Macintosh Plus (1987) software op 800k diskettes. (Gezocht)

door Laurens @, Zaandam, 24-02-2015, 18:03 (3800 dagen geleden)

Ik heb recent een Macintosh Plus bemachtigd. Dat oude beestje heeft geen ingebouwde harde schijf, en werkt met 800kb diskettes.
De oude Macintoshes hebben een eigenaardigheidje (variable spindle speed) waardoor ze niet samen gaan met de gangbare 720k/1,44MB diskettedrives. De diskettes zelf zijn hetzelfde, een stapeltje 720k diskettes heb ik nog.
Ik heb geen andere oude Apple computer waarmee ik die diskettes kan formatteren en beschrijven...

Wie o wie kan voor mij wat software op diskettes zetten met een oude Apple computer? Ik meen dat deze van voor grofweg 1998 moet zijn vanwege de variabele snelheid.

Instructies voor gebruik zijn ook welkom. De Mac is een paar jaar ouder dan ik zelf ben ;-)

Macintosh Plus (1987) software op 800k diskettes.

door Dominic @, Breda, 24-02-2015, 20:39 (3800 dagen geleden) @ Laurens

Op mijn Lisa na heb ik alles weggedaan wat Apple betreft. Zo rond 2005 al. Hier heb je nog wat tips, maar houdt er rekening mee dat je redenering wat betreft diskettes niet helemaal op gaat.

http://www.hardwaresecrets.com/printpage/How-to-Generate-Floppy-Disks-for-Old-Macintosh-Computers...

Printer ook welkom zodra de mac werkt

door Laurens @, Zaandam, 24-02-2015, 20:57 (3800 dagen geleden) @ Dominic

Lees ik het goed en zouden modernere modellen het ook kunnen, mits de diskettes ongeformatteerd zijn?

Tevens zou een printer erbij ook wel leuk zijn :)

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 24-02-2015, 22:55 (3800 dagen geleden) @ Laurens

Hoi Laurens,

Zelf heb ik eens geklooi gehad met een oude Roland sampler die ook alleen 800k diskettes accepteerde. Wel even het open gaatje afplakken met een lichtdicht stukje tape. Moet volgens mij ook lukken met 720k schijven. Formatteren deed ik met een externe diskettedrive onder linux. Hier waren ook gebruikte diskettes bij.

Succes!

--
TB-303 <3

door Pieter Vos @, 25-02-2015, 18:58 (3799 dagen geleden) @ Laurens

Ik heb recent een Macintosh Plus bemachtigd. Dat oude beestje heeft geen ingebouwde harde schijf, en werkt met 800kb diskettes.
De oude Macintoshes hebben een eigenaardigheidje (variable spindle speed) waardoor ze niet samen gaan met de gangbare 720k/1,44MB diskettedrives. De diskettes zelf zijn hetzelfde, een stapeltje 720k diskettes heb ik nog.
Ik heb geen andere oude Apple computer waarmee ik die diskettes kan formatteren en beschrijven...

Wie o wie kan voor mij wat software op diskettes zetten met een oude Apple computer? Ik meen dat deze van voor grofweg 1998 moet zijn vanwege de variabele snelheid.

Instructies voor gebruik zijn ook welkom. De Mac is een paar jaar ouder dan ik zelf ben ;-)

Hallo Laurens,

Als ik er zo over nadenk, heb je met een MacPlus met slechts een enkele 800kB floppy drive wel erg weinig opslag capaciteit, Naast het OS en een specifiek programma is er op de floppy nog maar erg weinig ruimte voor data. De aanschaf van tenminste een externe floppy drive, die ook 1.44MB floppys aan kan lijkt mij voor je zeer wenselijk.

Ik heb er persoonlijk ervaring mee. In augustus 1989 ging ik naar de VS voor een studie. Al snel kocht ik voor mijn typewerk een MacClassic (toen ca. 1200 dollar) de opvolger van de MacPlus. Wel kocht ik een MacClassic met harde schijf. Daarnaast kocht ik een HP deskjet printer (toen ca. 600 dollar), destijds een enorme verbetering in printkwaliteit en stille werking ten opzichte van de toen nog heel gangbare snerpende matrix printers. Bovendien kon je de inktpatronen nog heel gemakkelijk bijvullen met een injectie spuitje. Toen ik in 1999 allang weer terug in NL was, heb ik mijn MacClassic integraal met printer en veel diskettes verkocht. Ik had toen de nieuwe iMac "bondi blue" aangeschaft, de HP deskjet kon ik er niet meer op aansluiten vanwege de overstap van Apple op USB verbinding naar rand apparaten.

Nu weer terug naar de MacPlus. Mijn MacClassic raakte kort na aankoop defect aan de voedingsprint. Gelukkig wel onder garantie. Maar ik was mijn MacClassic een tijdje kwijt. Toen heb ik tijdelijk gewerkt met een MacPlus zonder harde schijf maar met echter wel een extra floppy drive. Ik had destijds ook Microsoft Word 4.0 voor Mac en dat programma was zo een 550kB en dat kon zeker op een 800kB flop niet meer samen met het System 6.0 OS. Als ik mij goed herinnner pasten de System diskettes van de MacClassic ook niet in de MacPlus want die diskettes waren ook 1.44MB. Dus met een MacPlus met alleen de interne 800kb drive ben je aangewezen op het veel lichtere MacWrite van destijds, van ca. 50kb.

Van oudsher is er een Apple hobbyisten vereniging, www.klokhuis.nl misschien vind je daar nog iets voor jou MacPlus. Daarnaast kun je zoeken op marktplaats en tweedehandsmac.nl

Succes! Pieter.