TENSAI TA-2030 Vervorming (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 19-02-2015, 11:44 (3572 dagen geleden)

Beste forumleden,

Sinds enige tijd ben ik bezig aan de reparatie van een TENSAI TA-2030 versterker uit de jaren 70. Het toestel werkt prima langs het rechterkanaal, maar het linkerkanaal vervormt vreselijk. Ik heb op internet geen schema kunnen vinden (behalve dan betalend). Dus als jullie toevallig zo'n schema zouden hebben? De kans is klein, maar men weet nooit.

Ik dacht aanvankelijk aan een rotte soldering, dus heb ik de printplaat van de linkerversterker maar even opnieuw doorgesoldeerd. En hoera! De vervorming was weg! In volle enthousiasme heb ik het toestel in elkaar gezet en muziek beginnen luisteren. Na twee liedjes kwam er ineens een plop uit de luidsprekers en hopla! De vervorming langs links was terug! Het vreemde is nu dat de vervorming op willekeurige momenten opduikt. Hij speelt soms wel 10 minuten goed, dan ineens treedt er vervorming op, soms maar enkele seconden, soms een halfuur, er zit niet echt een systeem in.

Dan maar even de scoop eraan gehangen. Het signaal komt goed binnen aan de koppelcondensator van de hoofdversterker. Aan de eerste signaaltransistor loopt het fout. Het signaal komt ook goed binnen op de basis van de eerste transistor, maar aan de emitter komt er een vervormd signaal uit.
Ik dacht dat ik de fout gevonden had en heb de transistor vervangen, maar nee dat hielp niet... Vermits de eerste signaaltransistor direct verbonden is met een tweede exemplaar heb ik die ook maar vervangen... Nog steeds geen verbetering.
Dan alle kleine elco's vlug even vervangen. Nog steeds vervorming af en toe!

Vervolgens nog eens alles opnieuw doorgesoldeerd, weer niks...

Dan nog eens met koudespray geprobeerd... Niks te vinden!

De fout is zeer moeilijk te lokaliseren, want eens de vervorming er is en ik raak met mijn meetpen een pootje van eender welke component dan plopt hij weer en is de vervorming weer enkele minuten weg.

Ik word er moedeloos van... Telkens als ik denk dat de fout verholpen is, komt die vervorming na enkele minuten weer door.

Het is trouwens ook vreemd dat wanneer ik de versterker aanzet, hij goed speelt. Ik zet hem uit en weer aan, vervorming... De keer erop weer goed, dan weer vervorming... enzovoort enzovoort.

De transistoren hebben overigens geen last van zwarte pootjes.

Trouwens lijkt de versterker enkel te vervormen met aangesloten luidsprekers.

Hebben jullie al zoiets meegemaakt?

[image]

[image]

Hieronder het signaal aan de uitgang wanneer de versterker goed werkt.
[image]

Hieronder het signaal aan de uitgang wanneer de vervorming optreedt.
[image]

Alvast bedankt!

Groetjes,

ElektroNick

TENSAI TA-2030 Vervorming

door soundman2 @, Wouw, 19-02-2015, 12:04 (3572 dagen geleden) @ ElektroNick

Beste forumleden,

Sinds enige tijd ben ik bezig aan de reparatie van een TENSAI TA-2030 versterker uit de jaren 70. Het toestel werkt prima langs het rechterkanaal, maar het linkerkanaal vervormt vreselijk. Ik heb op internet geen schema kunnen vinden (behalve dan betalend). Dus als jullie toevallig zo'n schema zouden hebben? De kans is klein, maar men weet nooit.

Ik dacht aanvankelijk aan een rotte soldering, dus heb ik de printplaat van de linkerversterker maar even opnieuw doorgesoldeerd. En hoera! De vervorming was weg! In volle enthousiasme heb ik het toestel in elkaar gezet en muziek beginnen luisteren. Na twee liedjes kwam er ineens een plop uit de luidsprekers en hopla! De vervorming langs links was terug! Het vreemde is nu dat de vervorming op willekeurige momenten opduikt. Hij speelt soms wel 10 minuten goed, dan ineens treedt er vervorming op, soms maar enkele seconden, soms een halfuur, er zit niet echt een systeem in.

Dan maar even de scoop eraan gehangen. Het signaal komt goed binnen aan de koppelcondensator van de hoofdversterker. Aan de eerste signaaltransistor loopt het fout. Het signaal komt ook goed binnen op de basis van de eerste transistor, maar aan de emitter komt er een vervormd signaal uit.
Ik dacht dat ik de fout gevonden had en heb de transistor vervangen, maar nee dat hielp niet... Vermits de eerste signaaltransistor direct verbonden is met een tweede exemplaar heb ik die ook maar vervangen... Nog steeds geen verbetering.
Dan alle kleine elco's vlug even vervangen. Nog steeds vervorming af en toe!

Vervolgens nog eens alles opnieuw doorgesoldeerd, weer niks...

Dan nog eens met koudespray geprobeerd... Niks te vinden!

De fout is zeer moeilijk te lokaliseren, want eens de vervorming er is en ik raak met mijn meetpen een pootje van eender welke component dan plopt hij weer en is de vervorming weer enkele minuten weg.

Ik word er moedeloos van... Telkens als ik denk dat de fout verholpen is, komt die vervorming na enkele minuten weer door.

Het is trouwens ook vreemd dat wanneer ik de versterker aanzet, hij goed speelt. Ik zet hem uit en weer aan, vervorming... De keer erop weer goed, dan weer vervorming... enzovoort enzovoort.

De transistoren hebben overigens geen last van zwarte pootjes.

Trouwens lijkt de versterker enkel te vervormen met aangesloten luidsprekers.

Hebben jullie al zoiets meegemaakt?

[image]

[image]

Hieronder het signaal aan de uitgang wanneer de versterker goed werkt.
[image]

Hieronder het signaal aan de uitgang wanneer de vervorming optreedt.
[image]

Alvast bedankt!

Groetjes,

ElektroNick

Ik ga er even vanuit dat je met een 10:1 probe meet,deze zijn een stuk hoogohmiger en hebben minder last van het door jou genoemde "aansluiteffect".

je zou de probe bij uitgeschakelde versterker kunnen aansluiten, in de hoop dat dan de fout zich eveneens voor doet als je hem daarna aan zet.
Ik denk dat een van de drivers verdacht is, of wellicht een eindtor.
Op de scope zie ik een DC-shift. Je meet het beste in de DC-stand. Daarmee kun je vaker juiste conclusies trekken.
Het lijkt er niet op, maar is niet een van de zekeringen in de minvoeding gecorrodeerd? (voor zover deze voor links en rechts apart aanwezig zijn natuurlijk.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 19-02-2015, 12:15 (3572 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga er even vanuit dat je met een 10:1 probe meet,deze zijn een stuk hoogohmiger en hebben minder last van het door jou genoemde "aansluiteffect".

je zou de probe bij uitgeschakelde versterker kunnen aansluiten, in de hoop dat dan de fout zich eveneens voor doet als je hem daarna aan zet.
Ik denk dat een van de drivers verdacht is, of wellicht een eindtor.
Op de scope zie ik een DC-shift. Je meet het beste in de DC-stand. Daarmee kun je vaker juiste conclusies trekken.
Het lijkt er niet op, maar is niet een van de zekeringen in de minvoeding gecorrodeerd? (voor zover deze voor links en rechts apart aanwezig zijn natuurlijk.

Soundman2

Bedankt voor je antwoord.
Ja ik meet met een 10:1 probe, maar ik heb de stand van de schakelaar niet meer nagekeken, dus dat moet ik straks nog even controleren.

De scoop staat wel in de DC-stand. Daar heb ik immers speciaal op gelet omdat je me daar bij een van mijn voorgaande reparaties ook op hebt gewezen.

Er zit maar één hoofdzekering in voor de hele versterker. Verder zitten er nog wel twee zekeringen in, die net voor de luidsprekerklemmen zitten. Om de eindversterker te beschermen tegen eventuele overbelasting of kortsluiting veronderstel ik.

Ik heb de voedingsspanning trouwens nagekeken en deze meet + en - 60V DC (wat ik overigens veel vind voor zo'n versterker?). De rimpel op plus en min is even groot.

Jij verdenkt een driver of eindtor. Kan ik daar verder nog iets aan meten om de foute transistor uit te sluiten? Of moet ik de transistoren links en rechts één voor één verwisselen en zien of de fout opschuift naar het rechterkanaal?

Groetjes,

Nick

door Dominic @, Breda, 19-02-2015, 12:34 (3572 dagen geleden) @ ElektroNick

$4,99 valt toch best mee voor een goede PDF manual? Je kunt zelfs met paypal betalen. Site is betrouwbaar ik bestel er regelmatig voor allerlei apparatuur waar elders geen manual voor te vinden is.

http://www.tensai.owner-manuals.com/TA2030-service-manual-TENSAI.html

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 19-02-2015, 12:38 (3572 dagen geleden) @ Dominic

Bedankt Dominic, ik had deze website ook gevonden. Maar ik dacht, ik probeer het hier toch eerst even. Overigens wist ik niet zeker dat de website te vertrouwen is en of de kwaliteit van het schema goed is.

