regelbare voeding (Toestel of techniek)
door gudde, 27-02-2015, 13:51 (3564 dagen geleden)
Gewijzigd door gudde, 27-02-2015, 14:07
Heren,
Ik ben nieuw op dit forum en beginnend in de transistor techniek.
Heb een regelbare voeding gebruikt als lader voor mijn accu. Nu geeft deze alleen nog maar 25 volt en is niet meer te regelen.
Heb alle transistors vervangen, maar geen resultaat
Wat kan het nog zijn?
Maarten Gudde
regelbare voeding
door Leo Snoeren , Dongen, 27-02-2015, 14:42 (3564 dagen geleden) @ gudde
Heb je beide diodes en de zenerdiode gecontroleerd?
Erg veel zit er niet is, wel een stroom en spanningsregeling. Er zou ook nog een weerstand defect kunnen zijn, maar meestal zie je dat wel......
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
regelbare voeding
door Bapaktua , Haarlem, 27-02-2015, 16:40 (3563 dagen geleden) @ gudde
Gewijzigd door Bapaktua, 27-02-2015, 16:41
Hallo Maarten,
Over C2 moet de zenerdiodespanning vermeerderd met de spanningsval over de twee dioden staan. Dus zener =6 volt, over C2 = 6 + (2 keer 0,7 volt) 1,4Volt = 7,4 volt.
Voorts moet op de basis de spanning varieren door van P2 de loper te verdraaien.
Het is een stuk makkelijker voor je zelf door de spanningen op alle verbindingen te meten en die in het schema te tekenen. 1 keer meten met de loper van P2 cw en 1 keer meten met de loper ccw.
Dit moet een "beginnetje" zijn.
ruud PA0ROJ
naschrift, heeft condensator C2 geen kortsluiting??
regelbare voeding
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 27-02-2015, 16:52 (3563 dagen geleden) @ gudde
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-02-2015, 16:56
Als de uitgangsspanning hoger is dan de ingangsspanning, gaat er stroom lopen door het bovenste stukje van P2 en daarmee ook door T4 en de spanningsreferentie die uit twee diodes en een zener bestaat. De zenerdiode wil dan nog wel eens in sluiting gaan of onderbroken raken. Alle genoemde componenten vervangen geeft een goede kans op herstel, maar beter is natuurlijk om ook even de meter erop los te laten voordat je wat vervangt. Dan kan je achteraf altijd nog besluiten om voor de zekerheid een paar extra onderdelen te vervangen (bijvoorbeeld de twee diodes die in serie met de zener staan - die kunnen best goed zijn maar als de zener stuk is hebben ze wel een klap gehad).
regelbare voeding
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 28-02-2015, 10:50 (3563 dagen geleden) @ gudde
Maarten, je hebt waarschijnlijk eerst de voeding uitgezet en daarna pas de klemmen van de batterij losgemaakt ..... nooit goed !
Ofwel maak je eerst de klemmen van de batterij los en zet daarna pas de voeding uit ofwel zet je een beveiligingsdiode over de transistor zoals ik hier bijgetekend heb in het schema.
Groeten .... Hugo Sneyers
dankwoord regelbare voeding + schema
door gudde, 04-03-2015, 10:34 (3559 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Heren,
Allen dank voor de hulp, maar ik ontdekte nadat ik bijna alles vervangen had, dat de potmeter voor de spanningsregeling oneindig was geworden
Na vervanging werkt het apparaat weer!
Hierbij het volledige schema:
dankwoord regelbare voeding + schema
door Bapaktua , Haarlem, 04-03-2015, 11:24 (3559 dagen geleden) @ gudde
Voorts moet op de basis de spanning varieren door van P2 de loper te verdraaien.
Zoiets had ik ook in gedachten, vandaar mijn bovenstaand advies.
Maar gelukkig werkt alles weer.
groet, ruud
regelbare voeding
door vanderwaal , Ridderkerk, 01-03-2015, 08:26 (3562 dagen geleden) @ gudde
Goedenmorgen Heer Gudde.Is het mogelijk een onderdelen lijst van deze voeding te plaatsen ? Om deze voeding na te bouwen.
Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk.