Hallo forumlezers,
Het valt me op dat je eigenlijk bijna geen TV meer kan kopen zonder de aanduiding "SMART".
Ik zelf wil eigenlijk alleen maar een TV om naar iets te kijken, dus niets op internet, interactief, etc. Je hebt al problemen genoeg om via internet de boel virus vrij te houden en je privacy te beschermen. Dat wil ik zeker niet ook nog bij een TV doen.
Volgens verkopers kan je de "smart" functie uit zetten. Maar dan werken bepaalde functies niet meer. Dat lijkt me op zich logisch. Maar wat doet de TV op de achtergrond dus dingen die je niet direct kan zien.
Er zijn wel verhalen geweest over smart TV die informatie naar de leverancier stuurde zonder dat je daar iets van af wist.
Mijn vraag is dus kan je absolute zekerheid krijgen door het uitschakelen van iets? in een smart TV. Of blijft het onzeker.
Graag jullie reactie met vriendelijke groet,
Loek
Smart_TV
door soundman2 , Wouw, 09-02-2015, 22:19 (3581 dagen geleden) @ loek
Om nog maar niet te spreken over de on board licentieovereenkomst, waarop je "ja" moet zeggen om het toestel überhaupt te laten werken.
Tig pagina's met juridische tekst.
Soundman2
Smart_TV
door loek , Exloo (Drenthe), 09-02-2015, 22:30 (3581 dagen geleden) @ soundman2
Hallo soundman2,
Ik ben op dit punt nog volledig onervaren omdat ik nog steeds een TV heb met een beeldbuis. Hij is al meer dan 10 jaar oud en geeft nog een prachtig beeld.
Hij is een paar keer stuk gegaan en elke keer dacht ik nu repareer ik hem niet meer. Maar ja toch even kijken en zo komt het dat ik hem nu nog in gebruik heb.
Maar ja je gaat toch kijken als voorbereiding naar zo'n plat scherm. De beeldkwaliteit ziet er wel goed uit. Maar over de privacy maak ik me wel zorgen. Ook jou opmerking "Tig pagina's met juridische tekst" dat wist ik nog niet.
Bedankt voor je reactie,
Met vriendelijke groet ,
Loek
Smart_TV
door Ed van der Weele † , Zeist, 10-02-2015, 00:14 (3581 dagen geleden) @ loek
Als verbinding met internet niet nodig is (Youtube bijvoorbeeld) kan je de ethernetkabel weglaten.
Mijn smart-tv heb ik 1 keer aan internet gehangen om de firmware te updaten en daarna weer snel de RJ45 connector eruit.
In de 3 jaar dat de tv staat heb ik nog niet gemerkt dat hij er ongelukkig van wordt als er geen internet ter beschikking is
Smart_TV
door Maurice , Dordrecht, 10-02-2015, 00:51 (3581 dagen geleden) @ loek
Sluit je de kabel niet aan.
Simpel zat,
SMart is ook niet zo fijn op die toestellen.
youtuben kan ik rustig eerst een bak koffie zetten alvoor dat gestart is.
Hooguit handig foto's kijken die op je telefoon staan.
Lekker groot beeld. tenminste als je het al aan de gang krijgt.
Verder hoef je niets.
Anders staat MP vol met oude CRT bakken
Smart_TV
door loek , Exloo (Drenthe), 10-02-2015, 11:18 (3581 dagen geleden) @ Maurice
Sluit je de kabel niet aan.
Simpel zat,
SMart is ook niet zo fijn op die toestellen.
youtuben kan ik rustig eerst een bak koffie zetten alvoor dat gestart is.Hooguit handig foto's kijken die op je telefoon staan.
Lekker groot beeld. tenminste als je het al aan de gang krijgt.Verder hoef je niets.
Anders staat MP vol met oude CRT bakken
Hallo Maurice,
Dat is nu juist mijn vraag en tot nu toe nog onwetendheid. Je bedoeld met "Sluit je de kabel niet aan" de ethernet kabel?
