Na lange tijd ook weer MFB (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 26-01-2015, 14:22 (3596 dagen geleden)

Hallo,

Al geruime tijd geleden een 22AH305 , 22AH103 en N5846 van als ik me niet vergis Henk Laroi overgenomen.
Ik verveelde me in het weekend en dacht oke nu moet het er maar eens van komen.
Bij de versterker hoefde ik alleen maar de contacten schoon te maken en af te regelen.
De tuner was iets mis mee , die ontving wel zenders , en op preselect ging dat goed maar handmatig afstemmen gaf problemen.
Hoog in de fm band ging dat nog wel goed , maar onder de pakweg 100Mhz ontving ik 3 zenders en een hoop gekraak tijdens het afstemmen.
Leek een beetje op problemen met een varco.
Echter dit toestel gebruikt geen varco voor het afstemmen op de fm maar varicap afstemming.
De boosdoener was snel gevonden , de potmeter die voor de afstemming zorgd was geheel geoxideerd.
Deze en alle andere contacten en een potmeter schoongemaakt en hij functioneerde weer.

De boxen heb ik ooit bij een kringloop vandaan getoverd.
Eentje werkte naar behoren en de ander was een condensator kapot op de ingangsprint na vervanging gaf ie weer geluid maar wel weinig laag.
Om de fout snel te vinden heb ik hem doorgefloten met de toonfiets en gezocht met de scoop.
Bij de 3e tor in de lijn was het mis , de sinus zag wel erg raar uit op de emittor.
Dit werd veroorzaakt door een printbreuk in de grote print waardoor in de versterker van het laag en terugkoppeling de +7 ontbrak.
Ik heb de zichtbare breuken schoongemaakt , daarna de ontzette print weer op zijn plek gebracht en de breuken gesoldeerd.
Als laatste heb ik voor de zekerheid 5 cm rondom de breuken de printbanen doorgepiept met de multimeter , dit was echter in orde.
Toen functioneerde ook de 2e box ook weer.
Als laatste heb ik de ruststroom van de eindtrappen en terugkoppeling van
beide boxen afgeregeld.

De N5846 heeft het bekende probleem met de vergane tandwielen in het loopwerk.
Deze zijn onderweg en worden later geplaatst.

De tuner en versterker heb ik met een sopje afgewassen , de N5846 krijgt deze behandeling als de tandwielen vervangen worden.

Als cd speler heb ik een Kenwood in gebruik bij dit set.
En de bandrecorder heb ik een paar beurzen geleden gekocht van Maarten Bakker en na een servicebeurt functioneerd ie weer.

Ik kan me al langere tijd voor de kop slaan dat ik de N4520 verkocht heb.
Het enige wat ik er nog van heb zijn enkele bespeelde grote spoelen , waaronder een zelf opgenomen op 38cm/sec.
Maar in de toekomst ga ik toch weer een N4520 aanschaffen voor bij dit set.
Nog sterker , ik heb dit set gekocht omdat het zo goed bij de N4520 past (die op dat moment al verkocht was) omdat ik toen al wist dat er weer een N4520 zou komen hahahaha.

Gr Bjorn

[image]

Na lange tijd ook weer MFB

door snameroc @, Etten Leur, 26-01-2015, 17:20 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Bjorn,

Het geluid uit de mfb boxen is onovertroffen naar mijn belevenis.
Eigenlijk hoort bij de 305 een ander deck maar dat wist je wel waarschijnlijk.
Ik heb de 306 versterker, de 106 tuner en de n5361 recorder.
Maar ik heb ook nog een 305 en 103 op de strijkkamer.

Je moet het toch ergens bewaren niet waar?

Dat van die tuner zijn bekende ouderdomskwaaltjes ui deze serie, eigenlijk is er maar een remedie dagelijks gebruiken.

Veel plezier ermee.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-01-2015, 22:03 (3595 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Loop de kringloop eens af voor een andere CD speler.

Bv een rechte zwarte dan op maat waarvan je het front schoonpoetst is misschien ook een idee.
Met een print plak je dan wel weer wat tekst er op.

Of zoek een Philips CD 471 die waren er ook in het zilver.

Maar goed,
Leuke set zo en MFB is en blijft perfect.

door Bjorn Kusters @, 26-01-2015, 22:37 (3595 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Laatst bij de kringloop een mooie zilvere gezien compleet met versterker tapedeck en tuner , Was een paar jaar jonger als dit set.
Eerst wilde ik het kopen alleen al voor de cd.
Maar cd's lezen kon ie niet meer (kan vuile lens zijn maar ook een lazer die op is) , een display deed het niet meer enz enz.
Toen heb ik het set maar laten staan en besloten hier mee verder te gaan.
Ik geraak wel aan een beetje bijpassend cd speler , wie weet die op mp.
Tja een N4520 zit er momenteel nog niet in hahaha , maar ik heb geduld er mee , vroeg of laat loop ik er een tegen het lijf.

Gr Bjorn

door Bjorn Kusters @, 26-01-2015, 22:40 (3595 dagen geleden) @ snameroc

Hallo,

MFB heeft een goede weergave , maar de 9004/9007 combi gaat hij niet vervangen , dat blijft de 1e instalatie.
En heb ik zin om stereo geluid te horen dan zet ik het MFB set aan:D
Gewoon afwisselen , dan blijft het ook beetje in gebruik , anders staat het maar te staan zoals zo veel dingen hier.

Gr Bjorn

Na lange tijd ook weer MFB - N5846 werkt ook weer

door Bjorn Kusters @, 27-01-2015, 15:48 (3595 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo,

Vanmorgen de nieuwe tandwielen en snaar voor de N5846 ontvangen.
Vanmiddag maar eens begonnen met het vervangen van de twee slechte tandwielen.
Dit was vrij snel gepiept alleen ik heb een tandwieletje aan moeten passen.
Op de manier zoals beschreven op MFB freaks werkt het niet.
Dan zit het tandwiel te diep en loopt het tegen het tandwiel voor het afspelen aan zodra je vooruit wil spoelen.
Als je het monteerd zoals op MFB freaks beschreven heb je erg veel speling op de as waar het tandwiel op zit , dit kan nooit de bedoeling zijn.
Op het bewuste tandwieletje zat aan een kant een "asje" dit heb ik ingekort zodat het tandwieletje met minimale speling in het midden van het andere tandwieletje loopt.
Tijdens het testen bleken twee segmenten het cijferdisplay niet te werken en ergens kwam er een vreemd signaal binnen.
Het eerste was een slecht contact op een van de printhouders (hmm familie van de K12?).
Het 2e bleek een schakelaar te zijn die beetje vuil was.
Na montage werkt alleen de peak hold van de VU meter niet , maar dit laat ik nog even zo , hier zal ik later naar zoeken.

Het deck geeft een goed geluid , verbazend goed eigenlijk.
Ik ken het geluid vanaf cassette alleen als een dof geluid , maar dat is hier helemaal niet het geval.

Gr Bjorn