Na lange tijd ook weer MFB (Toestel of techniek)
Hallo,
Al geruime tijd geleden een 22AH305 , 22AH103 en N5846 van als ik me niet vergis Henk Laroi overgenomen.
Ik verveelde me in het weekend en dacht oke nu moet het er maar eens van komen.
Bij de versterker hoefde ik alleen maar de contacten schoon te maken en af te regelen.
De tuner was iets mis mee , die ontving wel zenders , en op preselect ging dat goed maar handmatig afstemmen gaf problemen.
Hoog in de fm band ging dat nog wel goed , maar onder de pakweg 100Mhz ontving ik 3 zenders en een hoop gekraak tijdens het afstemmen.
Leek een beetje op problemen met een varco.
Echter dit toestel gebruikt geen varco voor het afstemmen op de fm maar varicap afstemming.
De boosdoener was snel gevonden , de potmeter die voor de afstemming zorgd was geheel geoxideerd.
Deze en alle andere contacten en een potmeter schoongemaakt en hij functioneerde weer.
De boxen heb ik ooit bij een kringloop vandaan getoverd.
Eentje werkte naar behoren en de ander was een condensator kapot op de ingangsprint na vervanging gaf ie weer geluid maar wel weinig laag.
Om de fout snel te vinden heb ik hem doorgefloten met de toonfiets en gezocht met de scoop.
Bij de 3e tor in de lijn was het mis , de sinus zag wel erg raar uit op de emittor.
Dit werd veroorzaakt door een printbreuk in de grote print waardoor in de versterker van het laag en terugkoppeling de +7 ontbrak.
Ik heb de zichtbare breuken schoongemaakt , daarna de ontzette print weer op zijn plek gebracht en de breuken gesoldeerd.
Als laatste heb ik voor de zekerheid 5 cm rondom de breuken de printbanen doorgepiept met de multimeter , dit was echter in orde.
Toen functioneerde ook de 2e box ook weer.
Als laatste heb ik de ruststroom van de eindtrappen en terugkoppeling van
beide boxen afgeregeld.
De N5846 heeft het bekende probleem met de vergane tandwielen in het loopwerk.
Deze zijn onderweg en worden later geplaatst.
De tuner en versterker heb ik met een sopje afgewassen , de N5846 krijgt deze behandeling als de tandwielen vervangen worden.
Als cd speler heb ik een Kenwood in gebruik bij dit set.
En de bandrecorder heb ik een paar beurzen geleden gekocht van Maarten Bakker en na een servicebeurt functioneerd ie weer.
Ik kan me al langere tijd voor de kop slaan dat ik de N4520 verkocht heb.
Het enige wat ik er nog van heb zijn enkele bespeelde grote spoelen , waaronder een zelf opgenomen op 38cm/sec.
Maar in de toekomst ga ik toch weer een N4520 aanschaffen voor bij dit set.
Nog sterker , ik heb dit set gekocht omdat het zo goed bij de N4520 past (die op dat moment al verkocht was) omdat ik toen al wist dat er weer een N4520 zou komen hahahaha.
Gr Bjorn