Maar als je aangesloten bent op bijvoorbeeld ZIGO (via interne of externe decoder) blijft er dan een deel van de "smart functie" werken of gaat dit uitsluitend via de ethernet kabel? Met dat "deel" bedoel ik dus dingen die je niet merkt maar wel gebeuren zoals naar welke zender kijk je, etc?
Graag je reactie met vriendelijke groet,
Loek
Smart_TV
door Ed van der Weele † , Zeist, 10-02-2015, 12:25 (3581 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 10-02-2015, 12:58
De Smart functie bestaat voor zover ik heb gezien uit twee delen:
- Verbinding via ethernet met internet om naar Youtube en dergelijke te kijken
- Verbinding via HDMI met andere Smart apparaten, zoals een Blueray of dvd speler, om die via de menu's op de tv te kunnen bedienen.
Via de antennekabel kan geen informatie naar buiten worden gestuurd.
Wat er in die Ziggo kastjes gebeurt durf ik niet te zeggen, ik heb geen kabel-tv.
In mijn ogen is de hele functie Smart volkomen overbodig, het draagt niets bij aan het kijken naar tv-programma's.
De ethernetaansluiting is daarmee ook nutteloos. Alleen om de firmware te updaten is de ethernetaansluiting noodzakelijk.
PS: Ik heb geprobeerd om via ethernet de tv verbinding te laten maken met mijn NAS waar alle films en foto's op staan.
Dat is een hopeloos gevecht met de instellingen op die tv.
Een dedicated mediaplayer is veel eenvoudiger te configureren om data van de NAS binnen te halen.
Smart_TV
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 10-02-2015, 20:25 (3580 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Dat is natuurlijk niet waar. Een mediabox zoals UPC die levert, communiceert ook terug naar UPC, bijvoorbeeld als je een film bestelt.
Kabelinternet gaat ook twee kanten op via de antennekabel. Zet er maar eens een antenneversterker tussen die niet retourgeschikt is, dan werkt dat ineens niet meer.
Ik gebruik zelf UPC met een CI+ module. Of die ook terugpraat over de kabel weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als ook die op afstand uit te lezen is.
Smart_TV
door Ed van der Weele † , Zeist, 10-02-2015, 21:12 (3580 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Dat is natuurlijk niet waar. Een mediabox zoals UPC die levert, communiceert ook terug naar UPC, bijvoorbeeld als je een film bestelt.Kabelinternet gaat ook twee kanten op via de antennekabel. Zet er maar eens een antenneversterker tussen die niet retourgeschikt is, dan werkt dat ineens niet meer.
Ik gebruik zelf UPC met een CI+ module. Of die ook terugpraat over de kabel weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als ook die op afstand uit te lezen is.
Daarom schreef ik ook:
Wat er in die Ziggo kastjes gebeurt durf ik niet te zeggen, ik heb geen kabel-tv.
Het geeft wel aan dat enige argwaan terecht is. Big Brother tv
Smart_TV
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 11-02-2015, 07:37 (3580 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Zeker. Er staat vandaag een artikel over meeluisterende Samsung smart tv's in het AD.
Smart_TV
door soundman2 , Wouw, 11-02-2015, 12:05 (3580 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Dat is nog maar de vraag.
De moderne CAI systemen hebben een retourkanaal, ondermeer ook voor internet en mogelijk ook interactieve televisie. Het is dus volgens mij wel degelijk mogelijk, dat er via de antenneaansluiting info de andere kant op gaat.
Soundman2
Smart_TV
door guidojo, 10-02-2015, 09:46 (3581 dagen geleden) @ loek
Hey Loek,
De vraag is ook hoe je momenteel televisie kijkt. Doe je dat analoog met een coax kabel? Je hebt pas echt profijt van een nieuwe (platte) televisie als je ook met een digitenne/smartbox kastje werkt van jouw provider.
Je kan altijd nog een computer monitor kopen in combinatie met een televisie ontvangerkastje van jouw provider, maar over het algemeen is het al genoeg om je internet stekker uit de televisie te halen. Bijna alle informatie in de overeenkomsten gaat over het niet-aansprakelijk zijn voor mentale en fysieke schade.
Wij hebben zelf een televisie met een ingebouwde CI+ kaartlezer en zijn niet verbonden met het internet. Zelf vind ik de televisies van Sony altijd fijn en degelijk.
Gr Guido
Smart_TV
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 10-02-2015, 10:49 (3581 dagen geleden) @ guidojo
Overeenkomsten over fysieke en mentale schade, typisch inderdaad.
Maar soms een klein lichtpuntje als je gevraagd word accoord te gaan met de GPL (GNU Public License). Dat betekent dat er (gedeeltelijk) open software op je TV staat en je zelfs de broncode bij de fabrikant kunt opvragen. Misschien leuk om te doen, zelfs al snap je er niks van
Smart_TV
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 10-02-2015, 20:31 (3580 dagen geleden) @ guidojo
Je hebt pas echt profijt van een nieuwe (platte) televisie als je ook met een Digitenne/smartbox kastje werkt van jouw provider.
Dat klopt niet om twee redenen:
- via Digitenne wordt geen HD aangeboden in NL ivm beperkte bandbreedte
- voor Digitenne (DVB-T) en digitale TV via de kabel (DVB-C) heb je geen smartbox nodig als je TV ingebouwde DVB-T/C tuners aan boord heeft.
Smart_TV
door jan s , Eibergen, 10-02-2015, 20:04 (3580 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door jan s, 10-02-2015, 20:06
Gewoon via de schotel of Digitenne kijken. En ver van kabel en internet blijven. Het is bekend (en staat ook in je gebruiksaanwijzing, dat derden informatie uit je smart tv kunnen halen.
http://www.vrijechroniqueurs.nl/big-brother-is-watching-you/
Smart_TV
door Maurice , Dordrecht, 10-02-2015, 23:42 (3580 dagen geleden) @ jan s
Jan,
Dergelijke sites moet je mijden als feitelijk informatieve sites.
Zijn horen zeggen (spook)verhaaltjes.
Indien je werkelijk bezorgd ben bezoek dan sites die feitelijke zaken weergeven.
Dat hele internet staat 95% vol onzin en verzinsels.
Weet dat te filteren.
Niet alles wat er staat is waarheid of hele waarheid.
Kortom
Wees heel kritisch als je dergelijke Big Brother verhalen gaat opzoeken.
Beperk je tot die sites waarvan overduidelijk is dat het gebaseerd is op
werkelijk bestaande en aangehaalde feiten.
De rest en 100% duimzuigerij, horen zeggen enz.
Smart_TV
door Ed van der Weele † , Zeist, 11-02-2015, 09:49 (3580 dagen geleden) @ Maurice
Roep niet te snel dat het verzonnen complottheorieën zijn.
Lees het artikel in De Volkskrant van 10 februari 2015 er op na.
Smart_TV
door Maurice , Dordrecht, 11-02-2015, 20:22 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Wat ik bedoelde staat wel in de volkskrant als bron.
"..constateerde het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) eerder al...."
Echter ook dat verhaal is wat overtrokken en dat staat in het artikel uitgelegd.
Je zet zelf die mic aan om naar een tuurlijk server je wens te melden.
heh he dat dan die mic aan staat, is je eigen keuze.
Bedoelde meer de spook verhalen.
Zoals aangehaalde site, geen enkele referentie genoemd.
Heel veel zaken zijn wel aardig of leuk,handig.
Probleem zit in feit dat nodige info misbruikt worden en door verhandeld om
daar het werkelijke geld mee te verdienen.
Die hele reclame markt is een farse van zich zelf instand houding.
Zolang er figuren zijn die zich laten inpalmen door reclame ipv zelf nadenken, blijft dat zo cq wordt veel erger.
