Kenwood HM-331 (Toestel of techniek)

door freek @, Hoogeveen, 16-02-2015, 20:09 (3577 dagen geleden)

Hallo,

Ik ben al jaren in het bezit van een Kenwood HM-331, deed altijd goed, maar nu begint het display te knipperen.[image]
Zie de bijgaande foto, zoals je ziet alles is zichtbaar en knippert.
Waar licht dat aan?
(De radio/cd/cassette doen het verder wel.)
Gr freek

Kenwood HM-331

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 16-02-2015, 21:50 (3577 dagen geleden) @ freek

Lijkt op een klacht van een ander merk die ik eerder op tafel had en bleek een slecht contact naar het display. Na lange tijd worden op de warme plaatsen de soldeerverbindingen broos en gaan slecht contact maken. De eerste oplossing is om het apparaat om te keren en indien mogelijk de bodemplaat verwijderen, dan goed kijken of er slechte soldeerverbindingen zijn en die punten opnieuw aansolderen.(wel de stekker eruit natuurlijk)Succes en groet, Ben

Kenwood HM-331

door freek @, Hoogeveen, 17-02-2015, 16:42 (3576 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Ik zal de radio vanavond eens omkeren en de soldeerpunten controleren.
Je krijgt wel te horen of dat geholpen heeft.

Gr Freek

Kenwood HM-331

door freek @, Hoogeveen, 17-02-2015, 20:15 (3576 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Ik heb de zijkanten eraf gehaald.
Aan de ene kant kijk je naar de onderkant van de print.
Ik heb enkele contacten opnieuw gesoldeerd, ook die van de kabel die naar de draaibare display gaat.
Maar jammer genoeg heeft dit geen effect, ook als ik de wat tegen de print of draden tik.

Gr Freek

Kenwood HM-331

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-02-2015, 21:26 (3576 dagen geleden) @ freek

Het probleem zit dus dieper, zou eerst een schema hiervan opzoeken. Dan meten of er geen brom op de voeding zit en de spanningen juist zijn. Of je moet direct in de voeding zien dat een elco is uitgelopen, dat is dan de dader. Mocht dat allemaal in orde zijn dan komt de aansturing van het display en zou er een IC defect kunnen zijn. Succes en groet, Ben

Kenwood HM-331

door freek @, Hoogeveen, 18-02-2015, 18:20 (3575 dagen geleden) @ Ben

Hallo,

Ik heb al gekeken op internet maar ik kan geen schema vinden van deze radio, wel allemaal gebruiksaanwijzingen.

Gr Freek

Kenwood HM-331

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18-02-2015, 20:05 (3575 dagen geleden) @ freek

Heb ook voor je gezocht maar is alleen te koop, misschien heeft een forumlid het schema voor je. Wat ik wel vond is dat er een vacuümfluorescentiedisplay (VFD)in zit, de hoogspanning die daarvoor nodig is kan mogelijk niet goed stabiel zijn waardoor het display flikkert. Ik kan je daar verder niet mee helpen. Groet, Ben

Kenwood HM-331

door freek @, Hoogeveen, 18-02-2015, 20:25 (3575 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Ja, misschien als ik hem openmaak, kan ik zien waar het voedingsgedeelte zit voor de display. Dat ik dan een elco kan controleren.
Als iemand mij (die dit leest) kan helpen aan een schema hiervan zou ik dit heel mooi vinden.

Gr Freek