Transistorradio FM werkt niet (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 02-02-2015, 17:11 (3589 dagen geleden)

Beste Forumleden,

Nu de examens aan de universiteit zijn afgelopen heb ik weer even tijd om wat toestellen te repareren.
Ik ben vandaag terug begonnen aan de transistorradio van "Ribet Desjardins", waar ik twee maanden geleden al mee op de proppen kwam. Wat vooraf ging kan u hier lezen: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=23232

Intussen heb ik de kapotte tranistoren in het AM gedeelte vervangen door BF495 exemplaren (in plaats van de BC547 die ik er aanvankelijk in had gestoken).

Nu werkt de radio prima op midden- en lange golf.
Echter op korte golf en FM komt er absoluut geen geluid uit.

Jammer want ik luister het vaakst naar FM.

Omdat ik vermoedde dat ook de transistoren in het FM gedeelte kapot zouden zijn ben ik daarnaar op zoek gegaan. Het FM-printje zat echter volledig afgeschermd in een blikken doosje en was ontzettend moeilijk bereikbaar. Ik heb 't één en ander moeten lossolderen en losschroeven om het FM-printje te bereiken.
Op de FM print horen 2 transistoren van het type AF124. Echter bleek er eentje al vervangen te zijn geweest door een AF102.
Nu heb ik om te beginnen de massaverbindingen van die transistoren losgeknipt (het 4e pootje), maar dat heeft niks geholpen.
De 2 transistoren meten nog prima in de diodetester en geven geen sluiting naar behuizing of tussen pootjes onderling.

Nu viel me wel op dat de weerstand van T2 van collector naar massa slechts 0,1 Ohm meet. Maar dat zou best wel kunnen gezien de collector enkel maar met een spoeltje is verbonden naar de massa.

Ik ben eens gaan meten met de scoop op het printje en ik meet daar wel wat signalen, maar ik ik weet echt niet waar ik wat moet zien?
Kan ik überhaupt nog iets nakijken zonder FM-signaalgenerator?

Alvast bedankt voor de hulp. :-)

Groetjes,

"ElektroNick"

[image]

Transistorradio FM werkt niet

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2015, 18:02 (3589 dagen geleden) @ ElektroNick

De oscillator FM moet je wel met een scoop kunnen zien/meten.
Bij verdraaiing condensator moet deze ook veranderen.

Begin daar maar eens mee.

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 02-02-2015, 18:54 (3589 dagen geleden) @ Maurice

Het signaal van de oscilator kun je ook simpel oppikken met een tweede FM-radio. Stem die af op een 'leeg' plekje rond de 104 MHz en vervolgens de patient op een frequentie die 10,7 MHz lager ligt. Op de tweede radio moet dan de ruis wegvallen.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 02-02-2015, 19:00 (3589 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Het signaal van de oscilator kun je ook simpel oppikken met een tweede FM-radio. Stem die af op een 'leeg' plekje rond de 104 MHz en vervolgens de patient op een frequentie die 10,7 MHz lager ligt. Op de tweede radio moet dan de ruis wegvallen.

Dat moet ik morgenvroeg eens uitproberen!

En indien ik de oscillator zou willen oppikken met de scoop? Waar moet ik dan ergens kijken? Ik veronderstel dat ik dan een signaal van 10,7MHz moet vinden?

Groetjes,

ElektroNick

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 02-02-2015, 19:08 (3589 dagen geleden) @ ElektroNick

Hallo Nick,

Met een scoop kun je het oscillator signaal perfect zichtbaar maken, voorwaarde is dat je een scoop hebt tot minimaal 100MHz :-D :-D

Met een tweede toestel kan het een stuk eenvoudiger.....

En de 10.7 MHz kan je natuurlijk wel zien op een eenvoudige scoop, voorwaarde is wel dat je iets van signaal ontvangt (en dat doe je niet, radio is stuk....)

Probeer eerst de truc met een tweede toestel eens, werkt gegarandeerd (of niet, dan is de oscillator stuk)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-02-2015, 23:00 (3588 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door kris, 02-02-2015, 23:02

Een scoop alleen is niet voldoende, je hebt ook nog een heel goede probe nodig om in deze circuits te meten zonder dat ze stilvallen. (een Actieve RF probe dus) Even luisteren met een tweede FM radio of deze oscillator draait is echt het eenvoudigst. (of een diode probe,kan je ook zelf maken)

Zit die AF102 als RF versterker of oscillator? Overigens, De AF102 , zelfs al meet die goed is sowieso niet meer te vertrouwen. Heb je nog een AF124 op reserve?

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 03-02-2015, 10:13 (3588 dagen geleden) @ kris

Ik heb vanmorgen eens geluisterd met een tweede radio ernaast en volgens mij werkt de oscillator niet. Het was om te beginnen al niet eenvoudig om een leeg plekje te vinden (ik moest de antenne van mijn werkende radio inschuiven, anders bleef er altijd wel een zender doorkomen, hopelijk is dat geen bezwaar voor de test?).
Als ik de afstemcondensator van de patiënt dan ronddraaide rond 94MHz, dan was er geen verschil, de ruis op de werkende radio verdween niet.

Overigens, ik vermoed toch dat de grote afstemcondensator ook voor FM dient?
Want in het blikken doosje zit een tandwieltje dat een ferrietstaafje heen en weer schuift in een plastic buisje. Het staafje verdraait (normaal gezien) ook als ik aan de afstemcondensator draai (nu niet want ik heb het blikken doosje en de tandwieltjes moeten demonteren).
Fungeert dat staafje voor de FM tuner als afstemmer? Of is dat enkel iets om de selectiviteit ofzoiets te verbeteren?

De AF102 zat er als RF amplifier, inmiddels heb ik die vervangen door een AF124 die ik nog had liggen, maar dat gaf geen verschil.

Ik heb wel een scoop die tot 200MHz kan tellen, maar ik heb geen speciale probes...

Groetjes,

Nick

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 03-02-2015, 10:39 (3588 dagen geleden) @ ElektroNick

Want in het blikken doosje zit een tandwieltje dat een ferrietstaafje heen en weer schuift in een plastic buisje. Het staafje verdraait (normaal gezien) ook als ik aan de afstemcondensator draai (nu niet want ik heb het blikken doosje en de tandwieltjes moeten demonteren).
Fungeert dat staafje voor de FM tuner als afstemmer? Of is dat enkel iets om de selectiviteit ofzoiets te verbeteren?

Nick

Hallo Nick .... de afstemming van de FM gebeurt bij dit toestel inderdaad door dat ferrietstaafje dat heen en weer schuift.

Groeten .... Hugo Sneyers

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-02-2015, 14:13 (3588 dagen geleden) @ ElektroNick

De AF102 zat er als RF amplifier, inmiddels heb ik die vervangen door een AF124 die ik nog had liggen, maar dat gaf geen verschil.

Groetjes,

Nick

Het lijkt wel of je met een SEL Tunertje te doen hebt. (maak eens een foto) daar verschuiven 2 ferrietstaafjes in één buisje. (philips doet het met twee buisjes). SEL tuners zijn niet de meeste vrolijke om aan te werken. meestal zijn de varicaptrimmers defekt. (het zilver is er afgeOxideerd) Hierdoor schuift de oscillator vele Mhz op, en valt uiteindelijk stil.

Een vrije frekwentie is niet nodig, de locale oscillator is sterk genoeg om alle andere zenders weg te drukken, als de andere radio maar in de buurt staat.

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 03-02-2015, 18:59 (3588 dagen geleden) @ kris

Hierbij enkele foto's van de FM tuner.
Geen idee of het een SEL exemplaar is?

[image]

[image]

[image]

[image]

Groetjes,

Nick

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-02-2015, 22:50 (3587 dagen geleden) @ ElektroNick

nee, maar het lijkt wel er goed op, misschien een kopie. (of dit is een versie die ik niet ken)
In ieder geval zitten er dezelfde keramische trimmers op, en ze zien even zwart als op de sel tuner. het kan dus goed zijn dat ze evenals in de sel tuner hun capaciteit grotendeels verloren hebben. vervangen door betere trimmers kan dus zeker geen kwaad.

groeten

Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-02-2015, 00:29 (3587 dagen geleden) @ ElektroNick

Op basis van de gebruikte onderdelen en het nummer achterop de print zegt ik SEL, maar ik kan ernaast zitten aangezien ik die tunertjes nooit eerder gezien heb.

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 04-02-2015, 07:22 (3587 dagen geleden) @ ElektroNick

Het lege plekje hoeft niet persé rond 104 te liggen, als de patient maar ongeveer 10 MHz lager kan. Desnoods knoop je de antennes aan elkaar als alles 'vol' zit.

Je kan om dit proefje eens uit te proberen ook eerst gebruik maken van 2 werkende FM-radio's natuurlijk.

Als het vermoeden bestaat dat de kringen van jouw radio verlopen zijn, zou ik op de ontvangende radio wat meer testjes doen bij hoge en lage ontvangstfrequenties.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2015, 15:22 (3587 dagen geleden) @ kris

nee, maar het lijkt wel er goed op, misschien een kopie. (of dit is een versie die ik niet ken)
In ieder geval zitten er dezelfde keramische trimmers op, en ze zien even zwart als op de sel tuner. het kan dus goed zijn dat ze evenals in de sel tuner hun capaciteit grotendeels verloren hebben. vervangen door betere trimmers kan dus zeker geen kwaad.

groeten

Kris

Hmmm dan moet ik daarna de tuner ook weer afregelen..?
Misschien dat ik dat voorlopig maar achterwege laat.
Ik moet me eerst wat meer verdiepen in de FM-techniek denk ik, ik ben bang dat ik het probleem alleen nog erger zal maken.

Groetjes,

Nick

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-02-2015, 15:41 (3587 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door kris, 04-02-2015, 15:42

met die zwart geöxideerde trimmers is hij sowieso ontregeld, die zijn door de jaren 90% van hun capaciteit kwijt geraakt waardoor de tuner sowieso niet meer werkt. Andere trimmers erin en "halfweg" zetten geeft een redelijke kans om al iets te ontvangen.

Ik heb al verscheidene SEL tuners onder handen genomen (je vind ze in oa in Graetz en ITT radio's) . Het uitpakken is altijd een hele klus en het afregelen ook heb daar zelfs foto's van maar vreemd vind ze niet terug), maar daartussen moet je hem eerst en vooral aan de praat krijgen :-)

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2015, 15:50 (3587 dagen geleden) @ kris

Misschien dat ik op een vrije zondagmiddag als ik veel tijd en zin heb die trimmers wel eens vervang en hoop dat er dan toch al iets doorkomt.
Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten als ik er nieuwe trimmers zou instoppen? Gebruik ik dan terug keramische trimmers of van plastic?

Groetjes,

Nick

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-02-2015, 16:20 (3587 dagen geleden) @ ElektroNick

ik gebruik de klassieke "philips" trimmertjes (in plastic,met mica tussen de plaatjes) ik denk de versie 4..20pF. de voetprint is dezelfde als de keramische die er nu inzitten.

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2015, 18:04 (3587 dagen geleden) @ kris

OK Bedankt Kris (en ook de andere leden die geholpen hebben).
Misschien kom ik hier later nog op terug.

Groetjes,

Nick

door ruudtx @, Utrecht, 04-02-2015, 20:35 (3586 dagen geleden) @ ElektroNick

Gewoon draaien aan de trimmers, ev stand noteren.
Misschien gebeurd er wat, dan weet je in de goede richting zit.

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-02-2015, 22:45 (3585 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door kris, 05-02-2015, 22:55

ter info,

foto van het veelgebruikte sel tunertje teruggevonden.

[image]

de constructie is heel gelijkend, maar het geheel is veel kleiner. misschien zijn er verscheidene varianten.
Hoedanook zitten ze meestal goed weggestoken en moet de radio helemaal gesloopt worden om er bij te kunnen. Tevens zijn in het blik meestal geen gaatjes voorzien voor het trimmen, die boor ik er dan maar bij. In deze versie zat maar één trimmer,die is dan vervangen en ik heb er wel een tweede bijgestoken (de plaats was voorzien)

groeten

Kris