Dit is meest geweldige voorbeeld van manipulatie.
https://www.youtube.com/watch?v=LHupgR2RGk8
Smart_TV
door Ed van der Weele † , Zeist, 11-02-2015, 21:13 (3579 dagen geleden) @ Maurice
Net zoals webcams op laptops worden gehackt zodat ze worden gebruikt om gebruikers te bespioneren, kunnen de microfoons van de Smart tv's worden gehackt.
De argeloze, niet technische, gebruiker zal alleen de handige optie waarnemen dat hij met een stemcommando de tv kan bedienen. Iemand die zich even in de materie verdiept zal begrijpen dat je zulke rommel helemaal niet in huis moet halen. De toegevoegde waarde is nul komma nul, maar het risico om gehackt te worden is aanwezig.
Heel veel zaken worden juist ontworpen om ons informatie afhandig te maken zonder dat we er erg in hebben. Een "klantenkaart" of "Airmiles" zijn er niet om de klant ten dienste te zijn. Net zo min als Twitter, Facebook of Google.
Dat is geen manipulatie, dat is gewoon "wat een gek ervoor geeft".
Net als het betalen van een 250.000.000 euro voor een schilderijtje.
Maar dit wordt off topic.
Zorgen dat de Smart-tv niet naar buiten kan praten is de zekerste weg.
Ik ben alleen nieuwsgierig of er via de antenneaansluiting wel of niet terug kan worden gepraat.
Smart_TV
door v1ncent , Bredevoort, 12-02-2015, 00:10 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door v1ncent, 12-02-2015, 00:30
Net zoals webcams op laptops worden gehackt zodat ze worden gebruikt om gebruikers te bespioneren, kunnen de microfoons van de Smart tv's worden gehackt.
De argeloze, niet technische, gebruiker zal alleen de handige optie waarnemen dat hij met een stemcommando de tv kan bedienen. Iemand die zich even in de materie verdiept zal begrijpen dat je zulke rommel helemaal niet in huis moet halen. De toegevoegde waarde is nul komma nul, maar het risico om gehackt te worden is aanwezig.
Heel veel zaken worden juist ontworpen om ons informatie afhandig te maken zonder dat we er erg in hebben. Een "klantenkaart" of "Airmiles" zijn er niet om de klant ten dienste te zijn. Net zo min als Twitter, Facebook of Google.
Dat is geen manipulatie, dat is gewoon "wat een gek ervoor geeft".
Net als het betalen van een 250.000.000 euro voor een schilderijtje.Maar dit wordt off topic.
Zorgen dat de Smart-tv niet naar buiten kan praten is de zekerste weg.Ik ben alleen nieuwsgierig of er via de antenneaansluiting wel of niet terug kan worden gepraat.
Of laat je tv met internet praten via een externe router waarin je poorten blokkeert waarvan je niet wilt dat ze 'het internet op kunnen', kun je wel gebruik maken van de smart functionaliteiten maar de rest hou je buiten de deur.
Particulieren als jij en ik zijn niet interessant hoor voor hackers. Daar hoef je als je je OS up to date houdt en niet klakkeloos alles opent wat je downloadt/op vinkjes let bij installaties niet bang voor te zijn. Dat je info gebruikt wordt en verkocht wordt stem je zelf mee in als je akkoord gaat met de eula van het apparaat/stuk software wat je gebruikt.
Owja, ik heb mijn webcam afgeplakt met een stukje schilderstape. Als statement
--
TB-303 <3
Smart_TV
door Maurice , Dordrecht, 12-02-2015, 00:23 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ik ben alleen nieuwsgierig of er via de antenneaansluiting wel of niet terug kan worden gepraat.
Ja in zo verre als je UPC of Ziggo setup-box hebt (digitaal dus)
Die boxen aan de coax hebben verkeer in 2 richtingen.
Smart_TV
door Ed van der Weele † , Zeist, 12-02-2015, 00:39 (3579 dagen geleden) @ Maurice
Ja in zo verre als je UPC of Ziggo setup-box hebt (digitaal dus)
Die boxen aan de coax hebben verkeer in 2 richtingen.
