Transistorradio FM werkt niet (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - Belgiƫ), 03-02-2015, 10:13 (3590 dagen geleden) @ kris

Ik heb vanmorgen eens geluisterd met een tweede radio ernaast en volgens mij werkt de oscillator niet. Het was om te beginnen al niet eenvoudig om een leeg plekje te vinden (ik moest de antenne van mijn werkende radio inschuiven, anders bleef er altijd wel een zender doorkomen, hopelijk is dat geen bezwaar voor de test?).
Als ik de afstemcondensator van de patiƫnt dan ronddraaide rond 94MHz, dan was er geen verschil, de ruis op de werkende radio verdween niet.

Overigens, ik vermoed toch dat de grote afstemcondensator ook voor FM dient?
Want in het blikken doosje zit een tandwieltje dat een ferrietstaafje heen en weer schuift in een plastic buisje. Het staafje verdraait (normaal gezien) ook als ik aan de afstemcondensator draai (nu niet want ik heb het blikken doosje en de tandwieltjes moeten demonteren).
Fungeert dat staafje voor de FM tuner als afstemmer? Of is dat enkel iets om de selectiviteit ofzoiets te verbeteren?

De AF102 zat er als RF amplifier, inmiddels heb ik die vervangen door een AF124 die ik nog had liggen, maar dat gaf geen verschil.

Ik heb wel een scoop die tot 200MHz kan tellen, maar ik heb geen speciale probes...

Groetjes,

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks