Philips 22AF829 - startproblemen (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2015, 15:45 (3587 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Vandaag ben ik begonnen met het nazicht van een Philips 22AF829 Mark II platenspeler. Hij heeft een halve plaat goed gespeeld en hield er toen mee op.
Als ik nu op start druk dan beweegt de arm naar de plaat, de naald zakt tot op de plaat en dan stopt het hele toestel ermee...

Ik heb al op diverse fora gelezen dat de LED's die de LDR's beschijnen de eerste verdachten zijn. Vaak zijn ze uitgeput en geven ze nauwelijks nog licht.
Dat was hier niet echt het geval, de LED's gaven nog vrij veel licht, maar voor de zekerheid heb ik ze toch maar vervangen. Geen verbetering.

Dan even nagedacht... En ik vermoed dat de platenspeler ook moet starten wanneer je de arm manueel tot boven de plaat brengt (zonder start in te drukken) dat doet hij namelijk ook niet.
Maar! Als ik het schijfje dat tussen de start-LDR en de LED zit weghaal en beschijn met een straffe gloeilamp, dan start hij wel!

Dus ik concludeer, ofwel is het LED-licht véél te zwak (verbaast me, want dat is het oorspronkelijke ontwerp) ofwel is de LDR niet helemaal fris meer.
Dus maar even de meetpennen erbij gehaald en de LDR reageert nog wel op licht, maar geeft ongeveer 30kOhm in het donker en circa 10kOhm als ik hem een gloeilamp belicht...
De spanning op het middelpunt, onbelicht bedraagt iets meer dan 10V en belicht met enkel de LED 6V. Als ik de LDR belicht met de gloeilamp dan zakt de spanning tot 3,5V en start de draaitafel. Maar volgens het schema zou de spanning voor het starten tot 1,2V moeten zakken. Dan pas worden de logische poorten goed geactiveerd.

Dus wat zouden jullie doen? De LDR vervangen (zo ja door wat voor één? Want er staan geen waardes in het service manual) of de LED's vervangen door gloeilampjes of zo mits wijzigingen aan de schakeling of de weerstand R589 van 100K veranderen in iets anders?

Overigens, de voedingsspanning van 11V is in orde. Ook heb ik R500 afgeregeld tot 4,5V maar die bedient enkel de STOP LDR.

STARTSCHAKELING:
[image]

STOPSCHAKELING:
[image]

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Nick

Philips 22AF829 - startproblemen

door maarten van dijk @, 04-02-2015, 16:08 (3587 dagen geleden) @ ElektroNick

Misschien een raar idee,maar ik heb zelf aardig goede ervaringen gehad met mijn rare ideeen...Maar maak de LDR en de LED eens schoon met een wattenstaafje gedrenkt in de spiritus of isopropanol...

mvg, Maarten.

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-02-2015, 16:30 (3587 dagen geleden) @ maarten van dijk

zelfs een simpele LDR gaat van Megohms naar kilohms tussen donker en klaar. gewoon vervangen dus door een standaard LDR'tje.

groeten

Kris

door Dominic @, Breda, 04-02-2015, 16:30 (3587 dagen geleden) @ ElektroNick

Als je de schakeling met LDR bekijkt zie je dat het niets meer is dan een spanningsdeler. De LDR zou in de huidige situatie ongeveer 12.5kOhm moeten zijn om 1.2V te kunnen voorzien aan de logica.

+2 = 11VDC dus :

Bij een belichte LDR wordt het dan : 11V x (12.5k:(100k+12.5k)=1.22V

Bij een onbelichte LDR wordt het dan 11V x (30k:(100k+30k)=2,54V

En bij het laatste zou het wel eens mis kunnen gaan. Als je de LDR volledig verduistert heb je waarschijnlijk te weinig weerstand om voldoende spanning op de ingang van je poort te krijgen om de poort goed om te kunnen laten slaan. Ik zou nog even een datasheet op moeten snorren om het zeker te weten.

Dit alles natuurlijk mits al je metingen aan de LDR juist zijn.
Let ook op dat het heldere LED's zijn die gebruikt zijn in de machine, pak ook eens een datasheet van de originele led (die nog steeds geproduceerd worden) en vergelijk die met jouw led.

Dominic

door Dominic @, Breda, 04-02-2015, 17:43 (3587 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door Dominic, 04-02-2015, 18:01

Datasheet !

[image]

VIL = Logisch laag moet 1,5V tot 0.9V zijn
VIH = Logisch hoog moet 6,0V tot 8,0V zijn. Bij de 15V variant zelfs 11 tot 15V.

Dat laatste ga je met 30kOhm bij donker nooit halen. 150kOhm komt dan meer in de buurt. Dan zou je 6,6V hebben bij VIH. Bij de 15V variant heb je echt 1M nodig om de drempel te halen.

Gezien je 11V voedingsspanning verwacht ik dan ook dat je de 15V chip hebt en dan zou ik zoeken naar een 10k-1M LDR. Ik heb in de tabel een regel teveel afgestreept zie ik, excuses.

Dominic

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2015, 18:35 (3587 dagen geleden) @ Dominic

Bedankt heren, als ik het goed begrijp moet ik dus gewoon op zoek naar een nieuwe LDR. Komt het vaker voor dat een LDR wat van slag geraakt?

Ik heb de tip van Maarten geprobeerd (de LDR schoongemaakt met zuivere alcohol) maar dat gaf weinig tot geen verschil.

Ik heb de metingen nadien nog eens overgedaan maar het komt praktisch op hetzelfde neer.

Donker: 10,38V op middelpunt spanningsdeler (weerstand LDR 35kOhm)
Belicht met de LED: 6,60V op middelpunt spanningsdeler
Belicht met gloeilamp 60 Watt: 2,75V op middelpunt spanningsdeler (weerstand 15kOhm - de weerstand zakt overigens zeer traag na belichting en blijft minutenlang zakken)

Groetjes,

Nick

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-02-2015, 23:28 (3586 dagen geleden) @ ElektroNick

Bedankt heren, als ik het goed begrijp moet ik dus gewoon op zoek naar een nieuwe LDR. Komt het vaker voor dat een LDR wat van slag geraakt?

Groetjes,

Nick

Ik had er tot vandaag nog nooit van gehoord. (heb LDR's liggen van 30, 20,10 jaar oud... die het nog allemaal goed doen)

blijkbaar is Philips er in geslaagd in dit model een LDR te plaatsen die last had/heeft van veroudering, want je schrijft dat het een gekend probleem is.
gelukkig zit die niet in de GA212 :-)

groeten

Kris

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 05-02-2015, 10:20 (3586 dagen geleden) @ ElektroNick

Hoewel ik nergens een verklaring voor het falen van LDR's heb kunnen vinden, heb ik het wel een paar keer meegemaakt. In één geval heb ik gezien dat één van de "vorkjes" van de LDR praktisch opgelost leek. Dat was binnen een jaar tijd. De vervanger heeft het ook niet al te lang uitgehouden maar die heb ik niet meer gezien. Jaren geleden was er ergens in een nieuwsgroep ook een discussie over het falen van LDR's maar ook daar kwam men niet tot een verklaring. Helemaal onbekend is het verschijnsel dus niet.

petrus bitbyter

door Dominic @, Breda, 05-02-2015, 11:16 (3586 dagen geleden) @ kris

Controleer voor de zekerheid ook de 100k weerstand voor de LDR.

Philips 22AF829 - OPGELOST

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 14-02-2015, 11:44 (3577 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Intussen draait de platenspeler weer op volle toeren!
Ik heb een stel nieuwe LDR's (8kOhm - 300kOhm) besteld bij "Gotron" in Gent (ergens anders vond ik er geen met een grotere spreiding tussen licht/donker).

Natuurlijk pasten de nieuwe LDR's niet perfect in de oude behuizing, maar na een halfuurtje bricoleren is dat wel in orde.

Nadien de pitch nog even afgeregeld met een stroboscoopschijf en draaien maar!

Ik ben weeral tevreden ;-)

Bedankt!

Groetjes,

Nick

Philips 22AF829 - OPGELOST

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-02-2015, 21:15 (3574 dagen geleden) @ ElektroNick

leuk te lezen dat het goed is geëindigd.

Merkwaardig dat je hiervoor tot in Gent moest komen, (en dan nog in de buurt)
Gotron is het vervolg van Radiohome, een komponentenwinkel die al van in de jaren 50 bestaat. blijkbaar zijn er niet veel van dit soort winkels over.

groeten

Kris