Ik bedoel met name of de Smart-tv's via de antennekabel informatie naar buten kunnen sturen.
Smart_TV
door v1ncent , Bredevoort, 12-02-2015, 00:41 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ik bedoel met name of de Smart-tv's via de antennekabel informatie naar buten kunnen sturen.
Lijkt mij (aanname) niet. Productiekosten voor een retourgeschikte catv tuner/modem in een metname op internet gerichte smart-tv zijn te hoog. Technisch gezien lijkt het me wel mogelijk.
--
TB-303 <3
Smart_TV
door Ed van der Weele † , Zeist, 12-02-2015, 00:49 (3579 dagen geleden) @ v1ncent
Lijkt mij (aanname) niet. Productiekosten voor een retourgeschikte catv tuner/modem in een metname op internet gerichte smart-tv zijn te hoog. Technisch gezien lijkt het me wel mogelijk.
Het lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk.
Dan is het blokkeren van informatie die mogelijk uit de Smart-tv zou kunnen worden verzonden erg makkelijk te blokkeren;
óf helemaal geen UTP-kabel aansluiten, óf geen gateway ip-address aan de tv bekend maken.
Geen UTP-kabel is het eenvoudigst omdat die toch al overbodig is als je niet van internet op de tv gebruik wil maken.
Verder doet die ethernetaansluiting op de tv niets.
Smart_TV
door Jinny, 12-02-2015, 22:00 (3578 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Mijn kinderen kijken jijbuis via de utp op de TV.
Verder hebben we slechts een analoog abbo voor de TV
Voor HD kijken we via de schotel, met als ontvanger een linuxvariant.
Ergo, de slimme tv kan slechts 'buurman en buurman' doorgeven.
Verder kan ie weinig.
Wat Ed al meld, gewoon geen UTP erin en analoog kijken, geen probleem.
Smart_TV
door loek , Exloo (Drenthe), 12-02-2015, 13:12 (3579 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door loek, 12-02-2015, 13:14
Hallo forumlezers,
Ik heb alle reactie op mijn vraag gelezen: "kan je absolute zekerheid krijgen door het uitschakelen van iets? in een smart TV. Of blijft het onzeker?"
Wat opvalt dat niemand eigenlijk precies weet hoe het werkt, dit is geen verweid ik weet het zelf ook niet. Er zijn wel wat aannames maar dus geen zekerheid.
Ik begrijp nu wel dat het bij het niet gebruiken van de Ethernet kabel in ieder geval veel "smart" functies geblokkeerd worden.
Het blijft dus nog onduidelijk wat de verbinding met het kabelbedrijf eventueel op de achtergrond doet.
Zeker als je een zogenaamde geïntegreerde (gecertificeerde) tuner in je TV hebt.
Ik zag ook een paar opmerkingen over te veel argwaan of overdreven ongerustheid. Ieder moet voor zich zelf bepalen wat hij wil vrij geven van zijn privacy.
Ik wil alleen een TV om naar programma,s te kijken en deze TV moet dan ook alleen deze taak uitvoeren.
Dus geen TV die aan andere doorgeeft welke programma,s ik kijk. Ik wil ook geen thermostaat die verteld wat me gebruik is en een elektriciteit meter die doorgeeft wat ik en wanneer gebruik. Of een computer die via bijvoorbeeld Cookies doorgeeft waar ik naar gekeken heb, etc,etc.
Dit is in tegenstelling met waar ik als hobby mee bezig ben. Zoals programma's maken in microprocessoren en uitrafelen (sommige noemen dat kraken) van bestaande programma's. Ik ben dus niet wereldvreemd. Als ik bijvoorbeeld behoefte zou hebben aan een intelligente thermostaat dan zou ik deze alleen gebruiken als ik hem zelf ontworpen had. Dan weet je wat er in zit.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Loek