voedings spanning wat is wijsheid ? (Toestel of techniek)
Heb een 27 mc bakje wat oorspronkelijk voor in de auto is .Staat op 10,8 tot 15,5 volt 1200 ma .Heb een voedings adapter staat op 12 volt 1000ma .Als ik hem meet staat er op onbelast iets van 21 volt .En bij belasting dus zenden daalt hij naar 18 volt .Is volgens mij nog steeds te veel .Of houden mijn digitale meters mij voor de gek?Heb ook de pll am zender besteld schijnt te werken op 12-15 volt .Heb nog een voeding 10 volt 1200 ma .En die gooit er onbelast 14,8 volt uit .Zal dus kunnen voor de zender?Wil uiteraard geen 1 van de twee opblazen .Alvast bedankt gr ruud
voedings spanning wat is wijsheid ?
21 volt is ongezond en 18 ook. Is het een gestabilseerde adaptor?Een foto van het typeplaatje kan dit verduidelijken en zo ja, dan is de stabilisator waarschjnlijk overleden (in kortsluiting). Een voeding voor een CB bakje is normaal 13,8 volt.
Of je digitale multimeter al dan niet fout is kan je zelf testen bvb door meting van een 9 volt batterijtje (meet tussen 8.5 en 9.5V). Weet ook dat bijna lege batterijen in een multimeter de gekste resultaten kunnen opleveren.
groeten
Kris
Hallo Ruud,
Een adapter is (bijna) altijd ongeschikt om als voeding te gebruiken voor een dergelijk apparaat. 90% van alle adapters is niet gestabiliseerd, dus de kans is groot dat je er zo een hebt. Je vernield hiermee het 27 Mc bakkie. Neem een gestabiliseerde voeding, 12. Volt, minimaal 2 ampere. Deze kom je regelmatig tegen op rommelmarkten en dergelijke, bijvoorbeeld van Altai, Koning en andere ( goedkope) merken. Meestal hoef je het voor de kosten niet te laten........
Succes!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Ik zou deze adapter dus maar niet gebruiken. Is inderdaad meestal niet gestabiliseerd.
En zo'n 13 volt is een mooi waarde om wel te gebruiken.
Juul - PE0GJG
Gratis voor Ruud
van K.E.R.T. een gestabiliseerde voeding 12 - 13,8 volt 2Amp. cont.
Ik ga naar MFC Aperloo 't Harde, Deventer, Veron Rosmalen en de volgende keer Driebergen.
Waar naar toe meenemen of anders een keer ophalen.
Hans
--
Hans van Kampen
Gratis voor Ruud
Bedankt hans zie je mail gr ruud
bedankt voor de reacties
Ben er inmiddels achter dat ongestabiliseerd afhankelijk van de belasting kan veranderen .En gestabiliseerd altijd de zelfde spanning afgeeft .Weer wat wijzer .gr ruud
Gratis voor Ruud
Hallo hans mailtje ontvangen inmiddels ?gr ruud