TENSAI TA-2030 Vervorming (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 19-02-2015, 12:15 (3574 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga er even vanuit dat je met een 10:1 probe meet,deze zijn een stuk hoogohmiger en hebben minder last van het door jou genoemde "aansluiteffect".

je zou de probe bij uitgeschakelde versterker kunnen aansluiten, in de hoop dat dan de fout zich eveneens voor doet als je hem daarna aan zet.
Ik denk dat een van de drivers verdacht is, of wellicht een eindtor.
Op de scope zie ik een DC-shift. Je meet het beste in de DC-stand. Daarmee kun je vaker juiste conclusies trekken.
Het lijkt er niet op, maar is niet een van de zekeringen in de minvoeding gecorrodeerd? (voor zover deze voor links en rechts apart aanwezig zijn natuurlijk.

Soundman2

Bedankt voor je antwoord.
Ja ik meet met een 10:1 probe, maar ik heb de stand van de schakelaar niet meer nagekeken, dus dat moet ik straks nog even controleren.

De scoop staat wel in de DC-stand. Daar heb ik immers speciaal op gelet omdat je me daar bij een van mijn voorgaande reparaties ook op hebt gewezen.

Er zit maar één hoofdzekering in voor de hele versterker. Verder zitten er nog wel twee zekeringen in, die net voor de luidsprekerklemmen zitten. Om de eindversterker te beschermen tegen eventuele overbelasting of kortsluiting veronderstel ik.

Ik heb de voedingsspanning trouwens nagekeken en deze meet + en - 60V DC (wat ik overigens veel vind voor zo'n versterker?). De rimpel op plus en min is even groot.

Jij verdenkt een driver of eindtor. Kan ik daar verder nog iets aan meten om de foute transistor uit te sluiten? Of moet ik de transistoren links en rechts één voor één verwisselen en zien of de fout opschuift naar het rechterkanaal?

Groetjes,

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks