TENSAI TA-2030 Vervorming (Toestel of techniek)
Beste forumleden,
Sinds enige tijd ben ik bezig aan de reparatie van een TENSAI TA-2030 versterker uit de jaren 70. Het toestel werkt prima langs het rechterkanaal, maar het linkerkanaal vervormt vreselijk. Ik heb op internet geen schema kunnen vinden (behalve dan betalend). Dus als jullie toevallig zo'n schema zouden hebben? De kans is klein, maar men weet nooit.
Ik dacht aanvankelijk aan een rotte soldering, dus heb ik de printplaat van de linkerversterker maar even opnieuw doorgesoldeerd. En hoera! De vervorming was weg! In volle enthousiasme heb ik het toestel in elkaar gezet en muziek beginnen luisteren. Na twee liedjes kwam er ineens een plop uit de luidsprekers en hopla! De vervorming langs links was terug! Het vreemde is nu dat de vervorming op willekeurige momenten opduikt. Hij speelt soms wel 10 minuten goed, dan ineens treedt er vervorming op, soms maar enkele seconden, soms een halfuur, er zit niet echt een systeem in.
Dan maar even de scoop eraan gehangen. Het signaal komt goed binnen aan de koppelcondensator van de hoofdversterker. Aan de eerste signaaltransistor loopt het fout. Het signaal komt ook goed binnen op de basis van de eerste transistor, maar aan de emitter komt er een vervormd signaal uit.
Ik dacht dat ik de fout gevonden had en heb de transistor vervangen, maar nee dat hielp niet... Vermits de eerste signaaltransistor direct verbonden is met een tweede exemplaar heb ik die ook maar vervangen... Nog steeds geen verbetering.
Dan alle kleine elco's vlug even vervangen. Nog steeds vervorming af en toe!
Vervolgens nog eens alles opnieuw doorgesoldeerd, weer niks...
Dan nog eens met koudespray geprobeerd... Niks te vinden!
De fout is zeer moeilijk te lokaliseren, want eens de vervorming er is en ik raak met mijn meetpen een pootje van eender welke component dan plopt hij weer en is de vervorming weer enkele minuten weg.
Ik word er moedeloos van... Telkens als ik denk dat de fout verholpen is, komt die vervorming na enkele minuten weer door.
Het is trouwens ook vreemd dat wanneer ik de versterker aanzet, hij goed speelt. Ik zet hem uit en weer aan, vervorming... De keer erop weer goed, dan weer vervorming... enzovoort enzovoort.
De transistoren hebben overigens geen last van zwarte pootjes.
Trouwens lijkt de versterker enkel te vervormen met aangesloten luidsprekers.
Hebben jullie al zoiets meegemaakt?
Hieronder het signaal aan de uitgang wanneer de versterker goed werkt.
Hieronder het signaal aan de uitgang wanneer de vervorming optreedt.
Alvast bedankt!
Groetjes,
ElektroNick