TEA5767, ik snap het nog niet (Toestel of techniek)
Om een simpel FM-radiootje te bouwen heb ik gekeken naar de TEA5767 chip maar ik kom er niet helemaal uit.
Je ziet TEA5767 als aanduiding voor puur de chip (6x6 mm) van NXP, maar ook als aanduiding voor de "FM radio module", een kleine PCB van 11x11 mm met maar 10 aansluitingen. Op deze print zitten naast de chip nog wat SMC spullen. Je ziet op aliexpress verschillende uitvoeringen van deze module, maar zijn die ook allemaal equivalent qua specs?
De bedoeling van de TEA5767 is dat je er heel simpel een radiootje mee kan maken. Ik zie wel diverse ontwerpen op internet, allemaal met digitale aansturing van de module. Je moet er dan een microcontroller bij hebben die de gewenste frequentie digitaal doorgeeft via IC2 of IC3 aan de TEA5767. Hij is bv heel populair in de Arduino (of Raspberry Pi) wereld. En hij zit in de FM4 printjes die je in AM radios kunt inbouwen.
Is het ook mogelijk om de TEA5767 analoog aan te sturen, door een regelbare gelijkspanning op de VCO te zetten? Wat ik namelijk zou willen, is de module voeden met bv 3.3V, en dan de oscillator aansturen vanuit de loper van een potmeter. (De potmeter is ook op die voedingsspanning aangesloten, maar met vaste weerstandjes aan de onder- en bovenkant om het bereik te bepalen.) Kan dat met die FM modules?
Of kun je zonder externe microprocessor alleen een scanradio maken...
TEA5767, ik snap het nog niet
Als ik zo de datasheet bekijk zou pootje 2 niet gebruikt moeten worden en in plaatst van pootje 2 daar je tunespanning aan te bieden
Moet je de datasheet maar eens bekijken
Als ik zo de datasheet bekijk zou pootje 2 niet gebruikt moeten worden en in plaatst van pootje 2 daar je tunespanning aan te bieden
Ik zie wat je bedoelt. Het gaat dan om pootje 2 van het IC, niet van het printje. Dus dat zal een behoorlijk gepriegel worden!! En met puur de tien aansluitingen die het printje heeft, kan het NIET begrijp ik nu.
Eerder dit jaar heb ik twee AM-ontvangers gemaakt met het MK484 IC. Nog los van wat er nog te beleven is op MG/LG, vond ik de kwaliteit van ontvangst niet helemaal geweldig. Vandaar dat ik eens wat met FM radiootjes wil experimenteren.
Mijn eerste MK484 projectje was een lucifersdoosontvanger; leuk om te maken maar in de praktijk doe je er vervolgens niet heel veel mee:
Mijn tweede MK484 projectje was een katedraalradio met een LF versterker, bedoeld om mijn ontbijt acoustisch te behangen met R.Nostalgia:
Deze heeft LG en MG en ook vier vast ingestelde Nederlandse Middengolfzenders. De bandschakelaar schakelt niet alleen tussen de kleine en grote spoel op de ferrietstaaf, maar ook tussen de afstemcondensator en vier trimmers:
Deze module kan inderdaad eigenlijk alleen met behulp van een processor bediend worden. Hierbij moet dan I2C of SPI gebruikt worden. Microcontrollers en -computers zijn voor de hand liggende kandidaten, maar het zou me niet verbazen als het me met een oude MSDOS-doos ook nog zou lukken. Maar analoog is er niets mee te beginnen, zo veel meen ik wel uit de datasheet op te kunnen maken. Een goed voorbeeld van een toepassing vind je hier (klik).
petrus bitbyter
Heb nog een keer naar het PDFje gekeken en je heb gelijk Petrus
Er zitten nog meer instellingen die via I2C of SPI moet regelen
Je kan beter naar een ander IC gaan kijken (ik weet niet of die er nog zijn)
Je hebt er ook een geloof ik met een auto zoek functie door middel van een of twee knopjes
suc6
peter
De "oervader " van deze reeks complete FM in een IC is de TDA7000. (1982) de TDA7000 kreeg opvolgers, allen zijn met een stuurspanning aan te sturen (dus geen µcontroller nodig)
Wellicht zijn er nog vrj makkelijk opvolgers van de TDA7000 te vinden. De TDA7000 zelf wordt ook nog wel eens aangeboden. Noteer dat er nog geen stereodecoder inzat, als je stereo wil moet je deze moet je nog toevoegen.(bestaat ook onder IC vorm)
groeten
Kris