Netfilter (Toestel of techniek)
Ik heb een netfilter, waarvan ik de in- en uitgang wil weten. Erstaat wel een schemaatje op de huls, maar niet welke da aansluitingen zijn. Vermoedelijk omdat het filter is voorzien van stekerklemmen en het in het oorspronkelijke apparaat niet verkeerd kan worden aangesloten.
Volgens het schema zit vanaf de ingang, in elke netader een spoeltje van 330uH. De spoeltjes zijn waarschijnlijk om dezelfde kern gewikkeld. Achter de spoeltjes zit een X condensator van 0,24uF, een weerstandje van 1M ohm en een Y condensator, bestaande uit twee condensatoren van 0,027uF, elk tussen een netader en aarde. Ik dacht het eenvoudig te kunnen meten, maar dat viel tegen. Ook met een pulsgeneratortje tot in de MHz'en ben ik er nog niet 100% achter. Wie weet het?
Het netfilter kan niet open, het zit in een dichtgefelsde bus.
De werking van het filter is duidelijk.
Storing op het net komt lastiger door de spoeltjes en restanten worden kortgesloten met de X condensator en afgevoerd naar aarde met de Y configuratie.
Het filter werkt effectiever als het correct is aangesloten.
Soundman2
Netfilter
Hallo,
Probeer het eens als volgt:
1) Sluit de ene zijde kort en sluit de andere zijde kort.
De spoelen komen nu parallel te staan en de Y-condensators ook. De X-condensator is dan kortgesloten.
2) Sluit op de ene zijde ten opzichte van de behuizing een blokgolf aan, en meet op de andere zijde de sgnaalvorm (ook t.o.v. de behuizing). Begin met een lage frequentie, en kijk tot de blokgolf sterk begint af te ronden.
3) Draai het filter om, en herhaal de meting.
4) In de situatie waarbij de blokgof het eerst begint af te ronden, is de generator de netzijde. De spoelen zitten dan aan de generator, en de Y-condensatoren aan de meetzijde (LC filter).
succes.
Piet
Netfilter
Hallo,
Probeer het eens als volgt:
1) Sluit de ene zijde kort en sluit de andere zijde kort.
De spoelen komen nu parallel te staan en de Y-condensators ook. De X-condensator is dan kortgesloten.
2) Sluit op de ene zijde ten opzichte van de behuizing een blokgolf aan, en meet op de andere zijde de sgnaalvorm (ook t.o.v. de behuizing). Begin met een lage frequentie, en kijk tot de blokgolf sterk begint af te ronden.
3) Draai het filter om, en herhaal de meting.
4) In de situatie waarbij de blokgof het eerst begint af te ronden, is de generator de netzijde. De spoelen zitten dan aan de generator, en de Y-condensatoren aan de meetzijde (LC filter).succes.
Piet
Komt ongeveer overeen met wat ik gemeten heb.
Ik bood een blokgolf aan van 100KHz, de impedantie van de generator weet ik niet maar is 50 of 600 ohm. Sluit ik deze op een zijde aan, dus op de twee netaders dan krijg ik een driehoekige spanning. Sluit ik de andere zijde aan. dan blijft het een blok met afvallende horizontale onder en boven kanten. Ik denk dat in het laatste geval de spoelen er tussen zitten. dat moet dan wel de ingang zijn, waar op het tekeningetje NETZ bij staat. De vraag lijkt dus beantwoord. De metingen met de kortsluitingen en meten t.o.v aarde leveren een resultaat, dat in dezelfde richting wijst
De generator is een Philips PM5167.