Transistor BDY38 gezocht (Gezocht)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 21-02-2015, 15:55 (3803 dagen geleden)

Beste forumlezer,

Op dit moment ben ik bezig met de reparatie van een Philips 22RH892, een radio/grammofoon combinatie. Na het vervangen van een 20tal elco's, speelt het toestel weer, zij het op een kanaal. er is ook nog een transistor overleden.....

Ik zoek een BDY38 voor deze radio. Hij zit in een balans eindtrap, linker kanaal. Enig idee of ik deze kan vervangen door een BDY56 (die heb ik wel liggen)? Een echter match is het volgend se databladen niet en om te voorkomen dat ik meer kapot maak dan wat er nu stuk is.......

Nou ja, als iemand mij aan een goede transistor kan helpen ben ik natuurlijk helemaal klaar, maar een tip over een equivalent exemplaar zou ook helpen!

Ik ben benieuwd!

[image]

Hierboven een stuk van het schema....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Transistor BDY38 gezocht

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-02-2015, 16:13 (3803 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Te vervangen door de 2N3055 = 1 op 1 maar zou ze dan wel alle 2 doen.
grt. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Transistor BDY38 gezocht

door Jac Janssen @, Eindhoven, 21-02-2015, 16:14 (3803 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Ik denk dat een 2N3055 een prima vervanger zou kunnen zijn.
(Ik heb ook geen BDY38.)

Jac

Transistor BDY38 gezocht

door ruudtx @, Utrecht, 21-02-2015, 17:50 (3803 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik zou voor beide kanalen maar eens controleren of de instelling nog goed is. Op het knoopunt tussen de eindtorren moet 18,5 V staan, zoals aanegven op schema.

Aangezien alles DC gekoppeld is kan 1 foutje al verwoestend zijn, eindtor kan gesneuveld zijn als gevolg van vervanging, dan gaat de nieuwe er ook meteen aan.

Transistor BDY38 gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 21-02-2015, 18:55 (3803 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ga ik proberen Willem, 3055tigers heb ik nog genoeg liggen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

Transistor BDY38 gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 21-02-2015, 18:56 (3803 dagen geleden) @ Jac Janssen

Ga ik proberen Jac,

3055 is geen probleem, en gelukkig is de zaak instelbaar middels een potmeter. altijd al een hekel gehad aan die DC gekoppelde dingen.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

Transistor BDY38 gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 21-02-2015, 18:58 (3803 dagen geleden) @ ruudtx

Inmiddels alles nagelopen Ruud, het probleem lijkt in enkele elco's te hebben gezeten. Mijn condensatortester gaf de mededeling dat ik de elco in het circuit aan het meten was, terwijl hij er echt uit was. Blijkbaar een parallelweerstand van een paar honderd Ohm.... en dat vinden DC gekoppelde versterkers niet fijn....

Ik laat nog even weten hoe het afloopt.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

Transistor BDY38 gezocht

door soundman2 @, Wouw, 21-02-2015, 19:30 (3803 dagen geleden) @ ruudtx

Aangezien alles DC gekoppeld is kan 1 foutje al verwoestend zijn, eindtor kan gesneuveld zijn als gevolg van vervanging, dan gaat de nieuwe er ook meteen aan.

Aangezien de ruststroom zelden de 50mA (hoort) te halen, kun je de echte voeding tijdelijk vervangen door een voeding die zo'n 100mA stroombegrenzing heeft. Je kunt dan rustig meten aan de versterker en ook het wisselspanningsgedrag controleren, zonder dat er ooit wat uitfikt. Als dan alles correct is, kun je een belastingsweerstand aansluiten en de normale voeding. Bij uitsturing komen eventuele stroombersterkingsfouten nog aan het licht.
Op deze manier test ik ook zwaardere versterkers (we praten dan over meer dan een kilowatt per kanaal!). Zou je daar na reparatie de normale voeding op loslaten, dan kan dat best wel eens vuurwerk opleveren als er nog een foutje in zit.

Soundman2

Transistor BDY38 gezocht

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 22-02-2015, 08:28 (3802 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,

Ik heb eens een GF808 gesloopt waar volgens mij dezelfde versterker inzit. Als het nog nodig is wil ik wel eens kijken of ik daar nog een eindtor van heb liggen ergens.

Rob

Transistor BDY38 gezocht

door loek @, Exloo (Drenthe), 22-02-2015, 12:52 (3802 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo,

Ik heb twee nieuwe BDY38 als je deze liever gebruikt dan vervangers , laat het maar weten.

Met vriendelijke groet,

Loek

Transistor BDY38 gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 22-02-2015, 16:14 (3802 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Gewijzigd door Leo Snoeren, 22-02-2015, 16:16

Hallo Rob,

Dank je voor je reactie, inmiddels heb ik van Loek een aanbod gekregen voor twee nieuwe. Mocht het nog nodig zijn kom ik er graag op terug.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

Transistor BDY38 gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 23-02-2015, 09:32 (3801 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Ik heb zeker belangstelling, ik heb je een mail gestuurd.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

Transistor BDY38 gevonden!

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 25-02-2015, 18:21 (3799 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Leo Snoeren, 25-02-2015, 18:22

Beste,

Inmiddels is de radio/grammofoon combinatie weer gerepareerd, hieronder een verslagje van wat ik er aan gedaan heb. Veel leesplezier!

[image]

Reparatie van een Philips radio/grammofoon combinatie type 22RH892:

Servicedocumentatie opgevraagd, groot aantal elektrolytische condensatoren uitgedroogd en verlopen, sommige kortgesloten; allemaal vervangen, lampfitting verbrand; vervangen, instelling keuzeschakelaars golflengte verlopen; opnieuw afgesteld en vastgezet, volumeregelaar kraakt; gesmeerd, linker kanaal defect door defecte eindtransistor; transistor vervangen en ruststroom afgesteld (ook bij rechter kanaal), rechter kanaal kraakt af en toe door defecte stuurtransistor; vervangen. Werking en toerental grammofoon gecontroleerd en in orde bevonden.

[image]

[image]

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door Dominic @, Breda, 25-02-2015, 20:01 (3799 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leuke reparatie Leo, goed uitgevoerd. Leuke speler ook, ik kende dit model nog niet.

Wel erg jammer dat er mensen zijn geweest die destijds stickers op de schaal hebben geplakt. Kom dat zelf helaas ook regelmatig tegen :-| :-| :-| :-|

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 25-02-2015, 20:51 (3799 dagen geleden) @ Dominic

Hallo Dominic,

Leuk je reactie te lezen. Apparaat is nog van de eerste eigenaar, hij heeft het gekocht bij zijn trouwen. De stickers mochten er niet af, is waar de zenders zitten.....

Verwijderen gaat trouwens prima door ze te verwarmen met een föhn en dan eraf te halen. Lijmresten nooit met een oplosmiddel verwijderen, je loopt het risico dat de schaal oplost.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 25-02-2015, 21:04 (3799 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Verwijderen gaat trouwens prima door ze te verwarmen met een föhn en dan eraf te halen. Lijmresten nooit met een oplosmiddel verwijderen, je loopt het risico dat de schaal oplost.....

Zo heb ik dit na een keer (en nooit weer!) direct afgeleerd toen ik de schaal van een mooi Ekco toestelletje met FM wilde schoonmaken.. ;-)

Leuk verslagje van de reparatie en mooi dat 'ie weer prima werkt! Gaat blijkbaar nog een hoop techniek schuil aan de rechterkant, of niet?

--
TB-303 <3

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-02-2015, 22:46 (3798 dagen geleden) @ Dominic

Die stickers op de schaal komt omdat ergens 1984-85 deze werden
geleverd bij dacht omzetting naam Hilversum 1 naar Radio 1 enz.

Mijn Technics SA-110 (gekocht in 1984) zit ook nog altijd vol met die pijltjes plakkers.
Stuk of 10.

door franc @, Loosbroek, 26-02-2015, 14:49 (3798 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,

Verwarmen is ook niet aan te raden, het plastic van de schaal kan het niet verdragen.
Daardoor kans op haarscheurtjes en de groene wijzer kan heel weinig hebben.
Ik heb er meerdere krom gezien.
Verwijderen van stickers met wasbenzine gaat wel goed mocht het toch gebeuren.

Leuk apparaat verder, maar er horen 2 platte boxen bij als ik me niet vergis, iets van EG0417.

Groet Frank

door Dominic @, Breda, 26-02-2015, 16:03 (3798 dagen geleden) @ franc

Verwarmen doe ik liever ook niet. Als het een plexiglas voorzetruitje is dan leg ik het meestal even een uurtje in een bak warm water met Dreft, ergste komt er dan vaak al af. De rest poets ik afhankelijk van het materiaal en de lijmsoort weg met wasbenzine, IPA of Pledge i.c.m. een katoenen doek. Nooit papier gebruiken want dat krast.

door verbeek @, Zutphen, 27-02-2015, 07:43 (3797 dagen geleden) @ franc

Leuk apparaat verder, maar er horen 2 platte boxen bij als ik me niet vergis, iets van EG0417.

De 22RH892 werd 'kaal' afgeleverd; de boxen kon je zelf kiezen.
In de Duitse folder van 1970 staat als voorbeeld de set afgebeeld met 22RH482 boxen.

Gr. Paul