Philips klokradio D3996 (Toestel of techniek)
Ik heb een klokradio Philips type D3996 in herstelling. De ingebouwde mechanische klok met alarm is volledig dood, het audio gedeelte is volledig in orde. Op het klokje staat de vermelding 7E25.
In het klokje zit een I.C. met de vermelding F131164/IC8714. Het IC heeft 2x4 pinnen in lijn.
Heeft iemand gegevens over dit klokje of zijn IC?
Het klokje is vierkant met een zijde van 38mm en een hoogte van 16mm.
Het heeft vier wijzers, één grijze, één rode en twee zwarte.
Elke inlichting is welkom.
Maurice
Philips klokradio D3996
Het typenummer zegt me niet direct iets. Heb je aanwijzingen over de herkomst van het toestel (typeplaatje) en wellicht een paar foto's van het klokje en het IC'tje?
Philips klokradio D3996
Zoals Maarten al zegt, een paar duidelijke foto's zeggen meer.
Philips klokradio D3996
Philips klokradio D3996.
Bedankt voor de snelle reactie.
Zie hier enkele foto's.
//www.philipsradios.nl/forum/images/uploaded/2015021616570154e2134dc75e9.jpg
Ik heb ook een service manual.
Groetjes,
Maurice
Philips klokradio D3996
Deze dus.....
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Philips klokradio D3996
Het IC waar het om gaat staat nou net onscherp op de foto, en om een idee te hebben in welke richting de OEM misschien gezocht kan worden is de typesticker handiger, of eventueel vermelding van een eventuele "made in" en de twee letters die vóór het serienummer staan.
Nou is de kans om zoiets via de OEM te vinden niet zo groot, en de kans om aan de hand van een scherpe foto het IC te herkennen ook maar net iets groter, maar niet geschoten is altijd mis. Staat er anders op het klokmechanisme naast 7E25 geen enkel ander merkje of dergelijk?
Je hebt de servicemanual, staat het klokje daar als 1 geheel in of staat het IC wel los vermeld?
Philips klokradio D3996
Het Ic wekt waarschijnlijk de secondepulsen op die naar de spoel gaan en zo de klok vooruit laten gaan.
Als het ic'tje nog voeding krijgt en de spoel ok is, zou het dus kunnen defekt zijn.
Een idee kan dan zijn de elektronica uit een ander mechanisch klokje te halen. Bij al die klokjes wordt er een secondepuls opgewekt die richting spoel gaat.
groeten
Kris
Philips klokradio D3996
Dag Maarten, bedankt voor Uw belangstelling.
Het toestel is made in Hongkong. Het is dus heel goed mogelijk dat hetzelfde toestel onder een andere naam op de markt gebracht is. Het klokje staat in de service manual met de vermelding 4822 344 401032, zonder onderdelen opgave. Het IC heeft een rechtstreekse toevoer van 1,5Volt van een afzonderlijke batterij type AA.
Ik tracht een betere foto te maken van het IC.
Op het Ic staan onder elkaar twee vermeldingen:
F13164E
IC 8714.
Op de tweede lijn is hetgeen voor het nummer staat precies een vierkantje met waarin naar ik vermoed de letters IC. (niet zo duidelijk.
Op het klokje zelf staat ofwel 7E25 of ZE25 made in Taiwan.
Er is mij van uit Nederland een werkend toestel aangeboden, maar het is mijn bedoeling om toch dit te herstellen, omdat het toestel er nog als nieuw uitziet en buiten het klokje perfect werkt.
Groetjes,
Maurice
Philips klokradio D3996
Als het om de 1s pulsgever gaat, is er allicht een mouw aan te passen. Het binnenwerkje van een willekeurige "Quartz" klok is in dat geval waarschijnlijk makkelijk aan te passen.
Kun je mij aan die servicedoc helpen? Dan kan ik er misschien meer van zeggen.
petrus bitbyter
Philips klokradio D3996
Dag Petrus, bedankt voor Uw belangstelling.
In het geval met dit klokje is er als extra bij dat dit klokje een wek alarm bedient. Ook speciaal is de afmeting, terug te vinden in mijn eerste bericht, want het klokje staat opgesteld in een opening van de grote gedrukte keten , waar het juist in past.
De servicedoc vindt U op www.freeservicemanuals.
Groetjes,
Maurice.
Philips klokradio D3996
Dag Kris, bedankt voor het interesse. Ik ga in elk geval met de scoop eens zien of er daar een impuls te zien is. De Qwartz heb ik reeds vervangen, en ik ga eens bekijken hoeveel inductie zo een spoeltje heeft.
Buiten het IC, de qwartz, 2 kleine capaciteiten en de spoel is er geen ander element te zien.
Groetjes,
Maurice.
Philips klokradio D3996
Dag Maarten, een duidelijker foto van het IC.
Groetjes,
Maurice
Philips klokradio D3996
Maarten, nog eens de foto, want ik denk dat hij er niet bij zat.
Mauricehttp://www.philipsradios.nl/forum/images/uploaded/2015021918043754e617a513435.jpg
Philips klokradio D3996
Als ik het zo zie is de chip van System General. Het type zou dan zijn F13164E. 8714 is dan de productiecode, 1987 week 14.
Dominic
Philips klokradio D3996
Ik heb helaas de gewenste documentatie niet kunnen vinden op de genoemde site. Zijn er soms meer met dezelfde naam?
petrus bitbyter
Philips klokradio D3996
Deze foto zegt heel wat. Zo te zien, zit er onder het blauwe isolatieband een spoeltje. Hiervandaan gaan twee draadjes naar het printje, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid inderdaad de pulsgever. Die geeft elke seconde een puls af waarbij de pulsrichting elke keer omgedraaid wordt. Hiermee wordt een kerntje in het spoeltje heen en weer geschopt dat op zijn beurt het uurwerkje aandrijft. Deze uitvoering is eigenlijk al weer achterhaald. Bij nu gangbare klokken zitten er alleen een druppel zwart spul en een kristalletje op het printje. De chip zit dan in dan zwarte spul.
Op de foto is niet te zien of de chip daar ook nog andere functies heeft.
Het maken van zo'n pulsgever is niet zo lastig als de beschikbare spanning niet te laag is. Moderne microotjes kunnen vrij makkelijk op de juiste wijze gedresseerd worden maar werken pas vanaf een volt of twee. Als je dus 2V of meer tot je beschikking hebt, is er wat te regelen. De nu gangbare klokken werken vaak op 1-1,5V. Die chips zij vast wel ergens te koop en per stuk zijn ze vast niet duur maar die andere 999999 stuks moet je ook betalen.
Het spoeltje is niet zozeer een zelfinductie als in de elektronica maar meer een elektromagneet zoals een spoel van een relais.
petrus bitbyter
Philips klokradio D3996
Dag Petrus, bedankt voor de informatie die mijn mening over dit klokje bevestigd.
Voor de documentatie van het toestel kan ik U die overmaken als ge mij even Uw e-mail adres stuurt.
Ik had het klokje even aan de kant gelegd, omdat ik hoopte van uit Maleisië nieuws te hebben over het I.C., maar er komt niets.
Ik ga dus met de scoop een kijken of ik pulsen en beweging zie aan de spoel.
Groetjes,
Maurice.
Philips klokradio D3996
Uit de documentatie blijkt dat het klokje zijn eigen 1,5V batterijtje heeft.
Even tussendoor: Dit soort uurwerkjes (soms met wijzers maar verder kaal) zijn los te koop (Conrad onder andere.) Als zo'n uurwerkje past is dat de snelste, eenvoudigste en waarschijnlijk ook de goedkoopste oplossing.
Als nu zeker is dat de pulsgever (chip) wel voedingsspanning krijgt maar geen pulsjes afgeeft, wordt het tijd het spoeltje los te maken. Controleer voor de zekerheid of de pulsgever ook zonder dat spoeltje niet werkt.
Met een 1,5V batterijtje is nu na te gaan of het "motortje" nog werkt. Daarvoor het batterijtje even op spoeltje aansluiten, omkeren, weer even aansluiten enzovoorts. Als het werkt, zal er beweging in komen, maar let op. In veel gevallen zal je het kerntje in het spoeltje heen en weer horen schieten maar er zijn ook motortjes zie een radertje met een magneetje verdraaien. Die hoor je bijna niet als het uurwerkje los ligt maar je moet wel de beweging zien.
Als bovenstaande in orde is, wordt het tijd naar een andere pulsgever uit te kijken. Als je geluk hebt kun je die uit een defecte klok met een niet defecte pulsgever halen. Alternatief is een bestaande, werkende klok te kanibaliseren. Hoeft niet duur te zijn, maar ook hier moet je geen topkwaliteit voor de laagste prijs verwachten. Ofwel, er is wel degelijk kwaliteitsverschil tussen diverse klokjes. De eerder genoemde losse klokjes zijn allicht bruikbare kandidaten.
Blijft de mogelijkheid zelf een pulsgever te maken. Daarvoor heb je een microotje nodig en een spanningsbron van meer dan 1,8V. Daar heb je dus twee 1,5V batterijtjes voor nodig of je moet iets van de batterijen van de radio aftappen. Het is zeker een heel leuk project maar dat werk ik hier nu niet verder uit.
petrus bitbyter