Marantz model 2015 rechter kanaal sputtert (Toestel of techniek)

door Daan2810, 01-02-2015, 19:46 (3592 dagen geleden)

Hallo ik heb een marantz versterker staan alleen hij heeft de volgende klacht het linker kanaal werkt prima maar het rechter kanaal klinkt zeer slecht als ik de volume potmeter open draai hoor ik de muziek maar het klinkt alsof je een speaker hoort die bijna is door gebrand ik heb de eind transistoreb al im gewisseld maar effect blijft het zelfde weet iemand hier raad mee

Marantz model 2015 rechter kanaal sputtert

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-02-2015, 20:07 (3592 dagen geleden) @ Daan2810

Hallo Daan,

Heb je van de signaalbron (CD, tuner o.i.d.) ook de stekkers gewisseld L en R naar de versterker? Als het rechter kanaal slecht blijft zit de fout idd in de versterker, mogelijk een slecht contact ergens, bij mijn Technics eindbak ooit een relais.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Daan2810, 01-02-2015, 20:24 (3592 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Net even gekeken de fout zit in de rechter versterker dat kunnen de elcos zijn of niet

Want de versterker is uit 1972 dus die condensatoren zijn denk ik eel aan vervanging toe

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 02-02-2015, 01:30 (3591 dagen geleden) @ Daan2810
Gewijzigd door v1ncent, 02-02-2015, 01:32

Hoi Daan,

Heb laatst mijn Akai AM2800 met exact dezelfde klacht (nou ja, bij mij was het het linker kanaal) eens op tafel gelegd. Spanningen waren allemaal in orde en snapte maar niet wat er mis mee was. Uiteindelijk uit chagrijnigheid de hele linkerkant van de versterker doorgesoldeerd en de klacht was weg!

Een aantal elco's zullen uiteraard hun levensjaren al wel voorbij zijn maar zomaar alles vervangen is zonde van je tijd en je zal de fout op die manier nooit vinden.

Succes!

--
TB-303 <3

door soundman2 @, Wouw, 02-02-2015, 12:22 (3591 dagen geleden) @ Daan2810

Hallo ik heb een marantz versterker staan alleen hij heeft de volgende klacht het linker kanaal werkt prima maar het rechter kanaal klinkt zeer slecht als ik de volume potmeter open draai hoor ik de muziek maar het klinkt alsof je een speaker hoort die bijna is door gebrand ik heb de eind transistoreb al im gewisseld maar effect blijft het zelfde weet iemand hier raad mee

Van alles vervangen tot die het doet lijkt me een vrij zinloze en tijdrovende bezigheid.
Meestal kun je bij dergelijke versterkers een onderbreking maken tussen voor en eindversterkers door middel van twee jumpers op de achterzijde, of gewoon met de tape monitor schakelaar. In het uitertste geval kun je twee elco's tussen de voor en eindtrappen met een pootje lichten.
Het moet dan vast te stellen zijn of de voor of eindversterker kraakt. Op die manier kun je van lieverlee de fout indammen.
Vaak is het helemaal geen elco of printfout, maar gewoon oxide tussen transistorpootjes. Erger nog is electrolyt uit een elcootje. Dat zie je soms helemaal niet.
Hoog tijd dus voor een systematisch onderzoek en meten met de signaaltracer en/of scope.

Soundman2