techniek is erg leuk.

Met vriendelijke groet,

Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks