DAB+ externe antenne aanpassing (Toestel of techniek)

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 10-03-2015, 19:37 (3552 dagen geleden)

Geacht forum,

Recent heb ik een goedkoop DAB+ ontvangertje gekocht met een vaste (niet verwijderbare) telescoopantenne. Nu blijkt dat de signaalsterkte hier wat mager is. DAB+ zenders komen met horten en stoten binnen.
Op internet zijn de nodige ontwerpen voor een externe antenne te vinden die allemaal één ding gemeen hebben: ze komen binnen met een 75 ohm coax.
Hoe verbind ik die met de ontvanger ? (de behuizing is uiteraard van kunststof)

DAB+ externe antenne aanpassing

door ruudtx @, Utrecht, 11-03-2015, 16:46 (3551 dagen geleden) @ Leo Bolier

Heel simpel, middelste draadje coax aan ingetrokken sprietantenne verbinden.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 11-03-2015, 17:48 (3551 dagen geleden) @ ruudtx

Ruud,

Bedankt. Zoiets zou ik uiteindelijk wel geprobeerd hebben (veel andere keus is er natuurlijk niet) maar het is prettig om dit bevestigd te krijgen.
Ik heb een simpel ontwerp gevonden wat ik als eerste ga proberen.
Ik heb ook nog een oude antenne versterker voor 80..800MHz liggen. Neem aan dat die er eventueel nog tussen kan ?

door ruudtx @, Utrecht, 11-03-2015, 18:09 (3551 dagen geleden) @ Leo Bolier

Tja, dat kan ertussen.
Is geen oplossing voor sync probleem tussen zenders waar sprake van schijnt te zijn.

Het moet wel een heel bijzondere zender zijn die je wil horen die alleen op DAB zit en niet gewoon op een normale manier kan ontvangen.
Ik hoor hier alle zenders met een Blokker radiootje van 5 Euro. Gewoon met een sprietje.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 11-03-2015, 18:44 (3551 dagen geleden) @ ruudtx

Hmmm...ja...het gaat om Radio 5 die eind september van de MG gaat.
Daarna blijft ie alleen nog op DAB+.
Het wordt nog erger trouwens: het signaal gaat op een MG zendertje zodat ik hem weer kan ontvangen op de MG.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-03-2015, 22:21 (3551 dagen geleden) @ Leo Bolier

Het wordt nog erger trouwens: het signaal gaat op een MG zendertje zodat ik hem weer kan ontvangen op de MG.

*vind ik leuk*

door Ed van der Weele † @, Zeist, 12-03-2015, 05:14 (3551 dagen geleden) @ Leo Bolier

Hmmm...ja...het gaat om Radio 5 die eind september van de MG gaat.
Daarna blijft ie alleen nog op DAB+.

Niet uitsluitend op DAB+. Radio 5 wordt ook uitgezonden via de kabel (Ziggo, UPC e.a.) en via de satelliet.

Waarom is dat erger? :-)

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 12-03-2015, 07:56 (3551 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Via digitenne en ook nog via internet.

groeten, Hans PA0H

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 12-03-2015, 09:17 (3551 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

:-) diep in mijn hart vind ik het best zwaar overdreven wat ik wil.
Maar ik wil Radio 5 (heet niet voor niets Nostalgia) gewoon op mijn gerestaureerde nostalgische jaren 50 radio blijven ontvangen.

[image]

Daar moet ik bij zeggen dat nota bene op de dag dat die restauratie klaar was en het toestel in de huiskamer werd gezet, in een van de eerste nieuwsuitzendingen werd aangekondigd dat de MG zender over een jaar zou stoppen.
Dat kwam best zuur binnen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-03-2015, 13:29 (3551 dagen geleden) @ Leo Bolier

Ik vind het helemaal niet overdreven. Laat iedereen maar massaal radio 5 gaan relayen ;)

door ruudtx @, Utrecht, 12-03-2015, 17:17 (3550 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb zojuist Jasper van Dijk, 2e kamerlid SP, er op gewezen dat met het uitschakelen vd AM een hoop luisteraars in de kou staan.
Het kan allemaal wat genuanceerder zodat er wel kostenbesparingen zijn bij de NPO maar toch nog de meesten kunnen in de analoge ether kunnen doorluisteren.
En ook Radio 6 kan op AM, frequenties zat.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2015, 13:49 (3550 dagen geleden) @ ruudtx

:)

door henk43 @, Bovensmilde, 13-03-2015, 18:25 (3549 dagen geleden) @ ruudtx

Via Facebook heb ik geprobeerd een actie ter behoud van radio 5 op de middengolf te starten maar kreeg heel weinig reacties.Tevens heb ik omroep Max benaderd die gaven ook niet thuis.Ik kom veel in verpleeghuizen met licht dementerende bejaarden en bijna iedere kamer heeft naast een tv een transistorradio die ik dan op verzoek op radio 5 afstem. Tijdens hoogtijdagen(evergreen top 1000 of de week van de jaren 60) zijn deze mensen enorm dankbaar en vloeit er menige traan.En dit gaan ze missen .Ik durf te stellen dat als radio 5 van de mg verdwijnt de luisterdichtheid met minimaal 50 % afneemt.
Misschien heeft iemand nog connecties bij 50+?
Henk

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-03-2015, 13:16 (3549 dagen geleden) @ henk43

Ik neem aan dat er weinig overlap is tussen verstokte AM-luisteraars en mensen op facebook. Bovendien moet iemand die wel facebook heeft ook nog maar net toevallig tegen die actie aanlopen.

door henk43 @, Bovensmilde, 14-03-2015, 18:35 (3548 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
Wij gaan of topic maar ik had een oproep op gloeidraad gezet om mijn bericht te delen en dat werd verwijderd.Ik heb mij er bij neergelegd.
gr. henk

door ruudtx @, Utrecht, 14-03-2015, 19:04 (3548 dagen geleden) @ henk43

Tja, gloeidraad is wat beperkt van visie betreft aanpalende buizenradio onderwerpen.

Als iemand Henk Krol van 50 plus een bericht wil sturen.
h.krol@tweedekamer.nl

door henk43 @, Bovensmilde, 15-03-2015, 20:27 (3547 dagen geleden) @ ruudtx

Ik heb een mail gestuurd wie nog meer?
henk

Niet geschoten.............

door henk43 @, Bovensmilde, 18-03-2015, 15:05 (3545 dagen geleden) @ henk43
Gewijzigd door henk43, 18-03-2015, 15:07

50PLUS is erg groot voorstander van het behoud van de middengolf ten behoeve van de uitzendingen van Radio 5. Met maar één Kamerzetel is onze strijd echter geen gemakkelijke. Weet echter dat wij hier oog voor hebben en alles doen wat binnen onze macht ligt om dit besluit terug te draaien.

Deze mail kreeg ik net binnen.
henk

door Doeve @, Borgercompagnie, 18-03-2015, 23:22 (3544 dagen geleden) @ henk43

Ik heb ook bericht van grote aandacht gekregen maar of het helpt?
Henk

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-03-2015, 19:50 (3548 dagen geleden) @ henk43

Hallo Henk,

Dat is dan weer een beetje jammer... Maar mijn punt is dat een hoop mensen uit de doelgroep geen Facebook hebben of willen hebben en iets minder vaak ueberhaupt geen internet hebben of willen hebben. Daar helpt een oproepje op gloeidraaid dus ook niet heel erg tegen. Er zijn trouwens ook websites speciaal voor petities, dat werkt misschien al beter, en verder via de traditionele wegen zoals inderdaad 50plus..

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 15-03-2015, 19:43 (3547 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door v1ncent, 15-03-2015, 19:44

Zou het niet een idee zijn om (desnoods in een stichtings-vorm) de MG zender van Radio 5 te kopen zodra deze de lucht uitgaat? Niet om zelf te gaan zenden natuurlijk (alhoewel.. :-D ) maar om tentoon te stellen, als eerbetoon maar vooral om 'm te behoeden voor de sloop.

Soortgelijk idee hebben ze op vintage radio geopperd voor de analoge BBC 1 televisiezender. Met succes!

--
TB-303 <3

door ruudtx @, Utrecht, 16-03-2015, 16:25 (3547 dagen geleden) @ v1ncent

Weet je hoe groot en zwaar zo'n zender is?

Er staan er 3 in Flevo, de 2 hoofdzenders en 1 reserve die snel frequentie omschakelbaar is.

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 18-03-2015, 15:20 (3545 dagen geleden) @ ruudtx

Ik kan me er een voorstelling bij maken ja.

Het is natuurlijk ook niet iets voor een zolderkamertje.

--
TB-303 <3

door ruudtx @, Utrecht, 12-03-2015, 17:14 (3550 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het is nog simpeler, Radio 5 is ook op Internet te horen, dus zendertje achter de computer en klaar. In de meeste audio programma's zit ook nog een equalizer en nog luxer, soms is een compressor te downloaden zodat het ook een beetje prettig klinkt op AM.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 12-03-2015, 18:37 (3550 dagen geleden) @ ruudtx

Ik denk dat het besluit om nu ook Radio 5 van de MG te halen niet meer teruggedraaid gaat worden. Maar ik apprecieer het ten zeerste dat je het nog probeert.

Als optie had ik ook nog de uitgang van de DAB ontvanger op de PU ingang.
Maar uit hobby oogpunt vond ik dit het leukste. Een PC als ontvanger gebruiken spreekt me niet zo aan.
Ik moet nog wel wat testen aan de (buizen)zender maar als prototype is ie wel klaar. Uiteindelijk wil ik een transistorzender bouwen omdat ik me daar wat prettiger bij voel als het er om gaat een toestel onbewaakt continue in bedrijf te houden.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2015, 13:48 (3550 dagen geleden) @ ruudtx

Zeker ouderen hebben niet allemaal internet. En om nou 25 euro per maand te moeten lappen om radio te luisteren?

Blijft dus over een DAB+-ontvanger, al dan niet gekoppeld aan een zender.

door ruudtx @, Utrecht, 13-03-2015, 16:56 (3549 dagen geleden) @ Maarten Bakker

2e hands Digitenne ontvangers zijn goedkoper, en je kan er ook TV mee kijken, Ned 1, 2 en 3 gratis, alsmede de NPO radio zenders, er is geen smartcard nodig.

Zelfde verhaal voor kabel tuners, tegenwoordig is met Ziggo de NPO radio (en heel veel TV zenders) gewoon zonder kaart te zien.

(Ik kan natuurlijk ook Radio 5 -tijdelijk- op mijn AM zender zetten, al is het maar om te treiteren en de publiciteit)

door Mubisa, 14-03-2015, 00:19 (3549 dagen geleden) @ ruudtx

Niet doen Ruud ik steun je uitzendingen en dat niet alleen ik zet ze ook op mijn LPAM zendertje voor mijn buurt en vind Paradijs toch nog even veel beter.;-) ;-) ;-)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-03-2015, 13:17 (3549 dagen geleden) @ Mubisa

Als tijdelijke publiciteitsactie lijkt het me echter een leuk plan.

door ruudtx @, Utrecht, 14-03-2015, 19:07 (3548 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb 3 frequencies R5 hoeft maar op 1.

door ruudtx @, Utrecht, 14-03-2015, 19:05 (3548 dagen geleden) @ Mubisa

Als je weet hoe kan je het voorgeproceste signaal van Internet afhalen voor relay.