3 tv toestellen op 1 aansluiting hoe? (Toestel of techniek)
door rvh , 's-Gravenhage, 19-03-2015, 17:24 (3546 dagen geleden)
Je kon ooit bij stuut en bruin 1 verdeler kopen waarbij 4 toestellen op konden .Zonder versterker.Maar helaas dat gaat hem niet meer worden was op zoek naar een goedkoop alternatief .Toestellen werken niet gelijk tijdig ,maar om iedere keer de stekker om te wisselen is ook zo,n gedoe .Alvast bedankt gr ruud
3 tv toestellen op 1 aansluiting hoe?
door Jac Janssen , Eindhoven, 19-03-2015, 17:45 (3546 dagen geleden) @ rvh
Ruud,
Als het antennesignaal sterk genoeg is, kun je met 2 van dit soort splitters ook een heel eind komen:
Je stopt 1 zo'n splitter in een uitgang van de 1e splitter en een TV in de andere uitgang van de 1e splitter.
2 extra TV's kunnen dan in de 2e splitter die in de 1e gestopt is.
Ze zijn ca 1 euro per stuk.
Jac
door soundman2 , Wouw, 19-03-2015, 18:34 (3546 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door soundman2, 19-03-2015, 18:54
Ruud,
Als het antennesignaal sterk genoeg is, kun je met 2 van dit soort splitters ook een heel eind komen:
Je stopt 1 zo'n splitter in een uitgang van de 1e splitter en een TV in de andere uitgang van de 1e splitter.
2 extra TV's kunnen dan in de 2e splitter die in de 1e gestopt is.
Ze zijn ca 1 euro per stuk.Jac
Dit is de meest waardeloze splitter die je kunt kopen! De inhoud bestaat uit twee weerstandjes en de impedantie klopt niet. Bovendien geeft elke uitgang maar liefst 6dB verlies. Afscherming tegen storing van buitenaf is helemaal nul komma nul. Het is bekend dat de moderne tv's storing opwekken in bepaalde TV kanalen, heel weinig, maar voldoende om het eigen beeld te verpesten als de antennebekabeling niet voldoende HF dicht is.
Koop een twee of drievoudige splitter van bijv Hirschmann. Je bent dan wel een paar euro duurder uit, maar heb duizend problemen minder.
Een goede splitter is geheel van metaal en heeft HF-dichte aansluitingen, tegenwoordig meestal van het F-type.
De coaxkabel hoort tegenwoordig dubbel afgeschermd te zijn en last but not least, moeten ok de antennestekers naar het toestel en de cai aansluiting geheel van metaal zijn.
Hier staat een tweevoudig exemplaar. Per uitgang 3,6 dB verlies en ook nog retour geschikt voor interactieve TV. Voor je derde toestel kun je een van de twee uitgangen met nog zo'n splitter delen. Je bent dan per uitgang iets meer dan de helft van het signaal kwijt. Dat hoeft geen probleem te zijn. De kortste toestelkabels sluit je dan aan op de tweede splitter.
Let op, er bestaan ook splitters met een veel grotere aftakdemping. Die worden vaak gebruikt in combinatie met versterkers en zgn rijgsystemen. Je moet de VFC2104 hebben in normale gevallen.
Bestel gelijk een paar F-connectortjes mee. Die kosten een paar cent.
Tweevoudige splitter. Er zijn er ook met drie uitgagen.
F-connector
Een HF-dichte TV-steker
Soundman2
door rvh , 's-Gravenhage, 19-03-2015, 18:44 (3546 dagen geleden) @ soundman2
Bedankt voor jullie reacties .Op mijn werk kom ik wel splitters tegen in de vorm van een t stuk en zijn volledig van metaal .Zal even kijken of dit werkt.gr ruud
door soundman2 , Wouw, 19-03-2015, 18:59 (3546 dagen geleden) @ rvh
Bedankt voor jullie reacties .Op mijn werk kom ik wel splitters tegen in de vorm van een t stuk en zijn volledig van metaal .Zal even kijken of dit werkt.gr ruud
Ik hoop voor jou dat het het goede type is. Vooral bij digitale ontvangst moet het antennecircuit gewoon in orde zijn.
Analoog: striemen in beeld. Digitaal: hinderlijke blokken en interactief geen retoursignaal. De troep die tot nu toe bij de bouwmarkten verkocht werd en wordt, kan meteen in de kliko.
Soundman2
Zal dit wat zijn ?
door rvh , 's-Gravenhage, 19-03-2015, 19:00 (3546 dagen geleden) @ rvh
Blijft in het zicht dus wel een mooie oplossing .
Zal dit wat zijn ?
door Hans van Kampen , Voorhout, 19-03-2015, 19:09 (3546 dagen geleden) @ rvh
Ruud,
Ik kan je een ding adviseren en helemaal het advies van Henk (soundman) volgen.
Ik heb van Hirschmann alle spullen om op diversen plaatsen ongestoord tv (digitaal) te krijgen en het zijn ook de spullen die Henk toont en heb er van Hirschmann ook een antenneversterker bij en alle kabels met F connectoren voorzien.
Op alle degelijke metalen modulen van Hirschmann zaten ook uitsluitend F connector aansluitingen, kost idd wat meer maar is het beste spul
Hans
--
Hans van Kampen
Zal dit wat zijn ?
door rvh , 's-Gravenhage, 19-03-2015, 19:28 (3546 dagen geleden) @ Hans van Kampen
oke gaan we doen gr ruud
Zal dit wat zijn ?
door Jac Janssen , Eindhoven, 19-03-2015, 19:39 (3546 dagen geleden) @ rvh
Ruud,
Ik begrijp nu pas dat het om digitale signalen gaat en niet om een signaal naar een verzameling TV's.
Dan zijn die plastic splitters niet echt geschikt!
Jac
Zal dit wat zijn ?niet digitaal sigaal
door rvh , 's-Gravenhage, 19-03-2015, 19:43 (3546 dagen geleden) @ Jac Janssen
Is inderdaad voor mijn oude buizen tv,s op het analoge sigaal van ziggo te zetten .Staat nog steeds sigaal op ondanks op zeggen abbonement .Over gegaan op tele 2 voor de rest .Vergeten te vermelden bij deze .Gr ruud
door wvogel58 , Eindhoven, 19-03-2015, 21:46 (3545 dagen geleden) @ rvh
Zorg ervoor dat je systeem goed hoogfrequent dicht is.Anders mogelijk problemen met 4G zenders in de TV band. Hirschmann spullen zijn OK. Maar als het niets mag kosten krijg je inderdaad goedkope troep die zo de kliko in kan.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 19-03-2015, 23:01 (3545 dagen geleden) @ wvogel58
Hirschmann is niet nodig in zo'n geval, maar ik zou wel zondermeer voor gietmetalen materiaal gaan, liefst met F-connectoren. Hoeft niet eens veel meer te kosten dan die plastic prullen.
door soundman2 , Wouw, 20-03-2015, 09:08 (3545 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hirschmann is niet nodig in zo'n geval, maar ik zou wel zondermeer voor gietmetalen materiaal gaan, liefst met F-connectoren. Hoeft niet eens veel meer te kosten dan die plastic prullen.
Hirschmann heeft inderdaad ook concurrenten, die goed materiaal leveren.
Ook als je analoog kijkt, is goed materiaal noodzakelijk, zeker als je je oude beeldbuis tv inruilt voor zo'n beeldplank. Zoals ik al schreef, stralen die toestellen in op de eigen antenne-ingang, met allerlei storingen in beeld, zoals moiree.
Meer dan eens heb ik een dergelijk probleem moeten oplossen, doordat een leverancier (webwinkel?) een toestel afleverde, zonder even de deugdelijkheid van de antennekabels te bekijken. Een goede kabel loste het probleem dan volledig op.
Hoedt u ook voor de kabels met van die mooie aangespoten stekers.Meestal is van afscherming in de steker helemaal geen sprake.
Enige zekerheid heb je , als je kabels koopt van het genoemde merk en mogelijk ook bij kabels met het kabel-keur merk.
Soundman2
door ruudtx , Utrecht, 20-03-2015, 16:14 (3545 dagen geleden) @ wvogel58
Ach, die storing op de kabel.
Ik denk dat het analoog wel meevalt, de kabelboer kan niet zo stapelgek zijn dat hij analoge zenders zet op kanalen die voor 4G of digitenne of DAB worden gebruikt.
4 G is boven de analoge band dacht ik, 800 MHz.
De storings ellende is juist met digitaal, want dan zet onze kabelvriend de zenders keihard op 4G, digitenne en DAB kanalen. En dat is dan een hele multiplex, dus alle zenders in die multiplex zijn dan zo goed als weg, tenzij die helemaal HF dichte kabels.
Het ligt er ook aan waar je naar wil kijken, als de gestoorde zenders je niet interesseren ben je met de oude troep klaar. Want het is met digitaal alles of niets. Oftewel, de ongestoorde zenders kan je met een eindeloos verlengde kabel en slechte stekers nog goed krijgen.
Ziggo (UPC) moet die gestoorde kabel gebruiken omdat we weer eens lekker niet compatible bezig zijn. Want HD-TV vergt een cmpleet nieuw signaal, ipv uitbreiding SD. Kortom, het vreet capaciteit als je bedenkt dat veel zenders dus gewoon 3 x op de kabel zitten, analoog, SD en HD.
Vervolgens wil men waanzinnig veel zenders en diensten op die kabel, en ja dan gaat het mis.
We krijgen zelfs China TV en Indonesie. Staats propaganda zenders waarvoor Ziggo geld krijgt, geen hond naar kijkt en jij naar een gestoorde regionale omroep moet kijken.
EEn kwestie van centjes en politiek dus. Als Ziggo die foute exotische zenders op een gestoorde multiplex zet klaagt niemand.
door soundman2 , Wouw, 20-03-2015, 18:17 (3545 dagen geleden) @ ruudtx
Ach, die storing op de kabel.
Ik denk dat het analoog wel meevalt, de kabelboer kan niet zo stapelgek zijn dat hij analoge zenders zet op kanalen die voor 4G of digitenne of DAB worden gebruikt.
4 G is boven de analoge band dacht ik, 800 MHz.
Zoals ik al schreef, stralen de platte schermen en trouwens ook de laatste digitale beeldbuistoestellen, in op de eigen antenne-ingang. Niet alle zenders hebben er dan last van, maar zenders op bepaalde frequenties zijn niet te genieten.
Het is niet van horen zeggen, maar ik heb meerdere malen een dergelijk probleem moeten oplossen. De remedie was een goede kabel (Ik maak ze ter plaatse, die winkelexemplaren zijn altijd net te kort of veel te lang. Bovendien weet ik zeker dat de klant een goede kabel krijgt.
Soundman2
Zal dit wat zijn ?
door soundman2 , Wouw, 20-03-2015, 09:12 (3545 dagen geleden) @ rvh
Gewijzigd door soundman2, 20-03-2015, 09:16
Blijft in het zicht dus wel een mooie oplossing .
Ook deze splitter is totaal verstoken van een fatsoenlijke HF- afscherming. In veel gevallen waardeloos.
Soundman2
door Ben , Waddinxveen, 20-03-2015, 16:54 (3545 dagen geleden) @ rvh
Gewijzigd door Ben, 20-03-2015, 16:56
Dag Ruud, zoek je eigenlijk zo'n doosje voor analoog TV?. Is wel met versterker. Groet, Ben
door ruudtx , Utrecht, 20-03-2015, 17:57 (3545 dagen geleden) @ Ben
Versterken kan bij analoog intermodulatie storing geven.
Bij digitaal is het wel een oplossing om de storing van buiten te verkomen.
door soundman2 , Wouw, 20-03-2015, 18:25 (3545 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 20-03-2015, 18:35
Dag Ruud, zoek je eigenlijk zo'n doosje voor analoog TV?. Is wel met versterker. Groet, Ben
Daar gaan we weer.
Deze versterker geeft op elke uitgang een versterking van ca 20dB. Een beetje CAI signaal ligt ergens tussen 60 en 70dBuV.
De uitgangen kunnen maximaal 85 aan, daar gaan we dus mooi overheen.
Maar dat niet alleen. Er worden veel zenders tegelijk versterkt. Met bepaalde berekeningen, kun je uitrekenen, dat de som van bepaalde frequenties veel meer is als 70dBuV. De versterker loopt dan dus hardstikke vast. De ellende is niet te overzien.
Een goede versterker is regelbaar en geeft niet meer versterking dan nodig is om om de deelverliezen en eventueel kabelverliezen na de versterker te compenseren.
Overigens is de fabrikant van de versterker op de foto ook niet duidelijk over de versterking. Op hetzelfde plaatje is het eerst 13 tot 15 dB en even later 20dB zowel op VHF als op UHF.
Waarschijnlijk Chinese meuk uit het goedkope segment.
De specs van een goede versterker:Hirschmann GHV41MX
Let ook op de laatste twee regels, over de in en uitgangssignalen
Technical data/technische gegevens/caractéristiques techniques
Type :
Ordering No./artnr./n° de commande :
Frequency range/frequentiebereik/plage de fréquence
Forward/heenweg/voie dávance : 85...1000 MHz
Return path/retourband/voie de retour : 5...65 MHz
Gain/versterking/amplification
Output/uitgang/sortie 1 : 2.0 dB 3-3.5 dB
Output/uitgang/sortie 2 : 2.0 dB 3-4.5 dB
Output/uitgang/sortie 3 : 5.0 dB 6-7.5 dB
Output/uitgang/sortie 4 : 5.0 dB 6-9.0 dB
Noise figure/ruisgetal/facteur de bruit : 13 dB 6-3 dB
Return loss/reflectiedemping/atténuation des réflexions :
Impedance/impedantie/impédance :
Input level/ingangsniveau/niveau d'entrée : 77 dBμV
Output level/uitgangsniveau/niveau de sortie : 120 dBμV
Soundman2
door Ben , Waddinxveen, 20-03-2015, 19:35 (3545 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ben, 20-03-2015, 19:38
Daar gaan we inderdaad weer, de topicstarter wil graag 3 TV's aansluiten op de kabel met een analoog signaal. Denk niet dat deze man graag wil dat je er zo diep op in gaat, anders had hij de vraag wel anders gesteld.
De Deltac 293 heeft een regelbare versterker en of het nu Chinees is of Koeterwaals, maakt voor zijn doel niet uit. Prettig weekend, Ben
door soundman2 , Wouw, 20-03-2015, 20:18 (3545 dagen geleden) @ Ben
Daar gaan we inderdaad weer, de topicstarter wil graag 3 TV's aansluiten op de kabel met een analoog signaal. Denk niet dat deze man graag wil dat je er zo diep op in gaat, anders had hij de vraag wel anders gesteld.
De Deltac 293 heeft een regelbare versterker en of het nu Chinees is of Koeterwaals, maakt voor zijn doel niet uit. Prettig weekend, Ben
Lees dan eens de oorspronkelijke vraag, daar staat helemaal niets in over de gebruikte toestellen en ook niet of er digitaal of analoog gekeken gaat worden.
TS heeft nu een uitgebreide discussie gekregen, waarin de meeste ins en outs zijn aangegeven voor een goede tv ontvangst. Daar is op zich toch niets mis mee?
Met de kennis die hij nu opgedaan heeft kan hij zelf beslissen hoe goed de materialen moeten zijn om bepaalde fouten of slechte ontvangst te voorkomen.
Er zijn vast wel meer lezers, die de materie wel interesseert.
Uit de praktijk weet ik dat TV kijken niet overal puur genot is, maar soms veel ergernis opwekt vanwege een minder goede beeldkwaliteit.
Digitaal alleen wil niet zeggen dat het allemaal in een keer perfect is.
Per definitie is een analoge uitzending nog langer te volgen als een digitale. Een paar bytes fout en alles staat stil of loopt met horten en stoten.
Soundman2
door Ben , Waddinxveen, 20-03-2015, 20:54 (3544 dagen geleden) @ soundman2
Ik reageerde op de aanvullende tekst van TS 'Is inderdaad voor mijn oude buizen tv's op het analoge signaal van ziggo te zetten. Vergeten te vermelden bij deze.' Dit kwam later pas. Verder ben ik het met je eens dat goede kwaliteit kabels en knooppunten voor digitale TV en satelliet, een hoop ergernis kan voorkomen. Groet Ben
Bedankt allemaal oplossing heb ik inmiddels
door rvh , 's-Gravenhage, 25-03-2015, 06:58 (3540 dagen geleden) @ Ben
Heb voor mijn hoofd toestel een abbonement met tele 2 is rechtstreeks aangesloten .Voor de oude buizen tv,s en 2 kleine platte toestellen .Heb ik bij de hoofd aansluiting van ziggo een versterker gezet(had ik nog liggen bleek later) .1 uitgaande met een t splitter naar de 2 platte toestellen .En andere met een t splitter naar mijn buizen toestellen .Beeld kwaliteit is goed dus ben er tevreden mee .gr ruud