Maar als ik er niet uitkom, zal ik wel moeten :-)

Groetjes,

Nick

door franc @, Loosbroek, 19-02-2015, 13:23 (3572 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door franc, 19-02-2015, 13:29

Heb je de speaker keuze schakelaar ook gekontroleerd?

Vaak doen die ook moeilijk, zeker als deze lang niet gebruikt zijn.

Verder is plus en min 60 V bizar veel voor zo'n versterker!
Dat betekent 120 V over de eindtrap.

Dan moet deze zeker 2 keer 80 Watt kunnen leveren, wellicht nog meer.

Groet Frank

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 19-02-2015, 14:00 (3572 dagen geleden) @ franc

Heb je de speaker keuze schakelaar ook gekontroleerd?

Vaak doen die ook moeilijk, zeker als deze lang niet gebruikt zijn.

Verder is plus en min 60 V bizar veel voor zo'n versterker!
Dat betekent 120 V over de eindtrap.

Dan moet deze zeker 2 keer 80 Watt kunnen leveren, wellicht nog meer.

Groet Frank

Hallo Frank,

Ik heb de speaker schakelaar even een paar keer getest en ook even circuit B getest maar dat geeft geen verschil. Wel is dan heel duidelijk dat wanneer ik de speaker schakelaars uitzet, de vervorming weg is op de scoop. Druk ik ze weer in dan treedt de vervorming op. Dit bevestigd dus mijn vermoeden dat de versterker alleen vervormt met aangesloten luidsprekers.

Overigens is het geen 60V maar slechts 30V plus en min.
Waarschijnlijk heb ik met mijn meetpennen gemeten over de plus en min en dan de pennen omgedraaid. Stom van mij, maar zonder schema is het voor mij allemaal wat moeilijker. :-)

Groetjes,

Nick

door franc @, Loosbroek, 19-02-2015, 14:52 (3572 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door franc, 19-02-2015, 14:56

Het zal me niets verbazen dat er toch iets mis is met de eindtransistors.
Niet dat ze per definitie stuk zijn maar toch slechts af en toe werken.
Dus een slechte verbinding in de tor zelf

Verder zou ik de witte weerstanden in de eindtrap even goed kontroleren.
Misschien tijdens spelen er tegen aan tikken met het handvat van een schroevendraaier oid.
Heb je ook gekeken of de print geen scheurtjes heeft in het bewuste kanaal?
Is niet altijd meteen te zien.

Groet Frank

door ruudtx @, Utrecht, 19-02-2015, 17:14 (3571 dagen geleden) @ ElektroNick

Controleer eens of er DC op de uitgang staat. De uitganselco controleren.
Lijkt erop dat de DC insteling van de versterker veranderd als LS wordt aangesloten.

Ik nem aan dat je weet dat bij 1 lekke elco de hele DC instelling verkeerd ka zijn, dus controleer DC instelling zonder en met LS (DC op uitgang is niet goed voor LS)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 19-02-2015, 18:47 (3571 dagen geleden) @ ruudtx

Controleer eens of er DC op de uitgang staat. De uitganselco controleren.
Lijkt erop dat de DC insteling van de versterker veranderd als LS wordt aangesloten.

Ik nem aan dat je weet dat bij 1 lekke elco de hele DC instelling verkeerd ka zijn, dus controleer DC instelling zonder en met LS (DC op uitgang is niet goed voor LS)

Hallo Ruud,

Ik vind precies geen uitgangselco's? Zitten er überhaupt wel in vraag ik me af?

Ik denk niet dat er DC op de uitgangen staat, ik heb voortdurend in de DC stand gemeten met de scoop en de uitgang verschoof niet.
Om zeker te zijn heb ik eens een millivoltmeter op de uitgangen gezet en ik meet 27mV op het slechte kanaal en 67mV op het goede kanaal.
Dus ik vermoed dat dat in orde is?

Groetjes,

Nick

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-02-2015, 21:46 (3571 dagen geleden) @ ElektroNick

aangezien de versterker met + en - gevoed wordt zijn er geen uitgangselco's aanwezig.
eindtransistoren kunnen intern weleens intermitterend onderbreken zeker als ze op leeftijd zijn. Ik zou de linkse en rechtse eindtransistoren eens uitwisselen, en kijken of de fout mee verhuist van kanaal.

groeten

Kris

door snameroc @, Etten Leur, 19-02-2015, 22:15 (3571 dagen geleden) @ kris

Je kunt ook de dc spanningen op de transitoren is meten en dan de basis emitter overgangsspanning van de negatieve tor eens vergelijken met die van het goedwerkende kanaal. waarschijnlijk is de tor gewoon defect of een los contact intern.

door ruudtx @, Utrecht, 20-02-2015, 16:57 (3570 dagen geleden) @ ElektroNick

OK, ik was even de - en + voeding vergeten.
Maar een verschil van 1 op 2 in stroom tussen goede/slechte kanaal is ook opvallend.

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 22-02-2015, 08:05 (3569 dagen geleden) @ ruudtx

Volgens mij is het een duidelijke aanwijzing dat alleen de onderste helft van het signaal vervormt dus ik zou het niet gaan zoeken in zaken als een luidsprekerschakelaar maar in het deel van de versterker dat symmetrisch gevoed wordt. Dat geldt waarschijnlijk niet alleen voor de eindtransistoren maar ook voor minimaal een trap daarvóór.

Vergelijk de DC spanningen op de torren eens links/rechts zonder signaal (terwijl links in vervormmodus is :-) ).

Verder zou ik gewoon álle solderingen eens goed nalopen.

TENSAI TA-2030 FOUT GEVONDEN!

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-02-2015, 12:49 (3568 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Bedankt voor de tips. Ik heb de fout kunnen lokaliseren.
Ik heb de DC spanningen op de eindtorren eens vergeleken, maar ik kon geen verschillen vaststellen tussen links en rechts.
Dan toch maar eens 2 eindtorren verwisseld en het was van de eerste keer raak.
De fout zit nu in het rechterkanaal.

De defecte eindtransistor is een 2SB616 van NEC.

Op ebay kan ik er nog wel bestellen, maar ik schrok toch wel een beetje van de prijs. Voor de goedkoopste betaal ik toch vlug 18 euro...
Heeft er iemand van jullie nog eentje liggen in de rommelbak? Of een passende vervanger? :-)

Overigens is het misschien niet helemaal onlogisch dat de transistor inwendig een slecht contact heeft. Immers heeft de versterker meer dan 20 jaar in een bouwvallige chalet gestaan. Gedurende die 20 jaar stond hij altijd in een rommelhoekje, en heeft dus 20 jaar niet gewerkt. Bovendien was de chalet niet verwarmd, dus in de winter vriestemperaturen en in de zomer temperaturen tot 30°C.

Enfin, hij kan nu toch nog een tweede leven krijgen ;-)

Nogmaals bedankt. En mocht één van jullie nog een 2SB616 hebben...? :-D

Groetjes,

Nick

door ruudtx @, Utrecht, 23-02-2015, 17:46 (3567 dagen geleden) @ ElektroNick

Goed dat je de fout gevonden hebt en het ons meldt.

Die eind torren met SB, SC en SD zijn erg duur, zoek een vervanger, en vervang dan wel beide in kanaal.

Zo ging er bij mij een vedings/schakeltor in een Telefunken KTV paar keer kapot (door loszittende CE condensator) , was ook iets met SD, erg duur. Bleek later een simpele BU 208 te zijn die een Euro of zo kost.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2015, 18:04 (3567 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Maurice, 23-02-2015, 18:05

Mooi nu nog de TR

Druk even in deze link op Equivalent
Geeft al weer wat meer mogelijkheden met zoeken.
Dan wel als setje vervangen.
http://alltransistors.com/transistor.php?transistor=10615

Heb je met die PNP dingen.
Eens met een AKAI AM2800, die set vervangde torren.... pff

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-02-2015, 18:47 (3567 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb net een BD244 en BD243 besteld voor 1,4 euro stuk.
Die zijn wel in TO-220 behuizing, maar dan boor ik twee gaatjes extra in de koelvin. Dat zou toch moeten lukken.

Zo kan het toch nog goedkoop hersteld worden.

Nogmaals bedankt voor de tips! ;-)

Groetjes,

Nick

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-02-2015, 19:50 (3567 dagen geleden) @ ElektroNick

Let op dat de laatste letter van de vervangende transistoren C of hoger is.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-02-2015, 20:20 (3567 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Let op dat de laatste letter van de vervangende transistoren C of hoger is.

Goed dat je het zegt! Zijn beide C dus ik heb geluk :-D

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 03-03-2015, 19:21 (3559 dagen geleden) @ ElektroNick

Intussen zijn de nieuwe transistoren in de versterker gezet (de BD244C en BD243C). Ik moest wel nieuwe gaatjes boren, want de behuizingen kwamen niet overeen.
De versterker staat al uren onafgebroken te spelen zonder vervorming. Heerlijk!

Nogmaals bedankt voor alweer een geslaagd project ;-)

Nick